Project Manager – kto to?
Project Manager to nikt inny jak kierownik projektu, a więc osoba sprawująca pieczę nad jego prawidłowym zarządzaniem na kolejnych stadiach rozwoju – od planowania, przez wdrażanie na drodze odpowiedniej motywacji, na działaniach kontrolnych kończąc. W zakresie bardziej szczegółowej charakterystyki jego obowiązków znajdują się:
- analiza projektu i planowanie procesu jego wdrażania,
- analiza dostępnych zasobów,
- wskazywanie kierunków działania,
- tworzenie harmonogramu,
- monitoring otoczenia – konkurencji, pracowników, regulacji, potrzeb konsumenckich,
- budowanie i przewodniczenie zespołowi,
- motywowanie zespołu,
- podział zadań,
- pośredniczenie między partnerami biznesowymi, zarządem firmy, pracownikami i podwykonawcami a zespołem,
- priorytetyzowanie poszczególnych celów,
- projektowanie zmian w ramach projektu, w tym tych generowanych sytuacjami kryzysowymi,
- kontrola jakości,
- raportowanie okresowe i końcowe,
- prowadzenie dokumentacji projektu.
IT Project Manager – co robi?
Pojęcie “IT Project Manager” oznacza kierownika ds. informatyki. Z funkcją tą łączy się m.in. tematyka zarządzania cyberbezpieczeństwem, systemami operacyjnymi i efektywnością operacyjną, monitoringiem internetu, programami sprawozdawczymi i aktualizacjami oprogramowań.
IT Project Manager planuje, wdraża i kontroluje systemy teleinformatyczne, zaimplementowane w organizacji. Równolegle do zakresu jego obowiązków należy podnoszenie świadomości kadr w zakresie bezpieczeństwa danych informatycznych organizacji, rozplanowywanie budżetu przeznaczanego na działania, znajdujące się w zakresie jego kompetencji, rekrutowanie zespołu IT, troska o właściwy stan hardware’u oraz normowanie sfery działań IT organizacji.
O ile więc Project Manager dba o całościową, właściwą realizację danego projektu, o tyle działania IT Managera skonkretyzowane są pod względem obszaru podejmowanych przez niego działań, jakim jest IT, nie ograniczając się do przy tym do poszczególnych projektów w tym zakresie, ale obejmując cały ów obszar jako całość.
Kim jest Technical Project Manager?
Przez pojęcie Technical Project Managera rozumieć należy stanowisko łączące w sobie elementy menedżerskie z tymi informatycznymi. W związku z tym nasuwa się pytanie – jakie są pożądane proporcje między posiadanymi umiejętnościami z zakresu tych dziedzin? Odpowiedź zaś jest równie zróżnicowana, jak potrzeby samych organizacji. Granica jest więc płynna, a modelowy kształt stanowiska Technical Project Managera nie istnieje. Można jednak wskazać obowiązki, które często wymieniane są w jego kontekście. Wśród nich znajdują się:
- zapoznawanie się z dokumentacją techniczną,
- zapoznawanie się z kodami źródłowymi,
- współpraca z ekspertami technicznymi,
- projektowanie systemów IT,
- ewaluacja systemów IT,
- planowanie, wdrażanie i kontrola projektów związanych ze sferą IT,
- planowanie kierunków biznesowych, związanych z IT.
Technical Project Manager może być więc doświadczonym informatykiem, dysponującym wiedzą na temat funkcjonowania biznesu, ale też nie musi. Jak zostało wspomniane, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb organizacji.
Podstawową kompetencją wymaganą na tym stanowisku, z perspektywy osoby o kwalifikacjach menedżerskich, jest jednak umiejętność komunikacji ze specjalistami, zrozumienia celów biznesowych, realizowanych przez poszczególne narzędzia oraz dociekliwość w zadawaniu pytań natury technicznej. To zrozumienie i nastawienie na współpracę w zakresie, w którym własne kompetencje nie wystarczą, jest w tym przypadku kluczem do sukcesu.