Podstawowymi dokumentami, które potwierdzają przeprowadzanie transakcji handlowych są faktury. Obecnie mogą być wystawiane w formie papierowej, ale również stosowana jest częsta praktyka wystawiania faktur elektronicznie. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, jak to jest z duplikatami faktur wysyłanych elektronicznie.
Kiedy mówimy o fakturach elektronicznych?
Faktura elektroniczna może być wystawiana i otrzymywana w dowolnym formacie elektronicznym. Przesyłanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Formę elektroniczną ma również faktura, która została załączona do wiadomości mailowej w formacie PDF, czy CSV. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby była wysłana również faxem.
Duplikat faktury elektronicznej
Z różnych powodów może dojść do zagubienia lub zniszczenia faktury, nawet wówczas, gdy została ona wysłana elektronicznie. Przepisy ustawy o VAT dotyczące duplikatów faktur (art. 106l) nie różnicują zasady ich wystawiania ze względu na formę, w jakiej została wystawiona faktura pierwotna. W takim przypadku sprzedawca wystawia duplikat faktury na podstawie posiadanego dowodu sprzedaży i przekazuje duplikat w dowolnej formie. Może to być np. forma papierowa lub elektroniczna. Nie ma przepisów, które nakazywałyby wystawianie duplikatów faktur w takiej samej formie, w jakiej była wystawiona faktura pierwotna.
W przypadku duplikatu ważne jest, żeby był oznaczony wyrazem “DUPLIKAT” i miał również datę wystawienia duplikatu. Pozostałe dane muszą być identyczne, jak na fakturze pierwotnej. Forma, w jakiej będzie przekazany duplikat nie ma żadnego znaczenia.
Istnieją jednak pewne nietypowe sytuacje, które trudno potraktować schematycznie. Mianowicie, faktury za korzystanie z serwisu ifirma wystawiane są w formie elektronicznej, nie podlegają edycji. Dostępne są na koncie Użytkownika po zaksięgowaniu wpłaty, na głównej stronie konta. Nie ma więc możliwości, aby je można było uznać za zniszczone lub zagubione, a tylko o takich przypadkach mówi ustawa o podatku VAT. W związku z powyższym nie mamy podstaw do wystawienia duplikatu faktury, ponieważ w tym przypadku byłoby to niezgodne z przepisami. Każda osoba, która korzysta z serwisu musi zaakceptować regulamin podczas zakładania konta, który jest jednocześnie umową z Użytkownikiem i wprost określa zasady przekazywania faktur drogą elektroniczną.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
O czym należy pamiętać wystawiając duplikat faktury elektronicznej?
W przypadku duplikatu ważne jest, żeby był oznaczony wyrazem “DUPLIKAT” i miał również datę wystawienia duplikatu. Pozostałe dane muszą być identyczne, jak na fakturze pierwotnej. Forma, w jakiej będzie przekazany duplikat nie ma żadnego znaczenia.
Czy duplikat faktury elektronicznej musi zostać wystawiony w takiej samej formie?
Nie ma przepisów, które nakazywałyby wystawianie duplikatów faktur w takiej samej formie, w jakiej była wystawiona faktura pierwotna.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według Harvard Business Review 73% wszystkich klientów korzysta z wielu kanałów podczas podróży zakupowej. A to oznacza, że sklepy stacjonarne nie powinny traktować internetu wyłącznie jako alternatywy do tradycyjnej sprzedaży, ale jako jej cenne uzupełnienie.
Chcesz pozyskać kapitał na dalszy rozwój swojego startupu? Dowiedz się, co to pitch deck, co powinien zawierać i dlaczego jest ważny w procesie pozyskiwania środków.
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo