Blog ifirma.pl

Co zrobić, by spełnić oczekiwania wobec projektu?

|
Odpowiedzialność za dany projekt nie należy do najlżejszych. Nieważne, czy pracujesz jako Project Manager, czy zajmujesz się zleceniem dla klienta jako freelancer, musisz stawić czoła pewnym oczekiwaniom. Te natomiast, najczęściej przez brak odpowiedniej komunikacji, mogą nie być odpowiednio wyrażane, co prowadzi do niepotrzebnych nieporozumień i straty czasu. Co zrobić, aby projekt spełniał wszystkie oczekiwania? Mam dla Ciebie odpowiedzi, które wcielone w życie mogą przynieść owocne rezultaty.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Oczekiwania – czemu często prowadzą do rozczarowań

Zapewne zdarzyło Ci się, że klient nie był zadowolony z efektu Twoich prac. Nie wiadomo czemu wasze wizje nie spotkały się w jednym punkcie, co rozmyło cały plan działania. Dowiadujesz się tego późno, dużo za późno, czasami co gorsza – po oddaniu całości projektu. Zastanawiasz się – co poszło nie tak?

Bardzo często odpowiedzią jest komunikacja i odpowiednie przedstawienie oczekiwań dwóch stron. Na szczęście takim katastrofom da się zapobiec.

Oczekiwania są niczym innym jak silną wiarą w to, że coś, co mamy na myśli, się wydarzy. Często ciężko je dobrze sprecyzować, co może sprawiać kłopot zwłaszcza w pracy. Może to powodować niejasność zarówno w kwestii celów projektu, jak i mierników jego sukcesu.

Ponadto problemem może być brak określonych priorytetów oraz ram czasowych danego zadania, skupianie się na niewłaściwych etapach, co skutkuje stratą czasu oraz zmniejszeniem efektywności pracy. Taki chaos organizacyjny jest drogą do braku zaangażowania zespołu i przede wszystkim do utraty zaufania pomiędzy klientem a zespołem ludzi pracujących nad danym projektem i Tobą.

Zarządzanie oczekiwaniami wobec projektu – 5 elementów

Jak widać, odpowiednie zarządzanie oczekiwaniami może pomóc uniknąć wielu zbędnych sytuacji i przeprowadzić projekt od początku do końca tak, jak zakładał klient. Wyróżnia się 5 podstawowych elementów zarządzania oczekiwaniami:

  1. Planowanie projektu.
  2. Realizacja projektu.
  3. Komunikacja.
  4. Under-promise i Over-deliver.
  5. Osobiste oczekiwania.

W dalszej części omówimy każdy z czynników, które składają się na sukces każdego projektu.

Planowanie projektu

Często dzieje się tak, że strony zainteresowane projektem mają pewną gotową wizję nawet przed stworzeniem planu danego przedsięwzięcia. Z tego względu warto jest zaangażować klienta już w początkowej fazie, czyli planowaniu.

Ustalcie wspólnie z klientem oraz współpracownikami zakres działania, priorytety i cele, zidentyfikujcie zależności pomiędzy zadaniami. Jeśli coś jest niejasne – nie wahajcie się pytać. Nie należy także zapominać o planie dotyczącym radzenia sobie z ryzykiem.

Oczekiwania nie zawsze mogą się pokrywać – ta metoda wyklaruje wszystkie założenia dla danego projektu oraz zaangażuje bardziej cały zespół.

Realizacja projektu

Samo planowanie jest istotne, ale nie bardziej niż samo wykonywanie przedsięwzięcia. Aby to zrobić należy zorganizować spotkania z klientem oraz zespołem w celu ustalenia sposobu realizacji i monitorowania danego projektu.

W trakcie spotkania ze swoim zespołem upewnij się, że każdy rozumie swoją rolę i wie co ma robić. Wyznacz role, zadania, czas, który należy na nie poświęcić, plan komunikacji, sposób rozliczania się z danych etapów. Najlepiej będzie, jeśli uwzględnisz również od razu KPI oraz następne, zaplanowane spotkania, na których będziecie wspólnie robić update.

Na tym etapie kluczowa jest komunikacja – zadbaj o nią, na przykład wprowadzając odpowiednią platformę do porozumiewania się. Jednym z takich narzędzi jest Firmbee , które oprócz możliwości komunikacji ze współpracownikami posiada też wiele innych funkcji przydatnych przy zarządzaniu projektami oraz pracy nad nimi. Jest to jedno z nielicznych urządzeń, dzięki któremu nie ma potrzeby integracji kilku różnych programów, co zmniejsza tak zwane techniczne znużenie.

Komunikacja

Jak da się zauważyć, lwia część efektywnego flow w pracy, a co za tym idzie, spełniania oczekiwań, jest wynikiem umiejętności klarownego komunikowania się. Powinno się o tym pamiętać przez cały proces tworzenia projektu, żeby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i co za tym idzie – strat czasowych oraz motywacji do działania.

Przede wszystkim należy używać prostego języka, takiego, który wszyscy na pewno zrozumieją. Nie może być niejasności i wątpliwości, a spotkania najlepiej kończyć szybkim podsumowaniem. Można stworzyć również plan komunikacji, który zawiera:

  • sposób komunikacji (maile, wiadomości, narzędzia do komunikowania się),
  • częstotliwość komunikacji,
  • określona osoba odpowiadająca za dane zadanie,
  • ryzyko oraz potencjalne problemy w komunikacji.

Dzięki niemu osoby współdziałające będą wiedzieć, czego się spodziewać, a nawet najgorsze scenariusze będą przemyślanym działaniem, a nie przykrą niespodzianką. Ukrywanie złych nowin w niczym nie pomoże, a może poskutkować utratą zaufania zespołu i spadkiem zaangażowania.

Under-promise i over-deliver

Ciężko zgrabnie przetłumaczyć to na język polski. W wolnym tłumaczeniu under-promise to nic innego jak umniejszenie swojej obietnicy, a over-deliver to z kolei efekt pierwszego działania – przewyższanie oczekiwań po oddaniu projektu.

Nie jest trudno dać się ponieść emocjom i zaoferować na początku planowania coś, co z biegiem czasu i po ostudzeniu entuzjazmu może okazać się ciężkie do wykonania. A słowo się rzekło – i co wtedy? Właśnie po to, żeby uniknąć takich sytuacji, oferujemy nieco mniej niż jesteśmy w stanie zrobić, po to, aby klient przy oddawaniu projektu poczuł, że przeszliśmy jego oczekiwania. Ale też po to, żeby bez stresu pracować, wiedząc, że cele, które sobie założyliśmy są dla nas osiągalne.

Osobiste oczekiwania

Ludzie nie potrafią czytać w myślach. Nie domyślą się, o co nam chodzi, czego oczekujemy, kiedy jasno i klarownie tego nie wyartykułujemy. Dlatego dochodzimy do ostatniego, ale wcale nie najmniej istotnego – wyrażania własnych oczekiwań. Musimy być przejrzyści w swoich zamiarach i działaniach, ale również oczekiwaniach, żeby nasi współpracownicy oraz potencjalny klient wiedział, czego się w ogóle spodziewać i czego się wymaga.

Na przyszłość

Oczekiwania są nierozłączną częścią naszego życia, również jeśli chodzi o pole zawodowe. Aktywne zarządzanie nimi może jednak usprawnić pracę i prowadzić do większego zaangażowania zespołu, zadowolenia klientów, a w efekcie do sukcesów! Pamiętaj o tym, pracując nad swoimi projektami i spróbuj wcielić w życie te kilka zasad – zobaczysz różnicę bardzo szybko.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce