Przedsiębiorcy mają często wątpliwości, co do możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów niektórych wydatków. W ocenie osoby prowadzącej firmę kosztem jest wszystko co ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale czy zawsze tak jest? Otóż ustawodawca przygotował katalog wyłączeń z kosztów podatkowych i nie wolno o nim zapominać. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tym czy wypłatę świadczenia gwarancyjnego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Gwarancja – czym jest?
Każdy sprzedawca musi znać swoje obowiązki. Nie chodzi tutaj tylko o przedsiębiorców, którzy dokonują dostawy towarów, ale również o tych, którzy świadczą usługi. Jedni i drudzy mają określone obowiązki wobec swoich nabywców. Czym jest gwarancja zostało to zdefiniowanie w ustawie Kodeks cywilny.
Udzielanie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym muszą być określone obowiązki gwaranta (sprzedawcy) i uprawnienia kupującego (nabywcy). Podstawowym obowiązkiem gwaranta jest naprawa lub wymiana rzeczy, zapewnienie innych usług, a często zwrot zapłaconej kwoty.
Sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru lub wykonania usługi wolnych od wad, w okresie, na który jest udzielana gwarancja. Jeżeli nie podano innego terminu okres gwarancji wynosi 2 lata, licząc od dnia, w którym dana rzecz/usługa została wydana kupującemu.
Dlaczego jest problem z rozliczaniem napraw gwarancyjnych w kosztach?
Jeżeli chodzi o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znajdziemy w nich zapis, w którym jest mowa o tym, że niektóre koszty związane z dostawą towarów lub usług nie mogą się znaleźć w kosztach podatkowych.
Do kosztów uzyskania przychodów nie mogą zostać zaliczone:
kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów lub wykonanych robót czy usług,
zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad,
zwłoka w usunięciu wad towarów lub wykonanych robót i usług.
Już na pierwszy rzut oka widać, że kara umowna czy odszkodowanie to nie to samo co naprawa pogwarancyjna, jednak jak się okazuje nie zawsze to jest takie oczywiste i organy podatkowe prezentują różne podejście do tej kwestii. Nic więc dziwnego, że mamy sporo wydanych interpretacji podatkowych, w których ten temat jest podnoszony.
Naprawy gwarancyjne w interpretacjach podatkowych
W jednej z takich interpretacji nr 0114-KDIP2-1.4010.259.2020.2.JF z dnia 30.09.2020 r. firma zadała m.in. pytanie dotyczące kosztów napraw gwarancyjnych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że koszty w związku ze zwolnieniem z wykonywania napraw pogwarancyjnych nie mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W uzasadnieniu napisał m.in., że pojęcie “wadliwości” odnosi się do każdego przypadku nienależytego wykonania obowiązków sprzedawcy, niezależnie od charakteru i zakresu tej odpowiedzialności oraz formy jej poniesienia. Zdaniem Dyrektora KIS zapłacona kwota stanowi rekompensatę/odszkodowanie za wadliwe wykonane roboty/usługi, a więc znajduje się w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych. W innej interpretacji nr 0111-KDIB1-1.4010.468.2019.2.AB z dnia 02.01.2020 r. w przedstawionym stanie faktycznym Dyrektor KIS uznał, że obsługa gwarancyjna nie znajduje się w zakresie wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Wydatki reklamacyjne poniesione np. w związku z wadliwością towaru nie mają charakteru ani kar umownych, ani odszkodowań, co oznacza że mogą się one znaleźć w kosztach uzyskania przychodów.
Świadczenie gwarancyjne może być kosztem – wyrok NSA
W jednym z ostatnio wydanych wyroków sądu NSA sygn. akt II FSK 397/20 z dnia 11.10.2022 r. Sąd NSA uznał, że wypłacone świadczenie pieniężne (zastępcze) może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Przedmiotowa sprawa dotyczyła montażu farmy wiatrowej, która został objęta 24 miesięczną gwarancją. Odpowiedzialność gwarancyjna obejmowała naprawę turbin, które ulegną zniszczeniu, na swój koszt i ryzyko oraz wypłatę odszkodowania z tytułu utraconych korzyści w związku z niewytworzeniem przez uszkodzone turbiny określonej ilości energii. W okresie objętym gwarancją jedna z turbin uległa katastrofie budowlanej. Jednak zamiast wykonania odbudowy zniszczonej turbiny, wykonawca usługi zgodził się wypłacić na rzecz nabywcy świadczenie pieniężne (zastępcze), w tym zakresie zawarta została ugoda. Organ podatkowy uznał, że takie świadczenie nie może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów, natomiast Sąd WSA uchylił to rozstrzygnięcie do ponownego rozpoznania, w konsekwencji sprawa trafiła do NSA. WSA w swoim uzasadnieniu wyroku podkreślił m.in., że jeżeli w ocenie fiskusa taka wypłata ma charakter odszkodowania, to stanowisko w tej sprawie powinno być uzasadnione. Czyli przede wszystkim uzasadnienie, że wypłacone świadczenie ma charakter odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy, a nie że dotyczy odpowiedzialności gwarancyjnej. Stanowisko Sądu WSA zostało podtrzymane w wyroku NSA.
Podsumowanie
W naszej publikacji zwróciliśmy uwagę na podejście organów podatkowych, co do zaliczania wydatków związanych z naprawami pogwarancyjnymi do kosztów uzyskania przychodów. Katalog takich kosztów może być bardzo obszerny. Jak nietrudno zauważyć przepis, w którym jest mowa o karach i odszkodowaniach jest przez organy podatkowe interpretowany rozszerzająco, również na koszty związane z dokonywaniem napraw pogwarancyjnych, z czym trudno się zgodzić. Nic więc dziwnego, że sprawy trafiają do sądów, które mają odmienne stanowisko w tym zakresie. Ostatni wyrok Sądu NSA potwierdza, że jednak organy podatkowe powinny bardziej wnikliwie analizować sprawy przed wydaniem interpretacji. Nie rozstrzygniemy dzisiaj, w jaki sposób należy postępować w takich sytuacjach, z których każda może być inna. Najlepiej wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, co uchroni przedsiębiorcę przed sporami z fiskusem. Wynika to z faktu, że trudno tak naprawdę przewidzieć, w jaki sposób organ podatkowy potraktuje tego typu wydatki. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że w najbliżej przyszłości linia interpretacja się zmieni, uwzględniając zapadłe wyroki i podejście sądów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym musi zgłosić się do ZUS. Zgłoszenia takiego należy dokonać na formularzu ZUS ZUA. Sprawdź, jak się zgłosić do ZUS jako przedsiębiorca oraz jak wypełnić krok po kroku druk ZUS ZUA?
Prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się jak zaksięgować i rozliczać zakup telefonu w firmie? W dzisiejszym artykule odpowiemy na nurtujące przedsiębiorców pytania.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo