Niezależnie od tego czy jesteś dopiero u progu swojej kariery zawodowej, czy szukasz dodatkowego zajęcia – możesz łatwo sprawdzić czy copywriting jest dla Ciebie. Rosnąca liczba sklepów internetowych, działania link-buildingowe oraz content marketing stwarzają dużą przestrzeń do zagospodarowania treściami generowanymi właśnie przez copywriterów.
Copywriter – jak zacząć? Gdzie szukać zleceń?
Początkowo warto przybliżyć, czym w ogóle zajmuje się copywriter. W najogólniejszym rozumieniu, jest to po prostu osoba specjalizująca się w tworzeniu różnego rodzaju treści, jak na przykład posty, e-booki, wpisy blogowe czy teksty marketingowe. Dobrego copywritera można więc współcześnie traktować jako niezbędny element firmy, który jest w stanie zapewnić efektywną komunikację z klientami, trafnie przekazując im ideę poszczególnych ofert oraz misję całej marki.
Jeśli widzisz się w takiej roli i zastanawiasz się, od czego powinieneś zacząć – punkt wyjściowy powinna stanowić rejestracja na platformach zrzeszających zlecenia dla copywriterów. To pozwoli Ci poznać specyfikę tej pracy, spróbować swoich sił w różnych typach artykułów i branż. Swoich sił możesz spróbować m.in. na portalu Goodcontent, Giełdzie Tekstów czy Useme. Ten ostatni oferuje także możliwość wystawiania faktur osobom bez założonej działalności gospodarczej – to duże ułatwienie, kiedy klient zamiast umowy o dzieło oczekuje od Ciebie faktury.
Sprawdź też nasz tekst o tym, gdzie freelancerzy mogą szukać zleceń.
Freelance copywriting – predyspozycje
Copywriter musi cechować się zdolnością do tłumaczenia nawet skomplikowanych zagadnień w prosty sposób. Wybitne zdolności pisarskie nie mają w tym przypadku nadrzędnego znaczenia – istotniejsza jest tu łatwość do szybkiego syntetyzowania myśli i przenoszenia ich na klawiaturę.
Niski próg wejścia to niewątpliwy atut pracy jako copywriter. Jeśli dobrze czujesz się w pisaniu, wiesz, jak zaangażować czytelników, rozumiesz ich potrzeby oraz schemat konsumowania treści w internecie – spróbowanie swoich sił jako copywriter freelancer nie wiąże się z dużym ryzykiem. Najważniejszym krokiem jest rejestracja na portalu ze zleceniami, wybór interesującego zadania i jego realizacja. Każdy kolejny artykuł wzbogaca Twój warsztat i umiejętności, stając się cennym wkładem do indywidualnego portfolio.
Jednak coraz częściej lekkie pióro, znajomość języka czy zasad językowych stają się już niewystarczające, by wybić się na tym rynku. Dlatego też, oprócz oczywistego warsztatu pisarskiego, warto rozwijać zdolności komunikacyjne, umiejętność obsługi różnego rodzaju programów do edycji tekstów, szeroko rozumianą kreatywność, a także analityczne myślenie.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera zależą od kilku czynników, które warunkują przychody z pisania. Najistotniejszy jest tu czas poświęcony miesięcznie na tworzenie tekstów. Freelancerzy muszą wykazywać się w tej materii konsekwencją i samozaparciem – brak szefa i sztywnych godzin pracy może niekiedy działać demotywująco.
Poza systematycznością równie ważne są umiejętności oraz specjalizacja w konkretnej dziedzinie. Jeżeli opanowałeś zasady webwritingu , wiesz jak pisać w zgodzie z SEO, a do tego masz specjalistyczną wiedzę w konkretnej branży – wówczas stawka za Twoja teksty jest adekwatnie większa niż za teksty preclowe, czyli wpisy dość niskiej jakości, tworzone głównie pod wyszukiwarki internetowe i SEO.
Copywriting można na początku traktować wyłącznie jako dodatkowe zajęcie do pogodzenia z pracą etatową i pozyskiwać w ten sposób od kilkuset złotych miesięcznie.
Copywriting-freelance-jak-zwiekszyc-zarobki
Przed rozpoczęciem pracy jako copywriter konieczne jest zapoznanie się z zasadami webwritingu oraz tworzenia skutecznych nagłówków, które przyciągają uwagę użytkownika. Samokształcenie i praktyka przy tworzeniu różnego rodzaju tekstów to najlepsza metoda na zwiększanie zarobków.
Niemniej ważna jest także fachowa wiedza w danej dziedzinie – jeśli zatem z wykształcenia lub zamiłowania jesteś ogrodnikiem – wykorzystaj to przy tworzeniu profesjonalnych artykułów na ten temat. Copywriter freelancer nie musi znać się na wszystkim, jednak specjalizacja może pomóc w zdobyciu bardziej intratnych zleceń.
Bierne korzystanie ze zleceń publikowanych na giełdach dla copywriterów można także zastąpić proaktywnym szukaniem klientów, którzy będą gotowi do satysfakcjonującej Cię zapłaty za Twoją wiedzę i umiejętności.
Przeczytaj też: Jak zacząć dobrze zarabiać jako freelancer?
Narzędzia online dla freelancera copywritera
Prace zlecane przez klientów są bardzo różnorodne – mogą mieć szczegółowe wymagania dotyczące długości, linkowań czy zawartych słów kluczowych. Z czasem możesz jednak spotkać się ze stworzeniem cyklu tekstów zogniskowanych wokół jednego zagadnienia – możesz także sam zaproponować klientowi pomysły na artykuły, które zaangażują jego odbiorców.
Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak np. Answear the Public – po wpisaniu głównego hasła otrzymasz listę wyników/tematów powiązanych z głównym zagadnieniem. W poszukiwaniu fraz pod pozycjonowanie możesz także skorzystać z Planera słów kluczowych Google.