Przedsiębiorcy, którzy dokonują lub chcą dokonywać dostawy towarów na rzecz konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej muszą pamiętać i wiedzieć o rewolucyjnej zmianie przepisów, jaka zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2021 roku. Nowe zasady rozliczania w dalszym ciągu są często dyskutowane i omawiane na łamach naszych publikacji. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie, czy przedsiębiorca musi prowadzić dodatkową ewidencję do liczenia limitu do OSS.
Co to jest limit do OSS?
Od 1 lipca 2021 roku w całej UE zmieniły się znacząco przepisy dotyczące rozliczania transakcji na rzecz konsumentów z innych krajów unijnych. Obecnie obowiązuje jeden limit w wysokości 42.000 zł (10.000 euro) dla wszystkich transakcji obejmujących dostawy towarów i wybranych usług na rzecz niepodatnika w UE.
Czy liczenie limitu dla OSS wiąże się z prowadzeniem dodatkowej ewidencji?
Zgodnie z ustawą o podatku VAT (art. 109 ust.11a) przedsiębiorcy, którzy dokonują WSTO na rzecz podmiotów niebędących podatnikami są obowiązani prowadzić ewidencję, na podstawie której można określić łączną wartość takich dostaw. Prowadzona ewidencja powinna zapewnić wskazanie dostawy lub usługi, w związku z którymi ma nastąpić przekroczenie kwoty 42.000 zł (10.000 euro). Ustawodawca nie określił takiego wzoru ewidencji, ale powinna ona zawierać niezbędne dane typu:
- datę sprzedaży,
- numer dokumentu sprzedaży,
- wartość netto z dokumentu dokonanych dostaw towarów w ramach WSTO i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych,
- wartość sprzedaży narastająco.
Zebranie takich informacji pozwoli w sposób jednoznaczny na określenie momentu, w którym przedsiębiorca będzie się zbliżał do progu 42.000 zł, co umożliwi mu we właściwym terminie podjąć decyzję o sposobie rozliczania transakcji WSTO, a ma do wyboru dwie opcje:
- Rejestrację do podatku VAT w każdym kraju unijnym, do którego dokonuje WSTO.
- Zgłoszenie się do uproszczonej procedury OSS w Polsce i rozliczanie VAT w tzw. jednym okienku.