Celem świadczonych usług przez platformę dla kierowców, np. Bolt, Uber jest umożliwienie im wykonywania usług przewozu pasażerów poprzez przekazanie kierowcy danych pasażera, który zamówił przejazd taksówką, takich jak adres odbioru oraz niezbędne do realizacji przejazdu dane pasażera. Do tej pory świadczenie takich usług podlegało pod 8% stawkę VAT, jednak za zmienianym ostatnio stanowiskiem skarbówki — powinno być opodatkowane 23% VAT-em.
Uber, Bolt — taxi?
Do tej pory, skarbówka uważała, że usługi świadczone przez firmy typu Uber, Bolt itp. są podobne do usług taksówkarskich. Stwierdzała we wcześniejszych Wiążących Informacjach Stawkowych (np. sygn.0112-KDSL1-1.440.175.2022.3.MJ, z 6.12.2022), że jest to usługa – rezerwacja taksówek poprzez parowanie kierowców z pasażerami za pomocą aplikacji mobilnych, która mieści się w klasie PKWiU 49.32 – „Usługi taksówek”, dla której właściwą stawką podatku VAT jest 8%.
W ramach nadzoru nad poprawnością wydawanych Wiążących Informacji Stawkowych (WIS) sprawę przekazano do ponownej analizy w zakresie zgodności przedmiotu WIS z ustaloną klasyfikacją statystyczną.
W toku nadzoru, nowa WIS stwierdza już zupełnie co innego niż poprzednia… Dokładnie tę samą usługę przedstawia już inaczej…
Skoro nie taxi, to VAT już nie 8 a 23%
Nowe WIS (np. 0110-KSI2-1.442.9.2023.5.BŚ, z 15.09.2023) stanowią już, że świadczenie usługi pośrednictwa w rezerwacji taksówek poprzez parowanie kierowców z pasażerami za pomocą aplikacji mobilnych, spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych pozycją PKWiU 52.21.29.0 „Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy”, do których należy zastosować 23% stawkę VAT,
Aktualne WIS-y negują i uchylają wcześniejsze stanowisko, stwierdzając, że dana usługa nie posiada właściwości charakterystycznych dla usług klasyfikowanych do klasy 49.32 PKWiU, ponieważ firma (typu Bolt, Uber itd) nie wykonuje faktycznej usługi przewozu. Odpłatność za wykonany kurs jest przyjmowana przez kierowcę gotówką lub przez aplikację. Rozliczenie następują między spółką, która pośredniczy między stronami a kierowcą zgodnie z postanowieniami zawartymi w oddzielnym dokumencie. Obejmują one świadczenia inne niż przewóz osób (dotyczą korzystania z aplikacji, a także pośrednictwa w rezerwacji usług taxi).
Ciekawym jest to, że już w 2015 roku ówczesny Minister Finansów stwierdził — w odpowiedzi na interpelację poselską, że łączenie kierowcy z pasażerem za pomocą platformy elektronicznej to usługa elektroniczna, czyli podlega pod 23% podatek VAT. Jednak informacja ta dochodziła do skarbówki dłużej niż przesyłka nadana Poczta Polską — ponieważ aż do 2023 roku, fiskus uznawał, że jest to “usługa taksówkarska”, w której mieści się również rezerwacja usług taksówkarskich, czyli może korzystać z 8% stawki VAT.
Konsekwencją droższe usługi…
Skoro podatek VAT od przejazdów na aplikacje mobilne, czy tak jak wskazuje skarbówka — na usługi pośrednictwa w rezerwacji zleceń, zostaje podniesiony z 8% na 23% to niemal oczywistym jest, że odbije się to na kieszeniach pasażerów, bo to oni ostatecznie płacą za usługę, w którą wliczony jest podatek VAT.
Dlaczego platformy strzeliły sobie w kolano?
Tutaj trochę strzeliły sobie w kolano spółki (platformy typu Bolt, Uber), które argumentowały, że nie potrzebują licencji pośrednika w przewozie osób (obowiązek nałożony przez ustawę o transporcie drogowym), ponieważ nie świadczą takich usług, tylko udostępniają aplikację, za pomocą której parowani są pasażerowie z kierowcą.
A zatem takie platformy:
jeśli twierdzą, że nie potrzebują licencji, ponieważ nie oferują usług przewozu osób, tylko umożliwiają kontakt pasażera z kierowcą (świadczą jedynie usługi cyfrowe, a nie przewozowe) — powinny do swojej usługi zastosować 23% VAT,
jeśli twierdzą, że do nich ma zastosowanie 8% VAT, ponieważ ich usługa jest świadczeniem polegającym na przewozie osób/taxi — powinny mieć odpowiednią licencję.
Kto mieczem z VAT-em wojuje, od miecza VAT-u ginie…
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Darmowa dostawa w e-commerce potrafi podnieść sprzedaż w jeden dzień… i zrujnować marżę w tydzień. Wszystko zależy od tego, jak ją zaplanujesz. W tym artykule pokażemy, jak obliczyć próg darmowej dostawy, który faktycznie zwiększa AOV, zamiast zamieniać zysk w koszt.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo