Co można załatwić przez ePUAP: wyrejestrowanie za pomocą formularza ZUS ZWUA
Korzystając z profilu zaufanego, można załatwić wiele czynności urzędowych, w tym m.in. złożyć formularz ZUS ZWUA, służący wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń. O tym, jak założyć profil zaufany oraz o kolejnych krokach związanych ze składaniem druku ZUS ZWUA online, przeczytać można poniżej.
Profil zaufany stanowi znaczne udogodnienie dla obywateli, którzy z jego pomocą mogą załatwiać sprawy urzędowe w pełni zdalnie. Stanowi on sposób weryfikacji tożsamości polskich obywateli w systemach elektronicznych administracji publicznej, z którego można korzystać bezpłatnie, a co ważniejsze – bezpiecznie, skutecznie i szybko. Tym samym jest on atrakcyjną alternatywą dla podpisu kwalifikowanego, który jest usługą odpłatną.
Profil zaufany wciąż można założyć stacjonarnie, udając się do jednej z placówek potwierdzających, takich jak urząd gminy, urząd miasta, starostwo powiatowe, oddział ZUS, urząd skarbowy czy placówka pocztowa. Niezmiennie rosnącą popularnością cieszy się jednak procedura zdalna, przeprowadzana przez internet. W ten sposób profil zaufany założyć można następująco:
za pośrednictwem internetowego konta bankowego, o ile dany bank oferuje taką usługę swoim klientom – możliwość taką przewidują Bank Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Bank Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banki Spółdzielcze z Grupy BPS;
z zastosowaniem e-dowodu, będącym wprowadzoną niedawno, bo w 2019 roku, formą potwierdzenia tożsamości polskiego obywatela – dzięki powiązaniu tego rodzaju dokumentu z dedykowaną aplikacją eDO App możliwe jest założenie profilu zaufanego już przez samo zbliżenie dowodu do smartfona wyposażonego w moduł NFC;
z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, o którym była już wcześniej mowa.
ZUS ZWUA – co to jest?
ZUS ZWUA składany jest celem wyrejestrowania z ubezpieczeń przedsiębiorcy lub jego pracownika albo celem zgłoszenia zmiany/korekty danych w tym zakresie. Obowiązek złożenia deklaracji ciąży na płatniku i aktualizuje się wraz z zaistnieniem jednej z poniższych okoliczności:
wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych (obligatoryjnych lub fakultatywnych) oraz / lub ubezpieczenia zdrowotnego – wówczas termin do przesłania druku ZWUA wynosi 7 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia,
ustania stosunku pracy pracowników – członków służby zagranicznej – w tym przypadku termin wynosi 30 dni od tego zdarzenia.
Mogą to być więc przypadki m.in. zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, przejście z “małego” ZUS-u na “duży”, rozwiązanie stosunku pracy czy zmiana typu umowy, na której podstawie odprowadza się składki.
Druk ZUS ZWUA online, jak zostało wspomniane, wykorzystywany jest też celem zgłoszenia zmian lub korekty danych podanych wcześniej w zgłoszeniu do ubezpieczeń, które odnoszą się do kodu tytułu ubezpieczenia, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania. Wówczas należy wyrejestrować ubezpieczonego, którego błędne dane dotyczą oraz zarejestrować go raz jeszcze z wykorzystaniem formularza ZUS ZUA/ZUS ZZA.
Nie można też zapominać o wymogu wyrejestrowania członków rodziny ubezpieczonego, którego tytuł do ubezpieczeń wygasł – dokonuje się tego na druku ZUS ZCNA.
Jak złożyć wyrejestrowanie ZUS ZWUA przez internet?
ZUS ZWUA złożyć można, przechodząc przez kilka kolejnych kroków:
Zaloguj się na swoim profilu Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE);
Wejdź do zakładki ePłatnik (lub aktywuj ją, klikając kolejno w zakładki: Płatnik – Panel Płatnika – Aktywuj ePłatnika);
Korzystając z kreatora lub dodając dokument, skorzystaj z opcji obsługi ubezpieczonego;
Uzupełnij dane dokumentu;
Opatrz dokument swoim podpisem, korzystając np. z profilu zaufanego ePUAP;
W tej sekcji należy oznaczyć znakiem “X” pole 01. – o ile dokonuje się wyrejestrowania z ubezpieczeń lub pole 02. – jeśli dokonuje się korekty danych. Pola 03.-04. wypełnia organ.
II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK
To sekcja przeznaczona do wskazania danych identyfikacyjnych, takich jak NIP, REGON oraz PESEL płatnika.
Pola 04.-05. wypełnia jedynie podmiot, któremu nie nadano żadnego z tych numerów identyfikacyjnych (wówczas wskazuje się dane identyfikacyjne dowodu osobistego lub paszportu).
Pole 06. służy wskazaniu nazwy skróconej płatnika.
Pola 07.-09. uzupełnia wyłącznie płatnik będący osobą fizyczną (nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia).
III. DANE IDENTYFIKACYJNE OSOBY WYREJESTROWANEJ Z UBEZPIECZEŃ
Sekcję tę należy wypełnić podobnie jak tę II. – dane identyfikacyjne dotyczą jednak tym razem osoby wyrejestrowanej z ubezpieczeń.
NIP wskazuje się wyłącznie, jeżeli osoba, której wyrejestrowanie się zgłasza, była wcześniej zgłoszona do ubezpieczeń przed 01.09.2011 r. wyłącznie z numerem NIP.
IV. WYREJESTROWANIE Z UBEZPIECZEŃ
W tej sekcji należy wskazać kolejno kod tytułu ubezpieczenia danego ubezpieczonego, datę jego wyrejestrowania oraz kod przyczyny wyrejestrowania. Wśród tych ostatnich można wymienić następujące:
100 – w przypadku ustania tytułu,
500 – w razie zgonu,
600 – dla innych przyczyn,
700 – w przypadku zawieszenia prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie regulacji zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej,
800 – w razie przejścia zakładu pracy / jego części na innego pracodawcę i w rezultacie – wyrejestrowania pracownika (art. 231 KP).
V. ROZWIĄZANIE / WYGAŚNIĘCIE STOSUNKU PRACY / STOSUNKU SŁUŻBOWEGO
To sekcja poświęcona jest na wskazanie okoliczności dotyczących ustania stosunku pracy/stosunku służbowego – daty, w których nastąpiło zdarzenie, kodu powiązanego z wygaśnięciem / trybem rozwiązania stosunku (na podstawie świadectwa pracy lub innego dokumentu, na którego podstawie stosunek ustał), kodu podstawy prawnej ustania stosunku.
Pole 04. uzupełnia się tylko w razie wskazania kodu 550 jako kodu podstawy prawnej ustania stosunku.
Pole 05. uzupełnia się zaś tylko, gdy dany stosunek został rozwiązany – wówczas, zgodnie z legendą zawartą w formularzu, należy wskazać inicjatora rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego.
VI i VII. OŚWIADCZENIE PŁATNIKA SKŁADEK I OSOBY WYREJESTROWANEJ Z UBEZPIECZEŃ
To miejsce na złożenie przez płatnika oświadczenia w przedmiocie zgodności ze stanem prawnym oraz faktycznym zawartych w formularzu danych oraz oświadczenia w zakresie świadomości odpowiedzialności łączącej się ze zeznaniem nieprawdy lub zatajeniem prawdy.
Oświadczenie j.w. składa również osoba wyrejestrowana.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo