Portale agregujące ogłoszenia o pracę coraz częściej publikują oferty na “social media ninję”. Ta nowoczesna nomenklatura może budzić zdziwienie wśród tradycjonalistów – pod nazwą tego stanowiska nie kryje się jednak nic innego jak specjalista ds. mediów społecznościowych. Mnogość tych serwisów, jak i zakres obowiązków są mocno zróżnicowane, co powoduje, że repertuar umiejętności praktyka ds. social mediów jest dość spory. Jak nim zostać? Gdzie szukać pracy i ile można w niej zarobić?
Niesłabnąca popularność serwisów społecznościowych to szansa dla marek na gromadzenie lojalnych i zaangażowanych obserwatorów. Nie dzieje się to jednak samoistnie – aby wygenerować wartościowy ruch na profilu niezbędne jest właśnie działanie specjalistów ds. social mediów. Mogą całościowo czuwać nad profilem i tworzyć zarówno treść wpisów, jak i dedykowane grafiki czy wideo.
Niemniej ważne jest także publikowanie płatnych reklam kierowanych do konkretnych grup docelowych oraz analiza statystyk. Jak widzisz to stanowisko wymaga wielu umiejętności z różnych biegunów – dlatego właśnie wirtuozów od mediów społecznościowych określa się jako “ninja”.
Na początek należy obiektywnie ocenić swoje umiejętności i przed samym sobą określić stopień ich zaawansowania. Jeśli perspektywa wykonywania pracy z dowolnego zakątka na ziemi (spec. social media do realizowania swoich obowiązków potrzebuje komputera i internetu, wpisując się w definicję cyfrowego nomady) wydaje Ci się kusząca, nie musisz obawiać się, że braki w danej dziedzinie dyskwalifikują Cię do wykonywania tego zawodu.
Zrewiduj swoje predyspozycje i wybierz obszar, w którym chcesz się realizować:
Spektrum działań tego zawodu jest tak duże, że z powodzeniem możesz wybrać wąską specjalizację. O jakich sprawnościach mowa?
- lekkie pióro – swoboda w kreowaniu angażujących postów to jeden z pierwszych widocznych elementów każdego wpisu na Facebooku czy innym portalu społecznościowym. To zarówno tworzenie zwięzłych, ale lotnych haseł, jak i bardziej rozbudowanych treści, które będą spełniać określony cel. Ta lekkość narracji stwarza pomost między marką a jej odbiorcami, zachęca do dyskusji i podjęcia określonej akcji;
- operowanie językiem korzyści – niezależnie od tego, czy będziesz reprezentować segment B2B (business to business) czy B2C (business to client) – w obu przypadkach musisz dostarczać jakąś realną dla użytkownika wartość, mówiąc np. nie o zaletach produktu, ale o konkretnych zastosowaniach, które ułatwią życie przedstawicielom grupy docelowej marki;
- tworzenie reklam – przygotowanie odpowiedniego copy i kreacji to dopiero początek. Utworzenie reklamy, wybranie odpowiedniej grupy odbiorców, a następnie optymalizacja to przykład działania, które pozwala osiągnąć relatywnie szybkie konwersje spełniające oczekiwania marki/klienta;
- znajomość narzędzi, które poprawią efektywność pracy – mowa tu np. o Canvie (możesz w niej samodzielnie przygotować atrakcyjne grafiki bazując na dostępnych szablonach, które z łatwością dostosujesz do identyfikacji wizualnej Twojej marki) czy Facebook Ads – Menedżer reklam Facebooka pozwoli Ci na profesjonalne zarządzanie promocją;
- gotowość do rozwoju i nauki – powyższe aspekty to tylko ułamek umiejętności, które powinien posiadać skuteczny social media specialist. Chęć do śledzenia najnowszych rozwiązań i praktykowania ich skuteczności to podstawa.
Kandydat na social media ninję nie musi być specjalistą w każdej z wymienionych wyżej dziedzin. Niejednokrotnie firmy poszukują speców z konkretnych obszarów – możesz zatem zarówno pracować wyłącznie przy tworzeniu copy, jak i ustawianiu reklam na bazie już dostarczonych materiałów. Podstawowa wiedza o wszystkich mechanizmach związanych z obsługą konta może jednak skutecznie zwiększyć szanse na rynku pracy oraz ułatwić komunikację między poszczególnymi działami zaangażowanymi w opiece nad widocznością marki.
Zarobki osób na stanowisku social media specialist są mocno zróżnicowane i poza Twoim wykształceniem zależą także od miasta, w którym pracujesz oraz naturalnie od Twojego doświadczenia. Według danych Indeed.pl średnie wynagrodzenie specjalistów ds. social media wynosi 6139 zł brutto.
Ten etap można podzielić na dwa scenariusze – dla kandydatów, którzy szukają bezpiecznego etatu oraz freelancerów.
Poza standardowym śledzeniem portali z ogłoszeniami o pracę w obu przypadkach można bezpośrednio zgłaszać się do agencji, które być może chętnie przyjmą wsparcie przy prowadzeniu części projektów. Freelancerzy mogą także próbować swoich sił na popularnych stronach z ogłoszeniami dla wolnych strzelców, takich jak np. useme.pl czy oferia.pl.
Dobrą praktyką jest także bezpośrednie zgłaszanie się do firm, które nie są jeszcze aktywne na żadnym portalu społecznościowym. W tym przypadku pomocne będzie przedstawienie swojego portfolio dla zachęcenia decydenta.
Praca na stanowisku social media ninja to dla wielu osób spełnienie marzeń – kooperacja z wybranymi markami oraz poczucie sprawczości czy możliwość pracy zdalnej. To jednak część zalet, która wyróżnia tę profesję. Stosunkowo niski próg wejścia związany z rozpoczęciem kariery jako spec. od social mediów otwiera furtki do tego zawodu wielu osobom, które chciałyby sprawdzić się w pracy w social mediach.