PR w sytuacji kryzysowej

PR kryzysowy

Czym jest sytuacja kryzysowa w kontekście marki i jak można przygotować się na względną obronę swojego wizerunku?

Wyobraź sobie, że następnego dnia masz rozmowę o pracę. Zazwyczaj już na dzień wcześniej zaplanujesz, co na siebie założysz, dopasowując przy tym strój do pogody i dress code’u potencjalnego pracodawcy, żeby uniknąć wpadki. Zastanowisz się też, jaką drogę będziesz musiał pokonać do miejsca spotkania i wybierzesz godzinę wyjazdu z uwzględnieniem potencjalnych korków. Wcześniejsze przygotowanie na niepożądaną sytuację w dużym stopniu dotyczy również przedsiębiorstw, które powinny opracować swój PR kryzysowy.

Czym jest PR w sytuacji kryzysowej?

Jak sama nazwa wskazuje, jest najtrudniejszym elementem, a zarazem sprawdzianem umiejętności, z jakim może spotkać się PR-owiec w przypadku kryzysu wizerunkowego. W momencie kiedy marka zaliczy „wpadkę” wizerunkową, np. w wyniku wypuszczenia wadliwego produktu lub błędnej komunikacji, to właśnie wcześniej przygotowany szereg działań jest w stanie pomóc załagodzić sytuację, a nawet uratować dobre imię marki.

Jak przygotować się na sytuację kryzysową?

Istnieje kilka żelaznych zasad, które warto zastosować, aby zapobiec względnemu kryzysowi.

  1. Czy kryzysu jesteśmy w stanie uniknąć – to pytanie powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca, który boryka się z jego nadejściem. Warto więc nie zadawać sobie pytania „czy kryzys nadejdzie”, ale przygotować się na to, jak sobie z nim poradzić.
  2. Ustal komunikatorów i zachowaj spójność przekazu – warto zastanowić się nad doborem odpowiedniego rzecznika, który będzie komunikował faktyczny przekaz, jaki w danej sytuacji ma zamiar komunikować firma.
  3. Stwórz odpowiedni zespół – gdy nadejdzie kryzys, dobrze jest obrać pewnego rodzaju strategię oraz wyznaczyć zadania, jakie będą dopasowane do odpowiednich pracowników. Tak by w przypadku jego nadejścia od razu zareagować.
  4. Monitoruj media – ważne jest zachowanie systematyczności w analizowaniu przepływu informacji. Musisz być przygotowany na to, co niespodziewane.
  5. System powiadomień – Podczas analizy systemu warto jest mieć włączone alerty oraz powiadomienia, które w przypadku nagłego wzrostu zainteresowania będą informowały czego powinniśmy się spodziewać.

  6. Przygotuj się na najgorsze – najważniejszy jest dobry plan i zapobiegliwość, kiedy jesteśmy przygotowani na najgorsze, w dużym stopniu unikamy paniki i przechodzimy wprost do działania.

PR kryzysowy – case study. Przykłady firm ratujących swój wizerunek

Z sytuacją kryzysową miało styczność wiele firm i producentów. Jedną z nich jest znany w Polsce producent sprzedaży wody „Żywiec Zdrój”. Wiele sklepów zaczęło wycofywać napój producenta, ze względu na sytuację z mężczyzną, który trafił do szpitala po jej wypiciu z poparzonym przełykiem. Niesmak po sytuacji pozostał jeszcze przez długi czas. Marka z opóźnieniem wydała oświadczenie, w którym ustaliła, że nie była względną przyczyną całego zajścia. Pomimo „potknięcia”, marka nadal utrzymuje się na półkach Polskich sklepów.

Niestety tyle samo szczęścia nie miała kalifornijska firma Theranos – będąca start-upem dla znowelizowania rynku medycznego. Marka opracowywała stworzenie urządzenia, mającego na celu przeprowadzenia co najmniej 200 testów bazujących na małej próbce krwi. Początek końca miał miejsce w momencie ujawnienia pierwszego artykułu podważającego wiarygodność i autorytet rzekomych testów oraz nieprawidłowości wyników badań. Poprzez atakującą komunikację i agresywny sposób odpowiedzi na zarzucane fakty, marka nie była w stanie wybronić się z kryzysu. Marka okazała się być masowym oszustem i poza jej upadkiem, również perspektywą więzienia dla jej założycielki.

Podsumowanie

Właśnie dlatego, by uniknąć późniejszych konsekwencji i nie doprowadzić do upadłości w branży, tak ważne jest stworzenie odpowiedniego planu komunikacyjnego, aby zapobiec, a przede wszystkim być przygotowanym na możliwy wybuch sytuacji kryzysowej.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość