Decydując się na własny biznes, nie zawsze trzeba budować własną markę od zera. Można też skorzystać z pomocy tych, którym udało się już wypromować i ugruntować swoją pozycję na rynku. Zrobić to można, korzystając z dwóch form współpracy, jaką stanowią ajencja i franczyza.
Choć niekiedy spotkać się można z ich zamiennym stosowaniem, mimo wielu cech wspólnych, ajencja i franczyza to odmienne i w znacznej mierze różniące się formy prowadzenia działalności. Na czym polega każda z nich? Dla kogo są dedykowane? Która jest bardziej opłacalna? Zapraszamy do dalszej lektury.
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Ajencja a franczyza
Punktem wyjścia można uczynić definicję franczyzy i ajencji. Poprzez ajencję należy rozumieć prowadzenie punktu handlowego lub usługowego na podstawie umowy dzierżawy odpowiednio przygotowanego lokalu wraz jego wyposażeniem. Franczyza sprowadza się zaś do zorganizowanego systemu sprzedaży produktów – towarów lub usług – u którego podstaw znajduje się ścisła, skoordynowana i ciągła współpraca odrębnych podmiotów będacych przedsiębiorcami – franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
W związku z tym, że definicje te same w sobie nie obrazują w pełni istoty każdej z omawianych form współpracy, celowe wydaje się pogłębienie każdej z nich.
Na czym polega ajencja?
Zastanawiasz się, jak działa umowa ajencyjna? W jej wykonaniu, ajent – a więc dzierżawca – otrzymuje od swojego kontrahenta do użytku w pełni wyposażoną i zatowarowaną placówkę, przeznaczoną do sprzedaży towarów lub oferowania usług. Nie ponosi w związku z tym kosztów licencyjnych ani kosztów utrzymania lokalu. Jego głównym zadaniem jest sprzedaż produktów oraz usług na rzecz podmiotu, który w ten sposób udostępnia mu swój lokal – to na jego rachunek działa w wykonaniu umowy ajencji.
Oprócz tego na ajencie spoczywają ciężary związane z założeniem własnej działalności gospodarczej, zatrudnianiem pracowników, zapewnieniem kas fiskalnych, prowadzeniem placówki zgodnie z wytycznymi właściciela/ inwestora i regularne rozliczanie się z nim. W zamian otrzymuje określoną w umowie stałą kwotę pieniężną, ewentualne prowizje i bonusy.
Na czym polega franczyza?
W przypadku franczyzy to franczyzobiorca jest właścicielem swojej inwestycji. To na jego barkach spoczywa zapewnienie lokalu, uiszczanie związanych z nim opłat, czy zakup towaru. Obciąża go też obowiązek uiszczania opłat licencyjnych na rzecz franczyzodawcy oraz comiesięcznych opłat franczyzowych, w zamian za które uzyskuje dostęp do know-how i wsparcia w zakresie prowadzenia działalności ze strony kontrahenta.
Ajent a franczyzobiorca
W związku ze spoczywającym na nim większym nakładem inwestycyjnym, ale też większym ryzykiem biznesowym, ma on większą swobodę działania aniżeli ajent – to on podejmuje decyzje w przedmiocie zatowarowania, cen, czy podejmowanych działań promocyjnych. Ma też zdecydowanie wyższy udział w zyskach względem ajenta.
Ajencja i franczyza – wady i zalety
Trudno jednoznacznie wskazać, która z omawianych form współpracy jest korzystniejsza, gdyż zależy to bezpośrednio od sytuacji, w jakiej znajduje się potencjalny ajent lub franczyzobiorca.
Ajencja jest formą przyjazną początkującym przedsiębiorcom, którzy nie mają znacznych środków inwestycyjnych i doświadczenia w zarządzaniu dużymi inwestycjami. W związku z ograniczonym ryzykiem, jakie z niej wynika, będzie też atrakcyjna dla osób o niskiej tolerancji na poczucie niepewności. Należy jednak liczyć się z tym, iż rola ajenta w zakresie decyzyjności biznesowej jest zdecydowanie mniejsza niż ta franczyzobiorcy. Mniejsze są też zyski.
Przechodząc do wad i zalet franczyzy, z pewnością jest to opcja dla osób doświadczonych w danym sektorze, z odpowiednim zapleczem finansowym, którym zależy na zorientowaniu swojej działalności wokół zaufanej, silnej marki. Dzięki uzyskiwanemu, sprawdzonemu know-how i bieżącej obsłudze doradczej, będzie to też forma korzystna dla tych, którym zależy na pozyskaniu prosperujących narzędzi i środków, bez konieczności zgłębiania tajników branży na własną rękę. Kusząca jest też swoboda, jaką zapewnia umowa franczyzy – mimo konieczności spełniania określonych przez franczyzodawcę standardów, franczyzobiorcy wciąż pozostawiony jest znaczna przestrzeń na własne decyzje biznesowe. Wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia określonych nakładów, a co za tym idzie – bezpośrednim przełożeniu ryzyka franczyzodawcy na własny biznes.
Przykłady ajencji i franczyzy w Polsce
Przykładem marki podejmującej współprace ajencyjne i franczyzowe jest Carrefour. Na podstawie franczyzy w Polsce działa również sieć sklepów Żabka. Ajencyjną formę współpracy oferuje z kolei Kolporter. Przykłady te można mnożyć.
Choć każda z marek formułuje zasady współpracy w nieco odmienny sposób, wszystkie one realizują wspomniane powyżej założenia. Od potencjalnego kontrahenta zależy jednak, która z form jest dla niego osobiście atrakcyjniejsza. Każda z nich stanowi przy tym szansę na podążanie sprawdzoną ścieżką biznesową, zapewniającą pełne wsparcie ekspertów z danej dziedziny, a co za tym idzie – większą szansę na zysk. Warto więc rozważyć tę formę inwestycji.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest franczyza?
Franczyza to zorganizowany systemu sprzedaży produktów, u którego podstaw znajduje się ścisła, stała współpraca franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
Na czym polega ajencja?
Ajencja to prowadzenie punktu handlowego lub usługowego na podstawie umowy dzierżawy odpowiednio przygotowanego lokalu wraz jego wyposażeniem.
Czym różni się ajencja od franczyzy?
Franczyza wiąże się z większym nakładem inwestycyjnym, ale i większym ryzykiem biznesowym. Franczyzobiorca ma większą swobodę działania od ajenta i zdecydowanie wyższy udział w zyskach względem ajenta. Ajencja to mniejsze ryzyko, ale też mniejsze zyski.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Muzyka pełni istotną funkcję w filmie, tworząc atmosferę i wzmacniając przekaz. Jednakże nie można swobodnie i dowolnie wykorzystywać utworów muzycznych w produkcjach filmowych, ponieważ każda kompozycja jest objęta ochroną prawną prawnoautorską. Zazwyczaj aby legalnie użyć danego utworu, konieczne jest uzyskanie odpowiedniej licencji lub zgody właściciela kompozycji muzycznej.
Umowa o pracę czy inna umowa cywilnoprawna to dokument, który kształtuje współpracę między pracodawcą a pracownikiem czy usługobiorcą. Niestety, błędy w treści umowy mogą pojawić się na każdym etapie takiej umowie, począwszy od błędów formalnych, a skończywszy na niedozwolonych klauzulach. Takie wadliwości mogą doprowadzić do nieważności umowy bądź konsekwencji prawnych.
Zawieszenie działalności gospodarczej to jedna opcji, która może okazać się niezwykle potrzebna przedsiębiorcom przechodzącym przez trudniejszy okres w firmie. Nie tylko przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą zawiesić działalność – z tego rozwiązania mogą skorzystać też przedsiębiorcy prowadzący firmę w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zobacz, jak zawiesić i jak wznowić działalność w spółce z o.o.
Po zakończeniu działalności gospodarczej planujesz jej ponowne rozpoczęcie? W takim razie sprawdź, czy masz prawo do zwolnienia z VAT i jaką formę opodatkowania możesz wybrać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo