Otrzymanie decyzji w postępowaniu podatkowym to nie wyrok – przedsiębiorca ma prawo odwołać się od decyzji organu skarbowego, jeśli jest ona krzywdząca lub niezgodna z przepisami. Jak to zrobić?
Odwołanie od decyzji urzędu skarbowego – do kogo?
Przedsiębiorcy po postępowaniu podatkowym przysługuje prawo do odwołania się do organu II instancji od decyzji organu I instancji. Najczęściej jest to urząd o stopień wyższy, choć może zdarzyć się, że organem II instancji będzie ten sam urząd, który występował jako instancja I. Zatem odwołujemy się od decyzji:
Naczelnika urzędu skarbowego – do dyrektora izby administracji skarbowej,
Naczelnika urzędu celno-skarbowego – do dyrektora izby administracji skarbowej lub do tego samego naczelnika,
Wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa – do samorządowego kolegium odwoławczego,
Dyrektora izby skarbowej, samorządowego kolegium odwoławczego, Szefa KAS, Dyrektora KIS i Ministra Finansów – ponownie do tych samych organów.
Terminy i zasady odwołania
Odwołanie od decyzji organu skarbowego przedsiębiorca wnosi w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Co ważne, do II instancji odwołujemy się za pośrednictwem I instancji. Dzięki temu organ I instancji ma możliwość zapoznania się z wątpliwościami przedsiębiorcy i może jeszcze zmienić swoją decyzję. W przeciwnym razie jest zobowiązany w ciągu 14 dni przekazać dokumentację sprawy do organu II instancji.
W odwołaniu należy ująć:
Zarzuty przeciwko decyzji,
Istotę i zakres żądania – czy odwołujemy się od całości decyzji, czy chcemy przekazania decyzji do ponownego rozpatrzenia przez I instancję, czy też wydania decyzji przez II instancję
Dowody, argumenty, przepisy prawa, na podstawie których wnosimy odwołanie.
Uwaga!
Złożone odwołanie można co do zasady wycofać – wtedy też organ II instancji umorzy postępowanie. Wyjątkiem byłaby sytuacja, kiedy wycofanie groziłoby pozostawieniem w mocy decyzji niezgodnej z przepisami prawa; na wycofanie takiego odwołania organ II instancji może nie wyrazić zgody.
Wynik odwołania
Organ II instancji po rozpatrzeniu sprawy ma do dyspozycji kilka możliwości:
Utrzymanie decyzji organu I instancji,
Uchylenie decyzji organu I instancji w całości lub w części i wydanie własnej decyzji,
Uchylenie decyzji organu I instancji w całości lub w części i przekazanie ponownie do rozpatrzenia przez I instancję,
Umorzenie postępowania – w wyniku wycofania wniosku lub błędów formalnych.
Uwaga!
Od decyzji organu II instancji nie można się już odwołać – jeśli przedsiębiorca nadal nie zgadza się z wydaną opinią, kolejnym krokiem powinno być wniesienie sprawy do właściwego sądu administracyjnego.