Praca zdalna – kiedy pracownik może być odwołany oraz metody przekazywania wyników
Pracownik i pracodawca mogą uzgodnić, że praca będzie wykonywana z domu. Takie porozumienie nie jest wieczyste i obie strony mogą się z niego wycofać. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na jakich zasadach można odwołać pracę zdalną oraz jak raportować wyniki pracy z domu.
Nowelizacja Kodeksu Pracy (dalej: kp) wprowadziła możliwość pracy zdalnej. Pracownik może uzgodnić z pracodawcą, że będzie wykonywał swoje obowiązki z domu. Jednak takie uzgodnienie nie obowiązuje do końca trwania umowy o pracę – zarówno pracownik, jak i zatrudniający mogą odwołać pracę zdalną. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na jakich zasadach można się wycofać z pracy z domu oraz jak dostarczać pracę wykonywaną z innego miejsca niż biuro.
Praca zdalna – kto może wystąpić z wnioskiem?
Zgodnie z art. 6718 kp pracodawca i pracownik mogą uzgodnić wykonywanie pracy z domu pracownika (miejsca zamieszkania) lub innego ustalonego miejsca. Warto zwrócić uwagę, że miejsce świadczenia pracy musi być uzgodnione z pracodawcą. Zatrudniony nie ma prawa pracować swobodnie wybrać, skąd będzie pracował.
Praca może mieć charakter całkowicie zdalny lub hybrydowy (po części z domu, po części z firmy). Kluczowe w przepisie jest to, że strony uzgadniają między sobą taki tryb pracy wraz ze szczegółami (np. 3 dni w tygodniu z domu, a 2 z biura). Pracownik nie może samodzielnie zdecydować, że będzie pracował zdalnie lub hybrydowo.
Pracodawca i pracownik zatem mają prawo dojść do porozumienia i umówić się na pracę z domu.
Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, kiedy pracownikiem jest:
kobieta w ciąży,
osoba wychowująca dziecko do 4 roku życia,
osoba sprawująca opiekę nad członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą zamieszkującą to samo gospodarstwo domowe, która legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Powyższa grupa pracowników (nazywana dalej uprzywilejowaną) może złożyć wniosek o pracę zdalną lub hybrydową, a pracodawca ma prawo go nie uwzględnić tylko wtedy, kiedy wnioskowany tryb nie będzie możliwy ze względu na rodzaj pracy albo organizację pracy. O przyczynie odmowy pracodawca musi poinformować pracownika pisemnie (art. 6719§ 6 kp).
Przykład 1
Marek wychowujący 3-letnią córkę złożył wniosek o wykonywanie pracy w trybie zdalnym (z domu). Marek pracuje jako IT support i jego praca polega, przede wszystkim, na zdalnym wsparciu technicznym innych pracowników biura. Jednak do jego obowiązków należy także bezpośrednia pomoc w razie problemów z komputerem. Powołując się na charakter pracy, który wymaga fizycznego przebywania w miejscu pracy, pracodawca ma prawo nie uwzględnić wniosku Marka.
Kiedy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
Pracownik i pracodawca mogą zawsze uzgodnić pracę zdalną. Kp przewiduje jednak sytuacje, gdy pracodawca ma prawo wydać polecenie pracy zdalnej bez porozumiewania się z pracownikiem (art. 6719 § 3). To uprawnienie przysługuje w przypadku:
wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu,
czasowej niemożności zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika ze względu na siłę wyższą (np. pożar).
Odwołanie z pracy zdalnej – na jakich zasadach?
W przypadku uzgodnienia pracy zdalnej (hybrydowej) zarówno pracownik, jak i pracodawca mogą w każdej chwili wystąpić z wnioskiem o przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy (art. 6722 § 1 kp).
Ten przepis nie dotyczy grupy uprzywilejowanej, a dokładniej:
pracownik należący do grupy uprzywilejowanej ma prawo w każdej chwili wnioskować o przywrócenie poprzedniego trybu pracy,
pracodawca w stosunku do osoby uprzywilejowanej może wystąpić z takim wnioskiem tylko, kiedy dalsze wykonywanie pracy zdalnej nie jest możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy (art. 6722 § 2 kp).
Pracownik i pracodawca powinni ustalić termin przywrócenia poprzedniego trybu pracy, nie dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku. W razie braku porozumienia przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy z mocy prawa następuje w dniu następującym po upływie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Przepisy nie wskazują okoliczności (poza grupą uprzywilejowaną) kiedy pracodawca ma prawo wystąpić z wniosek o odwołanie pracy zdalnej. Z tego można przyjąć, że ma takie prawo zawsze wtedy, kiedy zechce z niego skorzystać.
Ze względu na ogólność sformułowań użytych w znowelizowanym kp dopiero praktyka i orzecznictwo sądów pokaże, kiedy pracodawca będzie mógł tego żądać.
Pracownik wykonujący pracę zdalną i pracodawca przekazują informacje za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w inny uzgodniony sposób (art. 7627 kp).
Pojęcie “środków bezpośredniego porozumiewania się” obejmuje wszystkie sposoby umożliwiający bezpośredni kontakt między pracodawcą a pracownikiem (np. telefon, e-mail, komunikator internetowy itd.). Przepis uwzględnia także “inne uzgodniony sposoby”, co można zrozumieć, że dopuszczone są także sposoby nie bezpośredniego porozumiewania się (np. listy przesyłane w formie tradycyjnej).
Praca zdalna – podsumowanie
Pracodawca i pracownik mogą uzgodnić (przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia) wykonywanie pracy w trybie zdalnym lub hybrydowym. Pracodawca musi, co do zasady, uwzględnić wniosek o taki tryb pracy pracownika, który jest kobietą w ciąży lub osobą wychowującą dziecko do lat 4 lub opiekującą się członkiem rodziny z niepełnosprawnością. Odmowa (pisemna) może mieć miejsce tylko wtedy, kiedy rodzaj lub organizacja pracy nie pozwalają na jej zdalny charakter.
Odwołanie z pracy zdalnej następuje na wniosek pracownika albo pracodawcy. Pracodawca może złożyć wniosek w każdej chwili z wyjątkiem sytuacji, gdy pracownikiem jest osoba z uprzywilejowanej grupy. Dopuszczoną metodą przekazywania pracy zdalnej są telefon, e-mail, komunikatory internetowe i inne rozwiązania techniczne umożliwiające porozumiewanie się.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Możesz mieć świetny produkt i niezły ruch w sklepie, ale bez mierzenia efektów nie wiesz, co działa. KPI w e-commerce i KPI w marketingu pozwalają zamienić chaos w strategię. W tym artykule podpowiadamy, co to jest KPI, jak określić KPI i które wskaźniki warto śledzić, by rozwijać biznes świadomie.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.10.2025 Szkice faktur i ich korekt krajowej wysyłkowej za pobraniem do paragonu ze szczególnym obowiązkiem podatkowym budowlanej eksportu towarów Zapisywanie kodu wykonywanego zawodu pracownika Dokumenty potwierdzające przyjęcie środków trwałych do użytkowania Domyślne ustawienie “licz od” brutto na wydatkach Zmiany na fakturze zaliczkowej na wartość zamówienia Wydatki – zmiana walidacji: pozwalamy na wprowadzenie […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo