Kara za brak rejestracji przedsiębiorcy na portalu Cieplo.gov.pl
Od 26 września 2022 r. działa rządowa wyszukiwarka przedsiębiorców handlujących opałem. Najbliższe plany zakładają, że jeśli firma nie zarejestruje się w narzędziu, może być na nią nałożona kara. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jaka grzywna grozi za brak rejestracji oraz w jaki sposób dołączyć do wyszukiwarki.
Cieplo.gov.pl to strona służąca wyszukaniu i porównaniu cen węgla w punktach sprzedaży w najbliższej okolicy. Przedsiębiorcy handlujący opałem mają obowiązek się na niej zarejestrować, a za brak rejestracji już niedługo będzie grozić kara w wysokości 15 000 zł. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak dołączyć do porównywarki i jak ona działa.
Porównywarka cen węgla – cieplo.gov.pl – co to jest?
Strona cieplo.gov.pl to dostępny od 26 września 2022 r. rządowy serwis łączący przedsiębiorstwa zajmujące się handlem paliwem stałym z klientami. Dzięki porównywarce osoba zainteresowana kupnem węgla lub innego opału znajdzie wiarygodnych sprzedawców ze swojej okolicy oraz porówna ceny sprzedawanego przez nich surowca. Surowcami, którymi handlują zarejestrowani w serwisie przedsiębiorcy, są:
węgiel kamienny,
węgiel brunatny,
brykiety lub pelety (co najmniej 85% węgla kamiennego),
inne stałe produkty do spalania otrzymane termicznie z węgla,
muły węglowe,
flotokoncentraty,
biomasa z drzew i krzewów,
biomasa roślinna z rolnictwa,
torf,
mieszaniny wymienionych paliw.
Za pomocą porównywarki nie można zarezerwować ani kupić surowca. Narzędzie wyświetla dane przedsiębiorcy (w tym numer telefonu lub adres e-mail) oraz cenę węgla za tonę. Aby zamówić (zarezerwować) paliwo, należy skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą.
Czy przedsiębiorcy muszą się zarejestrować na portalu cieplo.gov.pl?
Obowiązek rejestracji na portalu i bieżącej aktualizacji cen wynika z art. 55 ust. 3 Ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców:
sprzedających paliwa stałe klientom indywidualnym,
wpisanych na listę pośredniczących podmiotów węglowych.
Kara za brak rejestracji na cieplo.gov.pl
Zgodnie z projektem Ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe przedsiębiorstwa, które nie zarejestrują się w wyszukiwarce bądź nie będą na bieżąco aktualizować informacji, mają być karane finansowo.
Aby zarejestrować się w porównywarce cen węgla, należy mieć utworzone wcześniej konto na https://puesc.gov.pl/. Wniosek o dołączenie do wyszukiwarki składa się elektronicznie: na stronie cieplo.gov.pl trzeba wybrać zakładkę Dołącz jako dostawca i potwierdzić tożsamość logując się przy pomocy Profilu Zaufanego, e-dowodu lub usługi mojeID.
Imię, nazwisko, nr PESEL zaciągną się automatycznie, a wnioskujący musi podać:
adres e-mail,
numer telefonu komórkowego (opcjonalnie),
nr NIP działalności (po wpisaniu NIP zaciągnie się nazwa podmiotu z listy pośredniczących podmiotów węglowych),
numer ID SISC (jest to identyfikator nadawany po zarejestrowaniu się na puesc.gov.pl).
Po pomyślnie przeprowadzonej rejestracji przedsiębiorca otrzyma konto w portalu i dostęp do panelu sprzedawcy. Za pomocą panelu należy na bieżąco aktualizować dane dotyczące ceny i rodzaju sprzedawanego paliwa stałego oraz jego nazwy handlowej, uaktualniać dane podane przy rejestracji i dodawać adresy nowych punktów sprzedaży.
Odmowa rejestracji
Wszystkie wnioski są weryfikowane i może się zdarzyć, że któryś zostanie odrzucony. Przyczynami odrzucenia wniosku mogą być:
osoba składająca wniosek nie jest w systemie puesc.gov.pl powiązana z podmiotem zarejestrowanym jako pośredniczący podmiot węglowy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych,
osoba składająca wniosek nie jest przedstawicielem lub reprezentantem firmy – aby dodać siebie jako przedstawiciela lub reprezentanta, należy po zalogowaniu na https://puesc.gov.pl/ wybrać formularz uprawnień rozszerzonych, a następnie Dostęp do portalu cieplo.gov.pl.
Jak działa wyszukiwarka cen węgla?
Porównywarka cen jest darmowa i dostępna bez logowania dla każdego internauty. Wyszukiwarka umożliwia zawężenie kryteriów do wybranego:
województwa,
powiatu,
rodzaju opału,
konkretnego produktu.
Wyniki wyszukiwania można posortować od najniższej ceny za tonę.
Jeśli na miejscu, w składzie węgla, okaże się, że koszt opału jest inny niż w porównywarce, można zgłosić tę nieprawidłowość, klikając okno Zgłoś błąd w cenie.
Portal cieplo.gov.pl – podsumowanie
Obecnie w porównywarce zarejestrowanych jest ponad 2 000 przedsiębiorstw sprzedających węgiel i inne rodzaju opału. Strona pomaga klientom zaoszczędzić czas i szybko znaleźć najtańsze oferty sprzedaży opału. Nie bez znaczenia jest fakt, że w wyszukiwarce znajdują się profile zweryfikowanych przedsiębiorców, co jest gwarancją uczciwości i wiarygodności.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Podatek VAT ma charakter konsumpcyjny. Oznacza to, że opodatkowanie według założeń unijnych powinno co do zasady następować w miejscu rzeczywistej konsumpcji usługi. Aby precyzyjniej odzwierciedlić tę zasadę, w roku 2025 wejdzie w życie zmiana VAT dotycząca usług świadczonych interaktywnie, na przykład usług streamingowych czy szkoleń na żywo. Sprawdź, co zmieni się w VAT od 2025 roku!
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Zastanawiasz się, jak wygląda rozliczanie transakcji WDT? W dzisiejszym artykule napiszemy, jak rozumieć rozliczenie za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w WDT.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo