Wykorzystanie mieszkania w prowadzeniu firmy. Obejrzyj materiał video!
Prowadzenie firmy w mieszkaniu może czasami przysparzać problemów z właściwym przyporządkowaniem kosztów do prowadzonej działalności gospodarczej. Pomimo że temat rozliczania kosztów działalności prowadzonej w domu jest znany od lat, to i tak bardzo często rodzi wiele pytań, a odpowiedzi na nie też się dezaktualizują z uwagi na zmieniające się stanowisko organów podatkowych. Dzisiaj odniesiemy się do kosztów wyposażenia mieszkania przy prowadzeniu firmy w domu.
O czym pamiętać przy zakupie wyposażenia?
Jeżeli prowadzimy firmę w mieszkaniu, wówczas bardzo ostrożnie należy kwalifikować wydatki z tytułu zakupu wyposażenia do kosztów firmowych. Przede wszystkim należy dokonać skrupulatnej oceny związku dokonanego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Organy podatkowe często kwestionują ujmowanie wydatków do kosztów z powodu ich osobistego charakteru. Zgodnie z definicją, do kosztów można zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. To do przedsiębiorcy należy uzasadnienie celowości zakupu i jego związku z prowadzoną firmą.
Jakie wyposażenie mieszkania może być kosztem?
Prowadzenie firmy w mieszkaniu ma taką wadę, że każdy zakup przedsiębiorcy może być przez organ podatkowy analizowany w kontekście jego osobistego wykorzystania. Taka sama kategoria wydatków firmowych związanych z wyposażeniem wynajmowanego lokalu najczęściej nie budzi tylu kontrowersji, co zakupy dla firmy prowadzonej w mieszkaniu.
Pojęcie wyposażenia mieszkania jest bardzo obszerne, mogą się tutaj mieścić meble, urządzenia i sprzęt elektryczny i elektroniczny. Żeby nie prowokować polemiki z fiskusem, takie zakupy nie powinny nosić znamion dwuznaczności. Nie powinno budzić wątpliwości, że będą wykorzystywane tylko w prowadzonej działalności gospodarczej.
Do podstawowych, najczęściej występujących zakupów wyposażenia mieszkania w związku z prowadzeniem działalności będą zaliczane m.in.:
- biurko,
- fotel, krzesła,
- regały,
- półki,
- szafy, szafki na dokumenty,
- komputer,
- drukarka,
- oświetlenie miejsca pracy.
Oczywiście przedstawiona lista wydatków ma jedynie charakter przykładowy i poglądowy, mogą się na niej znaleźć inne koszty, katalog jest otwarty. Nie ma przepisów, wytycznych czy zaleceń, jakie to mogą być koszty. Kategoria poniesionego wydatku będzie zależała przede wszystkim od profilu prowadzonej działalności gospodarczej i jej rozmiaru, a także zajmowanej powierzchni mieszkania.
Niewątpliwie należy w takiej sytuacji szczególną uwagę zwracać na takie zakupy, które mogą być wykorzystywane również prywatnie przez przedsiębiorcę. Do takich możemy zaliczyć np. zakup odkurzacza, który najczęściej nie jest kwestionowany, ale jeżeli na działalność przeznaczymy tylko część pokoju, to może to być wydatek kontrowersyjny.
Zakup wyposażenia, które jest wykorzystywane w firmie prowadzonej w mieszkaniu nie zawsze będzie taki oczywisty. Dlatego zalecana jest właściwa i obiektywna analiza pod kątem związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.