Hasło open innovation coraz częściej pojawia się w kontekście biznesowego rozwoju. Liczne firmy z sektora e-commerce dążą do jak najszybszego zwiększenia efektywności własnych działań, poszerzając bazę wiernych klientów. Czym dokładnie jest open innovation oraz jak może pomóc w optymalizacji internetowej sprzedaży?
Czym jest open innovation?
Samo pojęcie otwartych innowacji zostało wprowadzone do nauki o zarządzaniu już ponad 10 lat temu, zwracając uwagę na fakt, że źródłami innowacji mogą być nie tylko wewnętrzne zasoby firmy, ale i ogólnie dostępna wiedza. Koncepcja ta opiera się więc na podkreśleniu znaczenia zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł możliwości rozwoju.
Cenną wiedzę pozyskuje się od konkretnych ogniw łańcucha dystrybucji, uwzględniając samego klienta. W efekcie proces innowacji staje się bardziej otwarty na zewnętrzne otoczenie, co umożliwia swobodny przepływ pomysłów, wiedzy czy technologii pomiędzy poszczególnymi jednostkami. Tym samym wzmocniona zostaje integracja podmiotów rynkowych, przyspieszając tak istotny proces innowacji przedsiębiorstw.
Takie podejście jest szczególnie pomocne w kontekście wysoce dynamicznych obszarów, jak na przykład branża e-commerce, którą charakteryzują turbulentne zmiany oraz silna konkurencyjność. Specyfika tego obszaru sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie benchmarkingu umożliwiającego efektywne naśladowanie liderów.
Więcej o otwartej innowacji możesz przeczytać w tym artykule.
Open innovation w e-commerce
Analizując strukturę sektora e-commerce, można dojść do wniosku, że konkurencyjność stanowi główną barierę wejścia oraz ekspansji firm. Tym samym umiejętne wykorzystanie potencjału open innovation stanowi obecnie ważny element determinujący pozycję marek na rynku.
Większość firm działających w branży e-commerce stwierdza, iż to właśnie konkurenci są dla nich podstawowym źródłem wiedzy o poszczególnych innowacjach. Popularną praktyką umożliwiającą szybkie reagowanie na zmiany i pojawiajace się nowości staje się nieustanne monitorowanie zachowań biznesowych rywali. Jednocześnie należy podkreślić również rolę samych klientów, którzy, poprzez swoje zachowania na stronach internetowych sklepów oraz oceny poszczególnych produktów, są w stanie dostarczyć cennych informacji na temat konkretnych usprawnień.
Jednak skąd marki mogą wiedzieć, czego dokładnie szukać na zewnątrz?
Z pomocą przychodzi sam model biznesowy. Każda firma powinna skupiać się na odkrywaniu zewnętrznych pomysłów i technologii, które są odpowiednio dopasowane do jej struktury i wyznaczonych celów. W efekcie model biznesowy jest niezbędnym elementem skutecznego wykorzystania otwartych innowacji, które nie bazują już wyłącznie na tradycyjnym zarządzaniu łańcuchem dostaw, a stawiają na wielopoziomową integrację zróżnicowanych podmiotów.
Współcześnie coraz więcej firm działających w sektorze e-commerce decyduje się na podejmowanie i rozwijanie współpracy z innymi jednostkami w ramach działań innowacyjnych. W kontekście specyfiki sieciowych relacji większość innowacji w internetowym handlu opiera się na marketingowych oraz procesowych unowocześnieniach. Jednocześnie samo uczestnictwo w tego rodzaju sieci, tworząc efekt synergii pomiędzy podmiotami, wzmacnia innowacyjne umiejętności poszczególnych marek.
Open innovation a korzyści dla e-commerce
Poszukując dominujących czynników skłaniających przedsiębiorstwa z sektora e-commerce do ostatecznego rozpoczęcia wspólnych działań innowacyjnych, należy podkreślić znaczenie chęci przyciągania wciąż nowych konsumentów. Wiele marek przyjmuje za naczelny cel satysfakcjonujące rozwijanie bazy własnych klientów, która będzie w stanie zapewnić im wystarczająco silną pozycję na rynku, umożliwiając realizację również innych biznesowych założeń.
Kolejnym bardzo istotnym elementem jest rozwój promocji internetowej platformy oraz oferowanych na niej produktów. Branża e-commerce wyróżnia się wysoce innowacyjnymi działaniami reklamowymi realizowanymi za pomocą technologicznie zaawansowanych narzędzi. Dlatego też firmom e-commerce tak bardzo zależy na sprawnym wdrażaniu różnego rodzaju udoskonaleń realnie wpływających na poprawę ogólnej wygody realizacji procesu zakupowego, co staje się łatwiejsze za sprawą open innovation.
Coraz większą rolę odgrywa także sama strategia kreowania innowacyjnego wizerunku przedsiębiorstwa, które gotowe jest podążać za najnowszymi trendami pojawiającymi się na rynku. Monitorowanie działań konkurencji oraz przebijających się tendencji pośród zachowań konsumentów usprawnia często skomplikowany proces wprowadzania nowych produktów. W efekcie otwarte innowacje zwiększają szanse na dotarcie do szerszego grona odbiorców, którzy, oprócz dostępu do bardziej zróżnicowanej oferty, zyskują możliwość dokonania racjonalnej oceny opłacalności poszczególnych zakupów, co zwiększa ich zaufanie do marki.
Open innovation – podsumowanie
Znaczenie otwartych innowacji wciąż wzrasta, szczególnie w kontekście sektora e-commerce, którego specyfika wymaga od przedsiębiorców wprowadzania wciąż nowych udoskonaleń. Wysoka dynamika zmian zachodzących w tym obszarze sprawia, że obecni konsumenci coraz wyraźniej określają swoje zróżnicowane potrzeby i oczekiwania. W efekcie pozycja firm w tym sektorze uzależniona jest od skutecznego unowocześniania konkretnych procesów, co gwarantuje umiejętne korzystanie z potencjału open innovation.