Pozasądowe rozwiązywanie sporów z konsumentem zazwyczaj wszczynane jest, gdy konsument złożył przedsiębiorcy reklamację, która nie została przez niego pozytywnie rozpatrzona. Konsument, który chce uniknąć drogiego i czasochłonnego postępowania sądowego przed sądem powszechnym, może skorzystać z innych metod rozwiązania sporu z przedsiębiorcą, o czym przeczytasz w niniejszym artykule
Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich reguluje kwestie związane z:
obowiązkami podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
zasadami prowadzenia rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
obowiązkami przedsiębiorców;
zasadami prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
zadaniami Prezesa UOKIK-u.
Spór konsumencki to spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, który wynika z zawartej z konsumentem umowy.
Jednakże należy pamiętać, że ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich uniemożliwia rozwiązywanie sporów wynikłych z:
postępowań, w których spory są rozstrzygane przez osoby zatrudnione lub wynagradzane wyłącznie przez przedsiębiorcę, z którym spór jest toczony;
postępowań reklamacyjnych, rozpatrywania skarg konsumentów przez przedsiębiorcę, a także bezpośrednich negocjacji między konsumentem a przedsiębiorcą;
działań podejmowanych przez sąd w celu rozstrzygnięcia sporu w toku postępowania sądowego;
pozasądowego rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami.
A jeśli chcesz wiedzieć, jakie są niedozwolone postanowienia wzorców umów w relacji konsument-przedsiębiorca, to przeczytaj ten artykuł.
Jak rozwiązać spór z konsumentem?
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich jest postępowaniem mającym na celu rozwiązanie sporu konsumenckiego i prowadzenie go zgodnie z zasadami określonymi w ustawie. Takie postępowanie może polegać na:
Mediacji, czyli umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron w celu polubownego rozwiązania sporu;
Koncyliacji, czyli przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu;
Arbitrażu, czyli rozstrzygnięciu sporu i narzuceniu stronom jego rozwiązania.
Kto rozwiązuje pozasądowe spory z konsumentem?
Pozasądowym rozwiązywaniem sporów z konsumentami zajmują się podmioty uprawnione, które są wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK-u.
Wśród podmiotów uprawnionych należy wyróżnić:
Rzecznika Finansowego;
Sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
Koordynatora do spraw negocjacji działającego przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki;
Rzecznika Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego;
Rzecznika Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
Inspekcję Handlową;
Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumenckich;
Izbę Gospodarki Elektronicznej;
Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. żywności.
Jak wygląda rozwiązywanie sporów z konsumentem?
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów wszczyna się na wniosek:
konsumenta albo
przedsiębiorcy, jeśli przewiduje to regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym.
Wniosek powinien zawierać następujące elementy:
oznaczenie stron postępowania (tj. wpisujemy przedsiębiorcę i konsumenta);
określenie żądania;
wskazanie rodzaju postępowania (tutaj wybór postępowania należy do wnioskodawcy);
podpis wnioskodawcy.
Odmowa rozpatrzenia sporu
Podmiot uprawniony może odmówić rozpatrzenia sporu w sytuacjach wskazanych w regulaminie postępowania przed danym podmiotem uprawnionym, które mogą obejmować przypadki, takie jak:
niepodjęcie próby kontaktu z drugą stroną i rozwiązania sporu przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
spór jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez podmiot uprawniony, inny właściwy podmiot albo sąd;
wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych;
wnioskodawca uchybił określonemu w regulaminie terminowi do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania podmiotu uprawnionego.
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzone jest w formie papierowej lub elektronicznej.
WAŻNE – regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym może w niektórych sytuacjach przewidywać wymóg osobistej obecności stron lub ich przedstawicieli.
Jedną z przesłanek uprawniających do odmowy rozpatrzenia sporu są progi finansowe (wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych), przykładowo:
Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki: wartość przedmiotu sporu wyższa niż 12 tys. zł; w przypadku sporów dotyczących kredytów hipotecznych wyższa niż 20 tys. zł.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 20 zł w przypadku usługi telekomunikacyjnej i 10 zł w przypadku usługi pocztowej.
Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 10 zł lub wyższa od 20 tys. zł.
Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: wartość przedmiotu sporu wynosi mniej niż 500 zł. Prezes Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego może postanowić o rozpoznaniu sprawy, której wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 500 zł w przypadku, gdy przemawia za tym szczególna zawiłość lub precedensowy charakter sprawy, a także gdy w sprawie pojawią się szczególnie istotne zagadnienie prawne lub zagadnienie dotyczące szerszego kręgu odbiorców rynku finansowego.
Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 50 zł lub wyższa od 50 tys. zł.
Izba Gospodarki Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 euro albo wyższa niż 5 tys. euro.
Obowiązki podmiotu uprawnionego w trakcie postępowania
Podmiot uprawniony w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zobowiązany jest do:
zapewnienia stronom możliwości udziału w postępowaniu, w tym:
przedstawienia stanowisk, dokumentów i dowodów,
dostępu do stanowisk, dokumentów i dowodów przedstawionych przez drugą stronę oraz opinii wydanych przez ekspertów, a także możliwość ustosunkowania się do nich;
informowania stron postępowania o ich uprawnieniach;
informowania stron na papierze lub innym trwałym nośniku o podjętym rozstrzygnięciu i jego uzasadnieniu.
Jeśli chodzi o sytuacje, gdzie mamy do czynienia z postępowaniami w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w których podmiot uprawniony przedstawia stronom propozycję rozwiązania sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do:
poinformowania stron (przed rozpoczęciem postępowania) o prawie do wycofania się z postępowania w każdym momencie;
poinformowania strony przed wyrażeniem zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowaniem się do niej, że:
mogą nie wyrazić zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub nie zastosować się do niej,
udział w postępowaniu nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym,
przedstawiona propozycja rozwiązania sporu może różnić się od rozstrzygnięcia, jakie mogłoby zapaść w postępowaniu sądowym;
informuje strony o prawnych skutkach wyrażenia zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowania się do niej;
zapewnia stronom odpowiedni czas na wyrażenie zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowanie się do niej.
WAŻNE – strona postępowania na każdym etapie ma prawo do skorzystania z pomocy osób trzecich, w tym osób świadczących profesjonalną pomoc prawną.
Jeśli chodzi o termin rozstrzygnięcia sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do przedstawienia stronom w terminie 90 dni od dnia doręczenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wyniku zakończonego postępowania. Jeśli jednak postępowanie będzie szczególnie skomplikowane, to termin rozstrzygnięcia sporu może zostać przedłużony, o czym podmiot powinien poinformować strony.
Datą zakończenia postępowania jest dzień sporządzenia protokołu przebiegu tego postępowania, a protokół ten należy niezwłocznie doręczyć stronom.
WAŻNE – postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest co do zasady bezpłatne. Jednakże jeśli konsument złoży wniosek o podjęcie dodatkowych czynności (np. wykonanie ekspertyzy) w trakcie postępowania, to istnieje możliwość obciążenia konsumenta kosztami za podjęte czynności.
Obowiązki przedsiębiorcy wobec konsumenta
Do obowiązków przedsiębiorców należy:
obowiązek informacyjny dotyczący poinformowania konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy:
informacja ta powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego;
powinna być udostępniona w sposób zrozumiały i łatwo dostępny dla konsumenta, tj. na jego stronie internetowej przedsiębiorcy, o ile taką prowadzi bądź we wzorcach umów zawieranych z konsumentami, o ile przedsiębiorca takie stosuje;
podejmowanie czynności przez przedsiębiorcę po nierozwiązaniu sporu w trybie reklamacji poprzez przekazanie konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku oświadczenia o:
zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu;
odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Podsumowanie
Tryb pozasądowego rozwiązania sporu z konsumentem niesie niewątpliwie szereg korzyści dla przedsiębiorcy w postaci niskich kosztów postępowania i stosunkowo szybkiego jego rozwiązania. Warto również zapamiętać, że takie pozasądowe postępowanie jest dobrowolne i jego celem jest jego polubowne rozwiązanie.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Marketing lokalny to ważne narzędzie dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w najbliższym otoczeniu. Takie skupienie się na lokalnych działaniach może przynieść lepsze efekty niż szeroko zakrojone kampanie. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać marketing lokalny, by zyskać lojalność klientów i umocnić swoją pozycję na rynku.
Współpraca z freelancerem to coraz popularniejsze rozwiązanie zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, poszukujących specjalistycznych usług bez konieczności tworzenia etatu. Zatrudnienie zewnętrznego wykonawcy pozwala elastycznie reagować na potrzeby biznesu, ale wymaga też prawidłowego uregulowania relacji prawnych.
Przygotowanie dobrego planu zdjęciowego to klucz do efektywnej pracy całej ekipy filmowej. Organizacja, podział ról i odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają uniknąć opóźnień, niepotrzebnych kosztów i stresu. Zobacz, o jakie elementy należy zadbać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo