Brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej po wprowadzeniu Polskiego Ładu wprowadza niemałe zamieszanie do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy. Diametralnie zmieniła się również zasada obliczania składki zdrowotnej przez osoby, które rozliczają się na zasadach ogólnych według skali podatkowej. W dzisiejszym artykule opiszemy, co zmienia Polski Ład w działalności gospodarczej po przekroczeniu kwoty dochodu w pierwszym progu podatkowym.
Co zmienia Polski Ład w progach podatkowych?
Zmiana zasad obliczania składki na ubezpieczenia zdrowotne przedsiębiorców została przez ustawodawcę w pewien sposób złagodzona poprzez podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30.000 zł i podwyższenie I progu podatkowego z 85.528 zł do 120.000 zł. Sprawdźmy zatem, czy te zmiany wpłyną znacząco na wysokość kwoty netto dochodów osiąganych przez przedsiębiorców.
Przekroczenie pierwszego progu podatkowego w działalności gospodarczej – jakie zmiany wprowadza Polski Ład?
Dla zobrazowania omawianego tematu dobrze będzie się posłużyć zestawieniami w postaci tabelarycznej:
Dochód brutto przedsiębiorcy narastająco:
Podatek do zapłaty
Kwota netto dochodu narastająco według stanu:
Różnica
2021 rok
2022 rok
Do 31.12.2021 roku
Od 1 stycznia 2022 roku
Od 1 stycznia 2022 roku po odjęciu zapłaconej składki zdrowotnej
130.000
24.825
18.500
105.175
111.500
99.800
-5.375
150.000
31.225,00
24.900,00
118.775
125.100
111.600
-7.175
200.000
47.226
40.900
152.774
159.100
141.100
-11.674
Założenia do tabeli:
Składki społeczne zostały ujęte bezpośrednio w PKPiR w kosztach.
Składka zdrowotna odliczana od podatku w 2021 roku wynosi 3.945,36 zł (328,78 zł x 12) i jest płacona za dany miesiąc w tym samym miesiącu.
Wyliczenie składki zdrowotnej do zapłacenia w 2022 roku, która została uwzględniona w tabeli powyżej:
Kwota dochodu narastająco
130.000
150.000
200.000
Składka zdrowotna w 2022 rok (9% od kwoty dochodu)
11.700
13.500
18.000
Podsumowanie
Jak widać na podstawie przedstawionych analiz dla przedsiębiorcy, który znajdzie się ze swoimi dochodami w drugim progu podatkowym, zmiany wprowadzane przez Polski Ład nie są zadowalające. Przy założeniach przyjętych do wyliczeń, po odjęciu składki zdrowotnej, która nie pomniejsza podatku w 2022 roku, kwota dochodu netto jest znacząco niższa od wartości uzyskiwanych w 2021 roku. Nie są więc optymistyczne prognozy dla firm.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Już 15 listopada o 11.00 odbędzie się bezpłatny webinar pt. „Jak robić reklamę online i ją rozliczać. Praktyczny przewodnik dla e-sklepów. Reklama w Internecie. Strategia, kanały i aspekty podatkowe”.
Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo