Wykorzystanie mieszkania w prowadzeniu firmy. Obejrzyj materiał video!
Prowadzenie firmy w mieszkaniu może czasami przysparzać problemów z właściwym przyporządkowaniem kosztów do prowadzonej działalności gospodarczej. Pomimo że temat rozliczania kosztów działalności prowadzonej w domu jest znany od lat, to i tak bardzo często rodzi wiele pytań, a odpowiedzi na nie też się dezaktualizują z uwagi na zmieniające się stanowisko organów podatkowych. Dzisiaj odniesiemy się do kosztów wyposażenia mieszkania przy prowadzeniu firmy w domu.
O czym pamiętać przy zakupie wyposażenia?
Jeżeli prowadzimy firmę w mieszkaniu, wówczas bardzo ostrożnie należy kwalifikować wydatki z tytułu zakupu wyposażenia do kosztów firmowych. Przede wszystkim należy dokonać skrupulatnej oceny związku dokonanego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Organy podatkowe często kwestionują ujmowanie wydatków do kosztów z powodu ich osobistego charakteru. Zgodnie z definicją, do kosztów można zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. To do przedsiębiorcy należy uzasadnienie celowości zakupu i jego związku z prowadzoną firmą.
Jakie wyposażenie mieszkania może być kosztem?
Prowadzenie firmy w mieszkaniu ma taką wadę, że każdy zakup przedsiębiorcy może być przez organ podatkowy analizowany w kontekście jego osobistego wykorzystania. Taka sama kategoria wydatków firmowych związanych z wyposażeniem wynajmowanego lokalu najczęściej nie budzi tylu kontrowersji, co zakupy dla firmy prowadzonej w mieszkaniu.
Pojęcie wyposażenia mieszkania jest bardzo obszerne, mogą się tutaj mieścić meble, urządzenia i sprzęt elektryczny i elektroniczny. Żeby nie prowokować polemiki z fiskusem, takie zakupy nie powinny nosić znamion dwuznaczności. Nie powinno budzić wątpliwości, że będą wykorzystywane tylko w prowadzonej działalności gospodarczej.
Do podstawowych, najczęściej występujących zakupów wyposażenia mieszkania w związku z prowadzeniem działalności będą zaliczane m.in.:
biurko,
fotel, krzesła,
regały,
półki,
szafy, szafki na dokumenty,
komputer,
drukarka,
oświetlenie miejsca pracy.
Oczywiście przedstawiona lista wydatków ma jedynie charakter przykładowy i poglądowy, mogą się na niej znaleźć inne koszty, katalog jest otwarty. Nie ma przepisów, wytycznych czy zaleceń, jakie to mogą być koszty. Kategoria poniesionego wydatku będzie zależała przede wszystkim od profilu prowadzonej działalności gospodarczej i jej rozmiaru, a także zajmowanej powierzchni mieszkania.
Niewątpliwie należy w takiej sytuacji szczególną uwagę zwracać na takie zakupy, które mogą być wykorzystywane również prywatnie przez przedsiębiorcę. Do takich możemy zaliczyć np. zakup odkurzacza, który najczęściej nie jest kwestionowany, ale jeżeli na działalność przeznaczymy tylko część pokoju, to może to być wydatek kontrowersyjny.
Zakup wyposażenia, które jest wykorzystywane w firmie prowadzonej w mieszkaniu nie zawsze będzie taki oczywisty. Dlatego zalecana jest właściwa i obiektywna analiza pod kątem związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Podatek VAT ma charakter konsumpcyjny. Oznacza to, że opodatkowanie według założeń unijnych powinno co do zasady następować w miejscu rzeczywistej konsumpcji usługi. Aby precyzyjniej odzwierciedlić tę zasadę, w roku 2025 wejdzie w życie zmiana VAT dotycząca usług świadczonych interaktywnie, na przykład usług streamingowych czy szkoleń na żywo. Sprawdź, co zmieni się w VAT od 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo