Akta osobowe pracownika – najważniejsze informacje
Nieprowadzenie akt osobowych jest wykroczeniem, za które pracodawca może zostać ukarany grzywną. Przepisy zobowiązują pracodawców do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Obowiązek ten jest szczególnie istotny ze względu m.in. na jego dowodowe znaczenie w przypadku sporów o roszczenia ze stosunku pracy. Zasady, jakimi należy się kierować przy prowadzeniu teczek pracowników, są szczegółowo określone.
Dokumentacja pracownicza ma być przechowywana w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności i dostępności w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Pracodawca powinien zachować szczególną ostrożność i gromadząc dokumentację postępować w zgodzie z zasadą minimalizacji danych RODO. Zasada minimalizacji nakazuje, aby administrator, czyli w tym przypadku – pracodawca, przetwarzał dane osobowe, które pozostają adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie dokumentów przedłożonych przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie lub pracownika, poświadczone przez pracodawcę lub osobę upoważnioną przez pracodawcę za zgodność z przedłożonym dokumentem.
Akta osobowe pracownika składają się z 5 części: A, B, C, D oraz od 2023 roku E. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, dodatkowo każda z części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
Część A – dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie.
W tej części należy przechowywać m.in.:
wypełniony kwestionariusz osobowy,
świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy lub inne dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, obejmujące okresy pracy przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiegał się o zatrudnienie,
dokumenty potwierdzające kwalifikacje wymagane do wykonywania oferowanej pracy,
świadectwo ukończenia gimnazjum w razie ubiegania się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego,
skierowanie na badania oraz orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku,
inne dokumenty, jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z odrębnych przepisów prawa,
dokumenty dotyczące zatrudnienia cudzoziemca takie jak: zezwolenia na pracę, wizy, dokumenty podróży, zezwolenia na pobyt czasowy i dokumenty pobytowe.
Można w niej przechowywać: podanie o przyjęcie do pracy, ewentualnie ankietę pracodawcy opracowaną dla potrzeb rekrutacji, oraz dokumenty potwierdzające umiejętności i osiągnięcia zawodowe, wcześniejsze świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające zatrudnienie oraz dokumenty będące podstawą do korzystania ze szczególnych uprawnień w zakresie stosunku pracy.
Część B – nawiązanie stosunku pracy oraz przebieg zatrudnienia.
W tej części gromadzi się akta osobowe pracownika, takie jak:
umowę o pracę, a jeżeli umowa nie została zawarta na piśmie – potwierdzenie ustaleń co do rodzaju umowy oraz jej warunków,
zakres czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca dodatkowo w tej formie określił zadania pracownika wynikające z umowy o pracę,
potwierdzenia zapoznania się m.in. z regulaminem pracy, otrzymaniem informacji o warunkach zatrudnienia,
potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z przepisami BHP, dokumenty dotyczące przeszkolenia pracownika z przepisów BHP,
oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem,
dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się,
dokumenty związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych,
świadczenia dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie,
dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia oraz wymierzeniem kary porządkowej,
pisma dotyczące udzielenia pracownikowi dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego,
dokumenty związane z obniżeniem wymiaru czasu pracy w związku z uprawnieniami macierzyńskimi,
orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i kontrolnymi,
umowę o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy,
wnioski pracownika dotyczące ustalenia indywidualnego rozkładu jego czasu pracy, stosowania do niego systemu skróconego tygodnia pracy, a także stosowania do niego weekendowego systemu czasu pracy,
wniosek pracownika o poinformowanie właściwego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy oraz kopię informacji w tej sprawie skierowanej do właściwego inspektora pracy,
korespondencję z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową we wszystkich sprawach ze stosunku pracy wymagających współdziałania pracodawcy z tą organizacją lub innymi podmiotami konsultującymi sprawy ze stosunku pracy,
informacje dotyczące wykonywania przez pracownika powszechnego obowiązku obrony,
dokumenty potwierdzające wprowadzenie w zakładzie pracy kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu, w tym grupę lub grupy pracowników objęte kontrolą oraz sposób jej przeprowadzania (w tym rodzaj wykorzystywanego urządzenia oraz czas i częstotliwość jej przeprowadzania) oraz dowód poinformowania pracownika o tym, że może on podlegać takiej kontroli,
dokumenty dotyczące wykonywania pracy zdalnej: polecenie wykonywania pracy zdalnej z art. 6719 §3 Kodeksu pracy (dalej KP), uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej, cofnięcie polecenia wykonywania pracy zdalnej, odwołanie wykonywania pracy zdalnej, wnioski o pracę zdalną, porozumienie z pracownikiem dotyczące wykonywania pracy zdalnej, wnioski o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej uzgodnionej w trakcie zatrudnienia i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, zasady rozliczania kosztów pracy zdalnej.
Część C – dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
W części C należy przechowywać m.in.:
oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę,
kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy, wnioski dotyczące wydania, sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy,
potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym oraz inne dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym np. dotyczące żądania wydania świadectwa pracy oraz związane z niewypłaceniem pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
umowę o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę,
orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po rozwiązaniu stosunku pracy.
Część D – dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej.
W części D należy przechowywać m.in.:
odpis zawiadomienia o ukaraniu,
kary upomnienia, kary nagany i kary pieniężne,
inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.
UWAGA! Karę uważa się za niebyłą i usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy
Część E – dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu.
informacje dotyczące kontroli trzeźwości pracownika przeprowadzonej przez pracodawcę (art. 221c § 6 KP),
informację dotyczącą badania stanu trzeźwości pracownika przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego,
informacje dotyczące przeprowadzonej przez pracodawcę kontroli pracownika na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu,
informację dotyczącą badania pracownika na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.
Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowywać należy w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne.
Zasada ta dotyczy również części E akt osobowych pracownika: dokumenty dotyczące danej kontroli trzeźwości przechowuje się w wydzielonych częściach, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery E1 i kolejne.
Obowiązek przechowywania w porządku chronologicznym, numerowania oraz tworzenia wykazu dokumentów dotyczy każdej z wydzielonych części D lub E akt pracowniczych. Po usunięciu z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu lub informacji związanej z kontrolą trzeźwości pracownika, usuwa się całą wydzieloną część, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery.
Jak długo przechowywać akta osobowe?
Długość okresu przechowywania dokumentacji jest uzależniona od tego, kiedy doszło do zatrudnienia pracownika:
akta pracowników zatrudnionych od 01.01.2019 r. przechowywane są przez okres 10 lat,
akta pracowników zatrudnionych przed 01.01.2019 r. powinny być przechowywane przez okres aż 50 lat.
Okres przechowywania akt osobowych liczymy od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł. Okres przechowywania dokumentacji pracowników zatrudnionych w latach 1999-2018 może ulec skróceniu z 50 do 10 lat, jeśli pracodawca złożył w ZUS oświadczenie ZUS OSW i raport ZUS RIA.
Uwaga! Jeżeli przechowywana dokumentacja pracownicza może stanowić lub stanowi dowód w postępowaniu, a pracodawca:
jest stroną tego postępowania – przechowuje dokumentację pracowniczą do czasu jego prawomocnego zakończenia,
powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania – 10-letni okres przechowywania dokumentacji pracowniczej przedłuża się o 12 miesięcy, po upływie których pracodawca zawiadamia, w postaci papierowej lub elektronicznej, byłego pracownika o możliwości odbioru tej dokumentacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, a w przypadku jej nieodebrania – o zniszczeniu dokumentacji pracowniczej.
Jakie dokumenty tylko do wglądu?
Pracodawca na potrzeby udzielenia określonych świadczeń np. urlopu czy ulg podatkowych niejednokrotnie wykazuje konieczność weryfikacji danych wskazanych przez pracownika/zleceniobiorcę. W tym miejscu może zrodzić się wątpliwość, czy zgodne z przepisami prawa jest pozyskiwanie kopii dokumentów takich jak dowód osobisty, paszport czy akt zgonu/urodzenia.
Stanowczo należy zaznaczyć, że wykonanie kopii i przechowywanie takich dokumentów, które co do zasady zawierają dużo szerszy zakres danych osobowych o pracowniku/zleceniobiorcy jest niezgodne z zasadami RODO i prowadzi do bezpodstawnego przetwarzania danych osobowych, które nie są niezbędne dla pracodawcy w okresie zatrudnienia. W związku z powyższym pracodawca w razie uzasadnionej konieczności może wyłącznie oczekiwać okazania tego rodzaju dokumentów do wglądu aby dokonać weryfikacji danych czy uprawnień pracownika/zleceniobiorcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nie wiesz, jak prawidłowo rozliczać samochód osobowy w firmie? W dzisiejszym artykule napiszemy, w jaki sposób rozliczyć koszty oraz podatek VAT w 2025 roku.
Zastanawiasz się od kiedy będą obowiązkowe nowe pliki kontrolne w podatku dochodowym? W dzisiejszym artykule uzyskasz niezbędne informacje na ten temat.
Z dniem wejścia w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia przestaje obowiązywać ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa o rynku pracy to nie tylko nowy akt prawny, ale początek dużej zmiany w podejściu do rynku pracy w Polsce.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo