Rozliczanie transakcji w pakiecie VAT e-commerce często pojawia się w naszych publikacjach. W dzisiejszej zajmiemy się procedurą uproszczoną USZ z tytułu importu towarów o wartości do 150 euro.
Co to jest USZ?
Jeżeli firma, która dokonuje dostawy towarów z kraju trzeciego o wartości nieprzekraczającej 150 euro nie stosuje procedury IOSS, to istnieje możliwość skorzystania z uproszczonej procedury w zakresie deklarowania podatku z tytułu importu, tzw. uregulowanie szczególne, zwane „USZ”. Ta procedura jest dostępna dla podmiotów przedstawiających towary organom celnym do odprawy, a zaliczają się do nich np. firmy kurierskie czy operator pocztowy. Stosowanie procedury USZ jest dobrowolne.
Podmiot dokonujący zgłoszenia celnego, które pozwoli na dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium UE, robi to we własnym imieniu, lecz na rzecz odbiorcy towaru. Osobę dokonującą zgłoszenia celnego w ten sposób, uważa się za upoważnioną do dokonania zgłoszenia w sposób dorozumiany, żeby nie było konieczności każdorazowego zwracania się do odbiorcy przesyłki o udzielenie pełnomocnictwa do załatwienia formalności celnych.
Operator wpłaca podatek VAT faktycznie pobrany od importera/odbiorcy. Jeżeli przesyłka nie zostanie doręczona, zgłaszający powinien przechowywać dowód niedostarczenia lub nieprzyjęcia towarów przez odbiorcę, co będzie podstawą braku poboru podatku VAT z tytułu importu. W deklaracji miesięcznej wykazuje się tylko faktycznie pobrany VAT od importera, w momencie doręczenia przesyłki. W procedurze USZ stosuje się stawkę podstawową VAT 23%, nie stosuje się stawek obniżonych.
Dokument celny H7
Jeżeli operator nie zdecyduje się na zastosowanie procedury USZ lub z jakichś powodów ta procedura nie będzie miała miejsca, to wówczas pozostaje ostatnia możliwość dokonania rozliczania VAT od importu. Mianowicie może dokonać standardowego zgłoszenia celnego z zestawem danych H7 zgodnie z przepisami prawa celnego.
Przykład 1
Osoba prywatna w Polsce kupuje książki o wartości 100 euro od przedsiębiorcy z kraju trzeciego, który nie korzysta z procedury importu (IOSS). Towary są importowane do Polski z kraju trzeciego i wysyłane przez operatora świadczącego usługę powszechną (lub operatora kurierskiego).
Jeżeli operator powszechnej usługi pocztowej (lub operator kurierski) zdecyduje się korzystać z USZ określonego w art. 138i ustawy o VAT, zastosowanie ma podstawowa stawka podatkowa. Jeżeli operator ten chce zastosować obniżoną stawkę podatkową, musi złożyć standardowe zgłoszenie celne z zestawem danych H7 zgodnie z przepisami prawa celnego. (źródło: projekt objaśnień MF)
Dokument celny H7 wypełnia się odrębnie dla każdej przesyłki z pełnym zakresem danych, z obliczonym i pobranym podatkiem VAT.
Jeżeli dostawca towarów z kraju poza UE nie korzysta z uproszczonej procedury IOSS, to przesyłki o wartości do 150 euro muszą być poddane odprawie celnej, której w imieniu importera/nabywcy dokonuje operator pocztowy lub firma kurierska. Operator może dokonać odprawy na dwa sposoby:
Dokonując zgłoszenia do procedury szczególnej USZ.
Składając do każdej przesyłki standardowy dokument celny H7.
Stosowanie procedury USZ niewątpliwie zmniejsza czas obsługi odprawy celnej, jednak nie można stosować stawek obniżonych VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nadchodzące Black Friday czy święta Bożego Narodzenia to dla konsumentów idealny czas na zakupy, bowiem w tym czasie dokonują oni wielu decyzji zakupowych w różnych kategoriach produktów. Firmy natomiast intensywnie walczą o uwagę klientów, stosując różne formy promocji i reklamy. Wobec tego odpowiednio przygotowane reklamy, w tym reklama porównawcza, mogą skutecznie zachęcać konsumentów do wyboru konkretnego produktu.
W dobie dynamicznie rozwijającej się edukacji online kursy internetowe stały się jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania wiedzy i umiejętności.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo