Od stycznia 2016 roku obowiązują nowe zasady określania właściwego urzędu skarbowego dla osób rejestrujących się jako płatnicy VAT. Sprawdź, jak będzie to wyglądało obecnie.
Stan do końca 2015 roku
Zgodnie z przepisami obowiązującymi do 31 grudnia 2015 r., przedsiębiorcy (osoby fizyczne) prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, byli zobowiązani do rozliczania się z podatku VAT i składania deklaracji w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z tym właściwy urząd należało ustalić w odniesieniu do miejsca, w którym firma rzeczywiście działa.
Wyjątkiem była jedynie sytuacja, kiedy podatnik posiadał kilka miejsc wykonywania działalności opodatkowanej, podlegających pod odmienne urzędy skarbowe. W takiej sytuacji właściwym urzędem skarbowym dla VAT stawał się ten ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.
Zmiany od 1 stycznia 2016 r.
Zgodnie ze zmianą przepisów, od 1 stycznia 2016 r. właściwym dla podatnika będącego osobą fizyczną urzędem skarbowym będzie urząd ustalony z uwagi na miejsce zamieszkania. Co ważne, zmiana następuje automatycznie z urzędu – oznacza to, że podatnicy nie mają obowiązku złożenia aktualizacyjnych deklaracji VAT-R w zakresie zmiany właściwości urzędu skarbowego.
W związku z powyższym deklaracje, korekty deklaracji, informacje podsumowujące etc. składane po 1 stycznia 2016 r. powinny zostać złożone do urzędu skarbowego właściwego z uwagi na miejsce zamieszkania, zgodnie z nowymi przepisami. Istotna jest w tym przypadku data złożenia dokumentu, a nie okres, którego on dotyczy.
Przykład
Deklarację VAT-7 za grudzień 2015 r., która zostanie złożona 25 stycznia 2016 r., należy złożyć już do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.
Złożenie deklaracji, korekty deklaracji lub innego dokumentu do niewłaściwego urzędu skarbowego nie jest czynem karalnym. Urzędy skarbowe przesyłają między sobą dokumentację, zatem w razie pomyłki taki druk zostanie przekazany do odpowiedniego urzędu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Pakowanie zamówień w e-commerce to już nie tylko kwestia logistyki. Dziś to także sposób na budowanie relacji, wywoływanie emocji i wzmacnianie marki – od pierwszego spojrzenia na pudełko aż po ostatnie rozdarcie papieru. W tym artykule sprawdzimy, jak pakować zamówienia, by zamienić je w niezapomniane doświadczenie i sprawić, że klienci chętnie opowiedzą o tym światu.
Handlujesz elektroniką? Zwiększ rozpoznawalność swojej marki i zyskaj więcej klientów, czyli sprzedaj laptop dla nauczyciela! Sprawdź, jak Twój sklep możesz uzyskać uprawnienie do przyjmowania płatności za pomocą bonu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo