W niniejszym artykule odpowiadamy na pytania, czym właściwie jest PR wewnętrzny, jakie narzędzia wykorzystuje i jaki efekt uzyskać można, wdrażając go we własnej firmie.
Pracownik jest wizytówką firmy. Jeżeli tak jest, należy dołożyć wszelkich starań, aby lubił swoją pracę, miał w niej zapewnione godne warunki i odnajdywał się w niej jako integralna część całości. W przeciwnym razie z pewnością będzie miał niejedną okazję do podzielenia się swoimi uwagami z osobami trzecimi, nie znajdując zrozumienia we własnym miejscu pracy. Jego opinia zaś będzie postrzegana jako znacznie bardziej wiarygodna, aniżeli hasła zamieszczane przez podmiot go zatrudniający w nawet najlepiej zaprojektowanej reklamie.
Niedoceniony pracownik z pewnością nie będzie odczuwał też chęci do podejmowania starań na rzecz organizacji, która nie dostrzega jego wartości, o jakimkolwiek poczuciu przynależności nie wspominając. Aby tego uniknąć, powstał PR wewnętrzny.
PR wewnętrzny – co to jest?
Przez PR wewnętrzny (z ang. Public Relations – relacje publiczne) rozumie się zespół działań, mających na celu zarządzanie relacjami na linii pracodawca-pracownik. W ich konsekwencji pracodawca winien jawić się w percepcji pracownika w pożądany przez niego sposób – np. jako ten, który zapewnia mu stabilne zatrudnienie, godziwe wynagrodzenie, troszczy się o atmosferę w pracy, stwarza możliwości rozwoju, docenia wysiłek, scala zespół jako prawdziwy lider, jednocześnie angażując się w kwestie społecznej odpowiedzialności swojego biznesu.
Po co to wszystko?
Głównym celem z pewnością nie jest połechtanie ego pracodawcy, ale wymierne, liczone w zyskach i stratach wyniki biznesowe. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zadowolony pracownik, to efektywny pracownik. Znana jest również moc oddziaływania tzw. marketingu szeptanego, w którym to osobiste odczucia, analizy, rekomendacje lub ostrzeżenia ucieleśniają w sobie zdolność do wpływania na decyzje innych, będąc jednocześnie najbardziej wiarygodną, bo nie podszytą chęcią zysku, formą promocji lub antyreklamy.
Dlatego też pracodawcy podejmują starania, mające na celu umacnianie pozytywnych odczuć związanych z organizacją, zapobiegając jednocześnie eskalacji ewentualnych kryzysów. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest skuteczna komunikacja, przybierająca formę 2-kierunkową. Pracownik musi zostać zauważony, a jego opinia musi zostać nie tyle usłyszana, ile wysłuchana. Najcenniejszy kapitał jest już dostępny – wystarczy tylko po niego sięgnąć.
Co więcej, o ile same słowa mogą okazać się wystarczające, kiedy mowa o Public Relations w zewnętrznej względem organizacji odsłonie, o tyle pracownicy znajdujący się w centrum wydarzeń związanych z firmą i odczuwający na własnej skórze podejmowane w niej decyzje, potrzebują konkretnych posunięć w ich realizacji. Rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistymi działaniami z pewnością zostanie w mgnieniu oka dostrzeżony – dlatego też PR wewnętrzny wymaga od odpowiedzialnych za niego osób maksymalnej transparentności w słowach i czynach.
PR wewnętrzny – dlaczego warto?
Skuteczne działania z zakresu PR-u wewnętrznego pozwalają wykorzystać w pełni potencjał, jaki drzemie w pracownikach. Ci zadowoleni z warunków pracy będą pracować dla niej wydajniej, dostrzegając swoje znaczenie dla organizacji, przywiązanie do niej, celowość podejmowanych przez nią działań oraz dążąc do rozwoju własnego i firmy.
Efekt ten można maksymalizować, dzięki synergii, osiąganej dzięki integracji pracowników. Dobra atmosfera w pracy jest jednym z najważniejszych czynników w oczach zatrudnionych. Jeżeli zaś uda się ją osiągnąć, członkowie zespołu będą w pełni skoncentrowani na swoich obowiązkach, nie rozpraszając się ewentualnymi konfliktami w grupie i chętniej podejmując się wymiany informacji między sobą; poczucie przynależności zaś jeszcze bardziej zmobilizuje ich do pracy na rzecz wspólnego dobra.
Zadowolenie pracowników zmniejsza też ryzyko pustych stanowisk, kosztów związanych z rekrutacją i procesem wdrażania nowych osób w zakres ich obowiązków. Znajomość organizacji jest niezwykle cennym kapitałem, który można wykorzystać, celem doskonalenia organizacji lub niwelowania obecnych w niej ryzyk – o ile słucha się tych, którzy stykają się z różnymi problemami dnia codziennego i potrafią generować pomysły.
W końcu, pracownik identyfikujący się z firmą, w której pracuje, będzie jej najlepszą reklamą. Informacje wypływające z wnętrza organizacji są bowiem najcenniejsze z punktu widzenia samych odbiorców.
Narzędzia PR-u wewnętrznego
Przechodząc jednak do konkretów, istnieje wiele narzędzi, z których pomocą możliwe jest budowanie PR-u wewnętrznego. Pozwalają one na skuteczny obieg informacji w firmie, zmotywowanie do pracy oraz zbudowanie ducha zespołu, z którym można osiągać nawet najodleglejsze cele.
Wśród nich znajdują się:
mailingi,
newslettery,
materiały szkoleniowe,
tablice,
wideochaty,
spotkania informacyjne,
biuletyny,
radiowęzły,
konkursy,
skrzynki pomysłów,
konferencje,
wspólne przerwy na lunch,
wyjazdy integracyjne,
wydarzenia.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Dlaczego PR wewnętrzny jest ważny?
PR wewnętrzny pozwala na zbudowanie zmobilizowanych do pracy, zintegrowanych zespołów pracowniczych, które stanowią jednocześnie najlepszą reklamę dla poczynań pracodawcy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo