|
|
6 minut czytania

Pojazd w leasingu a likwidacja firmy

Chcesz zlikwidować firmę a masz samochód w leasingu? Sprawdź, jakie masz możliwe warianty do wyboru.

leasing a likwidacja firmy

Pojazd w leasingu a likwidacja firmy - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Leasing samochodu jest jedną z najbardziej popularnych form, z której korzystają przedsiębiorcy. Dzięki takiej formule można korzystać z samochodu w pełnym zakresie a nie trzeba od razu wykładać dużej kwoty na zakup samochodu. Jednak może się tak zdarzyć, że będziemy zamykali firmę i wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, co w takim przypadku z leasingiem pojazdu? W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na to pytanie.

Skutki podatkowe leasingu samochodu w działalności

Leasing oznacza zawarcie umowy pomiędzy leasingodawcą nazywanym finansującym a leasingobiorcą nazywanym korzystającym. Finansujący oddaje pojazd do odpłatnego używania, a korzystający zobowiązuje się do regulowania zobowiązań finansowych wynikających z zawartej umowy.

Treść umowy leasingu wraz ze wzorem i omówieniem można znaleźć w podlinkowanej publikacji.

 

Rozróżniamy dwa rodzaje leasingu:

  1. Leasing operacyjny – najbardziej popularny.
  2. Leasing finansowy.

W dzisiejszej publikacji nie będziemy omawiali szczegółów związanych z zasadami rozliczania w ramach poszczególnych umów leasingowych, ponieważ dostępnych jest wiele publikacji na ten temat.

Jakie skutki podatkowe dla firm wywołuje leasing finansowy i operacyjny zostało szczegółowo wyjaśnione w podlinkowanej publikacji.

Leasing a likwidacja firmy

Zamknięcie działalności gospodarczej jest najczęściej dobrze przemyślaną decyzją. Jeżeli przedsiębiorca ma jakieś wątpliwości i jeszcze waha się co ma zrobić, to najlepiej zawiesić działalność gospodarczą na jakiś czas, nie trzeba będzie płacić ZUS i przemyśleć temat na spokojnie. Jeśli jednak już mamy przekonanie co do zamknięcia firmy, to warto wiedzieć, jakie obowiązki podatkowe się z tym wiążą.

O czym należy pamiętać przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej można przeczytać w podlinkowanej publikacji.

Przed podjęciem decyzji odnośnie leasingu przy likwidacji firmy najlepiej będzie jeśli przedsiębiorca zwróci się z zapytaniem do leasingodawcy, jakie rozwiązania wchodzą w grę w jego przypadku. Jeśli w głowie przedsiębiorcy rodzi się pomysł, żeby ukryć przed finansującym fakt likwidacji firmy, to nie jest to dobre rozwiązanie. Zawsze trzeba pamiętać, że w zawartej umowie znajdują się warunki, jakie mają spełniać obydwie strony umowy. Taka jednostronna potajemna zmiana tych warunków rodzi określone skutki prawne dla przedsiębiorcy, to takie małe ostrzeżenie.

 

Likwidacja działalności – możliwe formy zakończenia/zmiany umowy leasingu:

 

Wcześniejszy wykup pojazdu z leasingu

 

Cesja umowy leasingu

 

Zamiana leasingu firmowego na leasing konsumencki

 

Zwrócenie przedmiotu leasingu

 

Poniżej napiszemy kilka słów na temat każdego z powyższym rozwiązań.

Wcześniejszy wykup pojazdu z leasingu

Jeśli przedsiębiorca dysponuje odpowiednimi środkami może rozważyć wcześniejszy wykup pojazdu z leasingu. W takim przypadku należy ustalić z leasingodawcą, jakie dodatkowe koszty mogą być z tym związane. Najczęściej taka informacja będzie również zawarta w podpisanej umowie, jednak i tak warto ten temat omówić. Może być konieczność zapłaty dodatkowej opłaty manipulacyjnej lub innych opłat. Poza tym przedsiębiorca musi jeszcze pamiętać o przepisach podatkowych.

Ważne!
 

Umowa leasingu operacyjnego musi trwać co najmniej 40% okresu amortyzacji środka trwałego. W praktyce oznacza to, że leasing pojazdu nie może trwać krócej niż 24 miesiące (2 lata)

 

Na gruncie przepisów podatkowych wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie rodzi obowiązku wyksięgowania rat leasingowych z kosztów uzyskania przychodów, jak również konieczności korygowania podatku VAT naliczonego

 

Brak konieczności korygowania rozliczeń podatkowych potwierdzają również organy podatkowe. W jednej z interpretacji nr 0114-KDIP2-2.4011.517.2022.2.AP z dnia 16.08.2022 r. przedsiębiorca zadał pytanie czy ma obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów o dotychczas poniesione opłaty z tytułu umowy leasingu, która została rozwiązana przed upływem minimalnego okresu amortyzacji. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że rozwiązanie umowy leasingu przed okresem krótszym od podstawowego nie skutkuje obowiązkiem skorygowania kosztów uzyskania przychodów o poniesione do tego czasu wydatki na opłaty z tytułu umowy leasingu. Będzie miała tu zastosowanie zasada kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Cesja umowy leasingu

Cesja leasingu polega na zmianie stron umowy, w miejsce dotychczasowego leasingobiorcy wchodzi nowy podmiot, najczęściej osoba prowadząca działalność gospodarczą. Na temat skutków dokonania cesji leasingu powstało kilka różnych publikacji, osoby zainteresowane znajdą sporo cennych informacji w podlinkowanych publikacjach. Taka forma zakończenia umowy leasingu przez przedsiębiorcę jest dla niego dość ciekawym rozwiązaniem. Najczęściej nie ponosi zbyt wielu kosztów, jak można przeczytać na stronach niektórych leasingodawców, w grę wchodzą najczęściej jedynie opłaty manipulacyjne, których wysokość może się kształtować różnie w zależności od firmy. Taka zmiana będzie na pewno wymagała zbadania zdolności finansowych nowego leasingobiorcy i zgody leasingodawcy. Wejście nowego podmiotu oznacza przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu, ale nie zostaje zmieniona umowa leasingu. Na temat cesji umowy leasingu można dodatkowo przeczytać w interpretacji ogólnej Ministra Finansów nr DD6.8202.4.2020 z dnia 19.02.2021 r.

Zamiana leasingu firmowego na leasing konsumencki

Umowa leasingu zawiera szereg informacji, z których większość wydaje się mało istotna w momencie podpisywania umowy. Jednak jak w trakcie trwania umowy wystąpią nowe okoliczności, to warto zajrzeć do niej, czy jest tam mowa o możliwości zamiany leasingu firmowego na leasing konsumencki. Nawet jeśli nie ma takiego zapisu lub jest on za mało precyzyjny również w tym przypadku i tak trzeba się skontaktować z leasingodawcą. Najczęściej w grę będzie wchodziło podpisanie aneksu do umowy i może być również naliczona jakaś opłata, jednak po szczegóły odsyłamy do firm leasingujących. Oczywiście po zmianie faktury będą już wystawiane na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Zwrócenie przedmiotu leasingu

Nie ma sytuacji bez wyjścia, tak też jest w przypadku umów leasingu. Przedsiębiorca, o ile nie chce lub nie może skorzystać z opcji opisanych powyżej może zwrócić leasingowany pojazd. Jest to chyba najmniej korzystne rozwiązanie. W tym przypadku przedsiębiorca musi spłacić wszystkie raty, jakie są należne do końca umowy. Dodatkowe może być obciążony dodatkowymi kosztami takimi jak przykładowo:

  • kara umowna,
  • koszty związane z licytacją pojazdu,
  • prowizja od sprzedaży,
  • inne ustalone przez leasingodawcę.

Jeżeli dojdzie do sprzedaży opłaty mogą być zmniejszone o środki uzyskane ze sprzedaży pojazdu.

Podsumowanie

Każda zmiana umowy leasingu wymaga powiadomienia leasingodawcy, działanie na własną rękę jest bezprawne i może narazić przedsiębiorcę na różne konsekwencje, warto o tym pamiętać. Likwidacja firmy wiąże się m.in. z uporządkowaniem spraw związanych z leasingiem. Można samochód wykupić, zmienić leasing firmowy na konsumencki, dokonać cesji leasingu lub w ostateczności zwrócić samochód do leasingodawcy. Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem będzie cesja leasingu lub zamiana na leasing konsumencki, jednak jest to bardzo indywidualna decyzja. Możliwości jest sporo, a ogólne informacje na ten temat znalazły się w publikacji. Teraz to już przedsiębiorca musi sam zdecydować, jakie rozwiązanie jest dla niego optymalne. Każdy przypadek może być inny, ponadto firmy leasingowe mają na pewno konkretne rozwiązania przygotowane na taką okoliczność. Każdemu zależy na rozwiązaniu, które będzie najmniej bolesne i kosztowne. Jeśli decyzja o likwidacji firmy jest nieodwołalna, to należy jak najszybciej udać się do leasingodawcy i wysłuchać jego propozycji.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie