Pozasądowe rozwiązywanie sporów z konsumentem zazwyczaj wszczynane jest, gdy konsument złożył przedsiębiorcy reklamację, która nie została przez niego pozytywnie rozpatrzona. Konsument, który chce uniknąć drogiego i czasochłonnego postępowania sądowego przed sądem powszechnym, może skorzystać z innych metod rozwiązania sporu z przedsiębiorcą, o czym przeczytasz w niniejszym artykule
Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich reguluje kwestie związane z:
obowiązkami podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
zasadami prowadzenia rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
obowiązkami przedsiębiorców;
zasadami prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
zadaniami Prezesa UOKIK-u.
Spór konsumencki to spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, który wynika z zawartej z konsumentem umowy.
Jednakże należy pamiętać, że ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich uniemożliwia rozwiązywanie sporów wynikłych z:
postępowań, w których spory są rozstrzygane przez osoby zatrudnione lub wynagradzane wyłącznie przez przedsiębiorcę, z którym spór jest toczony;
postępowań reklamacyjnych, rozpatrywania skarg konsumentów przez przedsiębiorcę, a także bezpośrednich negocjacji między konsumentem a przedsiębiorcą;
działań podejmowanych przez sąd w celu rozstrzygnięcia sporu w toku postępowania sądowego;
pozasądowego rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami.
A jeśli chcesz wiedzieć, jakie są niedozwolone postanowienia wzorców umów w relacji konsument-przedsiębiorca, to przeczytaj ten artykuł.
Jak rozwiązać spór z konsumentem?
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich jest postępowaniem mającym na celu rozwiązanie sporu konsumenckiego i prowadzenie go zgodnie z zasadami określonymi w ustawie. Takie postępowanie może polegać na:
Mediacji, czyli umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron w celu polubownego rozwiązania sporu;
Koncyliacji, czyli przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu;
Arbitrażu, czyli rozstrzygnięciu sporu i narzuceniu stronom jego rozwiązania.
Kto rozwiązuje pozasądowe spory z konsumentem?
Pozasądowym rozwiązywaniem sporów z konsumentami zajmują się podmioty uprawnione, które są wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK-u.
Wśród podmiotów uprawnionych należy wyróżnić:
Rzecznika Finansowego;
Sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
Koordynatora do spraw negocjacji działającego przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki;
Rzecznika Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego;
Rzecznika Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
Inspekcję Handlową;
Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumenckich;
Izbę Gospodarki Elektronicznej;
Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. żywności.
Jak wygląda rozwiązywanie sporów z konsumentem?
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów wszczyna się na wniosek:
konsumenta albo
przedsiębiorcy, jeśli przewiduje to regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym.
Wniosek powinien zawierać następujące elementy:
oznaczenie stron postępowania (tj. wpisujemy przedsiębiorcę i konsumenta);
określenie żądania;
wskazanie rodzaju postępowania (tutaj wybór postępowania należy do wnioskodawcy);
podpis wnioskodawcy.
Odmowa rozpatrzenia sporu
Podmiot uprawniony może odmówić rozpatrzenia sporu w sytuacjach wskazanych w regulaminie postępowania przed danym podmiotem uprawnionym, które mogą obejmować przypadki, takie jak:
niepodjęcie próby kontaktu z drugą stroną i rozwiązania sporu przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
spór jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez podmiot uprawniony, inny właściwy podmiot albo sąd;
wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych;
wnioskodawca uchybił określonemu w regulaminie terminowi do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania podmiotu uprawnionego.
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzone jest w formie papierowej lub elektronicznej.
WAŻNE – regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym może w niektórych sytuacjach przewidywać wymóg osobistej obecności stron lub ich przedstawicieli.
Jedną z przesłanek uprawniających do odmowy rozpatrzenia sporu są progi finansowe (wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych), przykładowo:
Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki: wartość przedmiotu sporu wyższa niż 12 tys. zł; w przypadku sporów dotyczących kredytów hipotecznych wyższa niż 20 tys. zł.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 20 zł w przypadku usługi telekomunikacyjnej i 10 zł w przypadku usługi pocztowej.
Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 10 zł lub wyższa od 20 tys. zł.
Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: wartość przedmiotu sporu wynosi mniej niż 500 zł. Prezes Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego może postanowić o rozpoznaniu sprawy, której wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 500 zł w przypadku, gdy przemawia za tym szczególna zawiłość lub precedensowy charakter sprawy, a także gdy w sprawie pojawią się szczególnie istotne zagadnienie prawne lub zagadnienie dotyczące szerszego kręgu odbiorców rynku finansowego.
Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 50 zł lub wyższa od 50 tys. zł.
Izba Gospodarki Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 euro albo wyższa niż 5 tys. euro.
Obowiązki podmiotu uprawnionego w trakcie postępowania
Podmiot uprawniony w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zobowiązany jest do:
zapewnienia stronom możliwości udziału w postępowaniu, w tym:
przedstawienia stanowisk, dokumentów i dowodów,
dostępu do stanowisk, dokumentów i dowodów przedstawionych przez drugą stronę oraz opinii wydanych przez ekspertów, a także możliwość ustosunkowania się do nich;
informowania stron postępowania o ich uprawnieniach;
informowania stron na papierze lub innym trwałym nośniku o podjętym rozstrzygnięciu i jego uzasadnieniu.
Jeśli chodzi o sytuacje, gdzie mamy do czynienia z postępowaniami w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w których podmiot uprawniony przedstawia stronom propozycję rozwiązania sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do:
poinformowania stron (przed rozpoczęciem postępowania) o prawie do wycofania się z postępowania w każdym momencie;
poinformowania strony przed wyrażeniem zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowaniem się do niej, że:
mogą nie wyrazić zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub nie zastosować się do niej,
udział w postępowaniu nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym,
przedstawiona propozycja rozwiązania sporu może różnić się od rozstrzygnięcia, jakie mogłoby zapaść w postępowaniu sądowym;
informuje strony o prawnych skutkach wyrażenia zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowania się do niej;
zapewnia stronom odpowiedni czas na wyrażenie zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowanie się do niej.
WAŻNE – strona postępowania na każdym etapie ma prawo do skorzystania z pomocy osób trzecich, w tym osób świadczących profesjonalną pomoc prawną.
Jeśli chodzi o termin rozstrzygnięcia sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do przedstawienia stronom w terminie 90 dni od dnia doręczenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wyniku zakończonego postępowania. Jeśli jednak postępowanie będzie szczególnie skomplikowane, to termin rozstrzygnięcia sporu może zostać przedłużony, o czym podmiot powinien poinformować strony.
Datą zakończenia postępowania jest dzień sporządzenia protokołu przebiegu tego postępowania, a protokół ten należy niezwłocznie doręczyć stronom.
WAŻNE – postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest co do zasady bezpłatne. Jednakże jeśli konsument złoży wniosek o podjęcie dodatkowych czynności (np. wykonanie ekspertyzy) w trakcie postępowania, to istnieje możliwość obciążenia konsumenta kosztami za podjęte czynności.
Obowiązki przedsiębiorcy wobec konsumenta
Do obowiązków przedsiębiorców należy:
obowiązek informacyjny dotyczący poinformowania konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy:
informacja ta powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego;
powinna być udostępniona w sposób zrozumiały i łatwo dostępny dla konsumenta, tj. na jego stronie internetowej przedsiębiorcy, o ile taką prowadzi bądź we wzorcach umów zawieranych z konsumentami, o ile przedsiębiorca takie stosuje;
podejmowanie czynności przez przedsiębiorcę po nierozwiązaniu sporu w trybie reklamacji poprzez przekazanie konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku oświadczenia o:
zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu;
odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Podsumowanie
Tryb pozasądowego rozwiązania sporu z konsumentem niesie niewątpliwie szereg korzyści dla przedsiębiorcy w postaci niskich kosztów postępowania i stosunkowo szybkiego jego rozwiązania. Warto również zapamiętać, że takie pozasądowe postępowanie jest dobrowolne i jego celem jest jego polubowne rozwiązanie.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym dynamicznym świecie innowacje i kreatywność stają się podstawą sukcesu. Tradycyjne metody projektowania i rozwiązywania problemów często okazują się niewystarczające, dlatego coraz więcej organizacji sięga po design thinking – metodologię stawiającą człowieka w centrum procesu twórczego.
Czym właściwie jest design thinking i dlaczego stał się tak popularny?
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
Zakupy w sklepie internetowym to dosłownie kilka kliknięć, dlatego klienci często oczekują, że faktury również nie zajmą dużo czasu zwłaszcza teraz, gdy w życie wchodzi KSeF! Co jednak zrobić, gdy system przestaje działać lub występuje awaria? W takich sytuacjach KSeF wchodzi w tryb offline, który pozwala wystawiać faktury od razu, nawet gdy system chwilowo nie odpowiada.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo