Jaka jest różnica między Technical Project Manager, IT Project Manager, a Project Manager?
Nomenklatura współczesnych organizacji może przyprawić o niemały zawrót głowy. Technical Project Manager, IT Project Manager, Project Manager – już na poziomie językowym można wnioskować o zakresach obowiązków poszczególnych z tych stanowisk, jak i o zbieżnościach i różnicach między nimi. Kiedy jednak przychodzi do konkretnych działań, granica kompetencji często okazuje się rozmywać, generując chaos – ostatnie, czego chce przedsiębiorca. Czym zatem zajmują się wspomniani specjaliści? Co stanowiło przyczynek do wyodrębnienia ich stanowisk względem siebie? Zapraszamy do lektury.
Project Manager to nikt inny jak kierownik projektu, a więc osoba sprawująca pieczę nad jego prawidłowym zarządzaniem na kolejnych stadiach rozwoju – od planowania, przez wdrażanie na drodze odpowiedniej motywacji, na działaniach kontrolnych kończąc. W zakresie bardziej szczegółowej charakterystyki jego obowiązków znajdują się:
analiza projektu i planowanie procesu jego wdrażania,
analiza dostępnych zasobów,
wskazywanie kierunków działania,
tworzenie harmonogramu,
monitoring otoczenia – konkurencji, pracowników, regulacji, potrzeb konsumenckich,
budowanie i przewodniczenie zespołowi,
motywowanie zespołu,
podział zadań,
pośredniczenie między partnerami biznesowymi, zarządem firmy, pracownikami i podwykonawcami a zespołem,
priorytetyzowanie poszczególnych celów,
projektowanie zmian w ramach projektu, w tym tych generowanych sytuacjami kryzysowymi,
kontrola jakości,
raportowanie okresowe i końcowe,
prowadzenie dokumentacji projektu.
IT Project Manager – co robi?
Pojęcie “IT Project Manager” oznacza kierownika ds. informatyki. Z funkcją tą łączy się m.in. tematyka zarządzania cyberbezpieczeństwem, systemami operacyjnymi i efektywnością operacyjną, monitoringiem internetu, programami sprawozdawczymi i aktualizacjami oprogramowań.
IT Project Manager planuje, wdraża i kontroluje systemy teleinformatyczne, zaimplementowane w organizacji. Równolegle do zakresu jego obowiązków należy podnoszenie świadomości kadr w zakresie bezpieczeństwa danych informatycznych organizacji, rozplanowywanie budżetu przeznaczanego na działania, znajdujące się w zakresie jego kompetencji, rekrutowanie zespołu IT, troska o właściwy stan hardware’u oraz normowanie sfery działań IT organizacji.
O ile więc Project Manager dba o całościową, właściwą realizację danego projektu, o tyle działania IT Managera skonkretyzowane są pod względem obszaru podejmowanych przez niego działań, jakim jest IT, nie ograniczając się do przy tym do poszczególnych projektów w tym zakresie, ale obejmując cały ów obszar jako całość.
Kim jest Technical Project Manager?
Przez pojęcie Technical Project Managera rozumieć należy stanowisko łączące w sobie elementy menedżerskie z tymi informatycznymi. W związku z tym nasuwa się pytanie – jakie są pożądane proporcje między posiadanymi umiejętnościami z zakresu tych dziedzin? Odpowiedź zaś jest równie zróżnicowana, jak potrzeby samych organizacji. Granica jest więc płynna, a modelowy kształt stanowiska Technical Project Managera nie istnieje. Można jednak wskazać obowiązki, które często wymieniane są w jego kontekście. Wśród nich znajdują się:
zapoznawanie się z dokumentacją techniczną,
zapoznawanie się z kodami źródłowymi,
współpraca z ekspertami technicznymi,
projektowanie systemów IT,
ewaluacja systemów IT,
planowanie, wdrażanie i kontrola projektów związanych ze sferą IT,
planowanie kierunków biznesowych, związanych z IT.
Technical Project Manager może być więc doświadczonym informatykiem, dysponującym wiedzą na temat funkcjonowania biznesu, ale też nie musi. Jak zostało wspomniane, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb organizacji.
Podstawową kompetencją wymaganą na tym stanowisku, z perspektywy osoby o kwalifikacjach menedżerskich, jest jednak umiejętność komunikacji ze specjalistami, zrozumienia celów biznesowych, realizowanych przez poszczególne narzędzia oraz dociekliwość w zadawaniu pytań natury technicznej. To zrozumienie i nastawienie na współpracę w zakresie, w którym własne kompetencje nie wystarczą, jest w tym przypadku kluczem do sukcesu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo