Niektóre czynniki mogą zachęcić przedsiębiorcę, aby korzystać z samochodu elektrycznego zamiast tego z napędem silnikowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samochodu elektrycznego używać także w działalności gospodarczej i rozliczać go na podobnych zasadach, jak te konwencjonalne.
Wysokość firmowych odliczeń w przypadku samochodu elektrycznego
Rozliczenie aut elektrycznych, jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne wygląda tak samo, jak w przypadku tych tradycyjnych:
- samochód prywatny wykorzystywany w działalności: 20% PIT oraz 50% VAT,
- samochód firmowy używany do celów prywatnych: 75% PIT oraz 50% VAT,
- samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności: 100% PIT oraz 100% VAT.
Jak dokładnie wygląda rozliczenie związane z posiadaniem auta, dokładnie omówiono w artykule: Samochód w firmie – porównanie w pigułce.
Natomiast jeśli chodzi o odpisy amortyzacyjne, to samochody elektryczne objęte są limitem 225 000 zł, a nie 150 000 – jak jest w przypadku samochodów konwencjonalnych. Jak możemy zauważyć – dla pojazdów elektrycznych obowiązuje wyższy o 75 000 zł limit odpisów amortyzacyjnych niż dla aut pozostałych.
Zaś w zakresie odliczania limitowanych składek na ubezpieczenie (np. AC) dla samochodów firmowych – limit 150 000 zł dotyczy zarówno samochodów spalinowych, jak i elektrycznych.
Przykład 1.
Pan Piotr, zwolniony z VAT, kupił samochód elektryczny za 300 000 zł oraz wprowadził samochód do firmy, z użytkowaniem mieszanym. W danym miesiącu Pan Piotr może zaliczyć w koszty następujące wielkości:
Poniesione wydatki | Przysługujące odliczenie | |
---|---|---|
Odpis amortyzacyjny (wybrana metoda: 20%) | cena samochodu: 300 000 zł | 3 750 zł (225 000*0,2)/12 |
Ubezpieczenie OC (100%) | 300 zł | 300 zł |
Ubezpieczenie AC (proporcjonalnie do limitu 150 000) | 400 zł | 200 zł (150000/300000)*400 |
Koszty naprawy (75%) | 2300 zł | 1725 zł |
Przegląd techniczny | 100 zł | 75 zł |
Jak sposoby ładowania samochodu elektrycznego wpływają na firmowe koszty?
Istnieją następujące sposoby ładowania samochodu elektrycznego:
- w ogólnodostępnych stacjach szybkiego ładowania (DC) – maksymalna moc ładowania to 43 – 350 kWh
- w ogólnodostępnych stacjach wolnego ładowania (AC) – o maksymalnej mocy 3.7 – 43 kWh,
- z domowego gniazdka, swoją energią – maksymalna moc, to 2,2 – 3,4 kWh,
- z tzw. wallboxa – w domu lub w pracy – o maksymalnej mocy 3.4 – 22 kWh.
- w bezpłatnych punktach ładowania znajdujących się obok np. galerii, hoteli, parkingów, innych obiektów. Czasami, aby móc skorzystać z bezpłatnego ładowania, należy np. zapłacić za parking, zrobić zakupy itp.
Ładowanie samochodu elektrycznego trwa o wiele dłużej niż tankowanie spalinowego, co przekłada się na wyższe rachunki za energię – jeśli samochód jest ładowany z domowego gniazdka. Jednak, mimo że koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zwiększy rachunki za prąd, to opłaty wciąż będą niższe niż za paliwo – przy obecnych cenach prądu i paliw.
Przykład 2.
Pan Mateusz, zwolniony z VAT, naładował prywatne auto elektryczne, które używa także do celów firmowych:
- na stacji szybkiego ładowania na 250 km oraz
- korzystając z energii domowej (używając do ładowania osobnego licznika) również na 250 km
Ile Pan Mateusz może wpisać w koszty przy założeniu zużycia ok. 15 kwH za 100 km?
Koszt naładowania domowego wyniósł pana Mateusza 25 zł, zaś na stacji szybkiego ładowania 100 zł. W związku z tym, pan Mateusz może wrzucić w koszty PIT: 25 zł (20% z 125).
Przykład 3.
Pan Jakub, zwolniony z VAT, naładował firmowe auto elektryczne, które używa także do celów prywatnych:
- na płatnej stacji wolnego ładowania na 250 km oraz
- w bezpłatnym punkcie ładującym stojącym przy autostradzie, gdzie, aby skorzystać z darmowego ładowania za parking musiał zapłacić 5 zł/h – również na 250 km
Ile Pan Jakub z może wpisać w koszty przy założeniu cen: 1,43 zł /kWh oraz 0,40 zł/minutę?
Koszt na stacji wolnego ładowania (5 godz.) wyniósł pana Mateusza 180 zł, zaś w bezpłatnym punkcie ładującym, pan Jakub musiał zapłacić za parking 10 zł, ponieważ ładowanie samochodu trwało ok. 2 godzin.
W związku z tym pan Jakub może wrzucić w koszty PIT: 142,50 zł (75% z 190 zł).
Przykład 4.
Pani Magdalena, będąca czynnym podatnikiem VAT i użytkująca samochód prywatny do celów firmowych otrzymała fakturę od firmy energetycznej za zużycie prądu na kwotę 300 zł netto (VAT: 69 zł), w tym 150 zł netto (VAT: 34,5 zł) dotyczyło energii zużytej przez samochód elektryczny, co było wyszczególnione na fakturze. Jaką kwotę może odliczyć pani Magda?
Pani Magda może odliczyć:
- w VAT: 17,25 zł (50% z 34,5),
- w PIT: 20%(150+17,25)=33,45
Mimo że cena auta elektrycznego jest dość wysoka, to jednak całościowe koszty posiadania takiego samochodu, mogą kształtować się na niższym poziomie niż posiadanie samochodu spalinowego, z m.in. następujących powodów:
- energia elektryczna jest tańsza niż paliwo, dlatego mniej kosztuje naładowanie pojazdu elektrycznego niż zatankowanie tradycyjnego,
- serwisowanie – koszty są niższe, ponieważ auto zużywa się wolniej niż to z napędem silnikowym oraz nie posiada tylu komponentów, co samochód z napędem spalinowym, a zatem nie ma potrzeby ich wymiany,
- wyższych odpisów amortyzacyjnych,
- niektóre samochody elektryczne są zwolnione z akcyzy.
a co w przypadku ładowania firmowego BEV w nocy, w domu, przy funkcjonującej instalacji fotowoltaicznej?