Zarabiaj w internecie. Jak zrobić paywall?

paywall

Skorzystanie z paywalli stało się atrakcyjną formą monetyzacji swojej pracy przez różnego pokroju twórców. Jeżeli jesteś jednym z nich i chcesz zarabiać na swojej twórczości w internecie, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Zarabiaj w internecie. Jak zrobić paywall? 

Towarzysząca pandemii dezinformacja jeszcze bardziej wzmogła dyskusję na temat tzw. paywalli, chroniących odpłatną treść przed powszechnym dostępem. Fakt, że content tworzyć może każdy, sprawił, że znacznie obniżyła się jego uśredniona jakość, a wykorzystywane do jego powstania dane często nie podlegają żadnej weryfikacji. Równolegle społeczeństwa stają się coraz bardziej świadome i skłonne płacić za usługi sprawdzonej jakości – dotyczy to również sfery online. Jedną z metod na monetyzację treści jest paywall.

Czym jest paywall?

Paywall jest to bramka dostępu, uzależniająca uzyskanie przez użytkownika widoczności treści od podjęcia przez niego określonych działań. Wyróżnić można przy tym paywall w ramach abonamentu oraz paywall jednorazowy. Narzędzie to stało się sposobem na zarobek dzięki dostarczaniu wartościowego contentu.

Wśród dostępnych modeli paywalli znajdują się:

  • meter paywall – wedle którego darmowy dostęp do treści warunkowany jest ograniczoną ilością odsłon; przekroczenie tego limitu wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty za uzyskanie dostępu. Model ten oparto na mechanizmach śledzących użytkownika i jego ruch w internecie, w związku z czym istnieje wiele dróg jego obejścia (np. tryb incognito, blokowanie plików cookies). Moment konieczności wniesienia opłaty może również podlegać indywidualizacji w oparciu o informacje o zachowaniach użytkownika tak, aby zmaksymalizować szansę na wykupienie przez niego dostępu (tak w wersji dynamic modelu);
  • freemium paywall – oparty na różnicowaniu treści oferowanych w serwisie na te darmowe i odpłatne, które występują równolegle w relacji do siebie;
  • hard paywall – będący modelem typowo odpłatnym, charakterystycznym dla branżowych treści merytorycznych o wysokiej jakości;
  • action paywall – w którym konwersje mają charakter pośredni; wymaga on od użytkownika podjęcia określonego działania w miejsce uiszczenia opłaty za dostęp – mogą to być np. zapis do newslettera, zasubskrybowanie kanału, udzielenie odpowiedzi w ankiecie, zrecenzowanie produktu itp.

Dlaczego warto zdecydować się na paywall?

Powstanie paywalli dyktowane było nie tylko względami ochrony twórców, ale również szerszymi kontekstami – społecznymi, politycznymi i kulturalnymi. Skąd zatem wynika ich rosnąca popularność?

  1. Internet jest pełen twórców: pisarzy, dziennikarzy, blogerów, vlogerów, edukatorów czy komików. Zapewnienie im wsparcia finansowego stanowi wyraz docenienia ich pracy, zainteresowania ich twórczością, daje możliwość rozwoju, a nawet pozwala w pełni poświęcić się tej właśnie działalności.
  2. Treści dostępne „za paywallem” są często znacznie bardziej wartościowe aniżeli te dostępne za darmo.
  3. Paywall stanowi rozwiązanie wobec niechęci użytkowników do oglądania reklam oraz ich skłonności do właczania Adblocka.
  4. Paywall oznacza często dostęp do rzetelnej informacji, a co za tym idzie – pozwala na budowę świadomego społeczeństwa, którym trudno manipulować.
  5. Spadająca popularność prasy drukowanej skłoniła twórców do stworzenia alternatywnych, dostępnych online rozwiązań, również za odpowiednią opłatą.

Jak ustawić paywall?

Sposobem na ustawienie paywalla jest m.in. skorzystanie ze skryptu „content locker„, dostępnego w ramach wielu serwisów (np. MyLead, który oferuje 4 wersje content lockerów – Content Locker CPA, Captcha Locker, File Locker, Mobile Rewards).

Po dodaniu skryptu na stronę każdy odwiedzający ją użytkownik, celem uzyskania dostępu w zablokowanym zakresie, będzie musiał wykonać co najmniej jedno z zadań dostępnych na liście. Lockery działają również w wersji mobilnej. 

Czy paywall jest skuteczną barierą dostępu?

Jak niemal każde ograniczenie, również dostęp w ramach paywalla można niestety ominąć. Jedną z dostępnych, a jednocześnie najprostszych metod jest usunięcie plików cookie z przeglądarki. Istnieją również dedykowane temu celowi programy i wtyczki. Wśród tych ostatnich znajduje się np. Bypass Paywalls, będąca nieoficjalną wtyczką dedykowaną przeglądarce Chrome, z której pomocą można omijać tzw. „soft paywalle”.

Próby obejścia odpłatnych opcji obecne będą zapewne zawsze, jednak tendencje są raczej krzepiące. Bogacące się, coraz bardziej świadome i często tworzące lojalne grupy odbiorców społeczności coraz chętniej są skłonne płacić za interesujący je, rzetelny content. Dlatego też paywalle są wciąż atrakcyjnym dla twórców narzędziem. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest paywall?

    Paywall to bramka dostępu, uzależniająca uzyskanie przez użytkownika widoczności treści od podjęcia przez niego określonych działań.

  2. 🔸Jakie są rodzaje paywalli?

    Wyróżnić można m.in. meter paywall, freemium paywall, hard paywall i action paywall.

  3. 🔸Jak ustawić paywall?

    Paywall ustawić można, korzystając z dostępnych skryptów, takich jak "content locker". 

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Zmiany w e-commerceWAŻNE

Czy zakupy przez Internet będą droższe? Zobacz na czym polegają zmiany w VAT-OSS

Zobacz

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość