Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą jeżeli przeprowadzają transakcje w walutach obcych mają obowiązek przeliczania ich na złotówki. Przepisy podatkowe zawierają szczegółowe regulacje, na jakich zasadach należy tego dokonywać. W dzisiejszej publikacji napiszemy, w jaki sposób ryczałtowiec rozlicza różnice kursowe transakcyjne.
Kiedy powstają różnice kursowe transakcyjne?
Najczęściej do powstawania różnic kursowych dochodzi w sytuacji, gdy przedsiębiorca przeprowadza transakcje zagraniczne. W takich przypadkach faktury wystawiane są w walucie obcej i przed ich zaksięgowaniem w ewidencjach należy dokonać przeliczenia na złotówki. Różnice kursowe powstają zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów.
Przyczyną ich powstania są różne momenty powstania i rozliczenia:
przychodu należnego i otrzymanej zapłaty,
kosztu poniesionego i dokonanej zapłaty.
Kiedy rozlicza się różnice kursowe u ryczałtowca?
Przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie swoich przychodów ryczałtem dokonują rozliczenia na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W tej ustawie zostało również wskazane, że rozliczanie różnic kursowych w ryczałcie powinno się odbywać w oparciu o art. 24c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie jest również podana informacja, że różnice kursowe są obliczane jedynie w odniesieniu do dokonywanej sprzedaży.
Ryczałtowcy rozliczają różnice kursowe jedynie do przeprowadzanych transakcji sprzedaży. Przy czym dodatnie różnice kursowe zwiększają przychody do opodatkowania a ujemne różnice zmniejszają przychody do opodatkowania ryczałtem. Różnice kursowe będą opodatkowane taką samą stawką ryczałtu, jak uzyskany przychód z przeprowadzonej transakcji w walucie obcej. Należy pamiętać, że ujemne różnice kursowe również wykazujemy w Ewidencji przychodów, w tym przypadku dojdzie do zmniejszenia wartości przychodów.
Dodatnie różnice kursowe powstają, gdy przychód otrzymany jest wyższy od przychodu należnego.Do przeliczenia faktur wyrażonych w walucie obcej stosuje się średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego moment powstania obowiązku podatkowego dla przychodu. Na potrzeby wyliczeń w przykładach opisanych poniżej kursy walut zastosowane do przeliczeń zostały przyjęte w wartościach uproszczonych.
Przykład 1
Pani Krystyna jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje sprzedaży w ramach transakcji WDT do kontrahentów we Francji. Przychody w ryczałcie opodatkowuje stawką w wysokości 3%. W miesiącu marcu 2022 roku zostało sprzedanych 100 szt. towarów na kwotę 10.000 euro. Faktura została wystawiona 31.03.2022 r., przykładowy kurs do przeliczenia z dnia 30.03.2022 r. wynosił 4,5000 zł, kwota z faktury po przeliczeniu 45.000 zł. Zapłata za fakturę wpłynęła 01.04.2022 r., po przeliczeniu według kursu 4,6000 zł dało to kwotę 46.000 zł. W tym przypadku powstają dodatnie różnice kursowe w wysokości 1.000 zł, które należy zaksięgować w ewidencji przychodów i opodatkować stawką 3%, a więc taką samą, jak przyjętą do opodatkowania transakcji z działalności gospodarczej.
Ujemne różnice kursowe powstają, gdy przychód otrzymany jest niższy od przychodu należnego.
Przykład 2
10 kwietnia 2022 r. przedsiębiorca wystawił fakturę sprzedaży na kwotę 1.000 dolarów. W ryczałcie opodatkowuje swoje przychody stawką 5,5%. Przykładowy kurs do przeliczenia z dnia 8 kwietnia 2022 r. wynosił 4,000 zł, co przeliczeniu daje kwotę z faktury 4.000 zł. Zapłata za fakturę wpłynęła 15.04.2022 r. a kurs do przeliczenia wyniósł 3,9000 zł, co daje po przeliczeniu 3.900 zł. W tym przypadku powstają ujemne różnice kursowe w kwocie 100 zł, o które należy pomniejszyć przychód do opodatkowania ryczałtem. Do różnic kursowych należy zastosować stawkę ryczałtu 5,5%, taką samą jak dla pozostałych transakcji przeprowadzanych w firmie.
Podsumowanie
Przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie rozliczają różnic kursowych od dokonywanych zakupów, ponieważ nie mają obowiązku ujmować kosztów uzyskania przychodów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo