Druk RCA – co to jest i do kiedy go składać?
W ramach prowadzenia swojej firmy przedsiębiorca jest zobligowany do składania specjalnych deklaracji rozliczeniowych do ZUSu. W każdym miesiącu składa główną deklarację ZUS DRA. To jednak nie wszystko – jeżeli zatrudnia pracowników – wtedy musi też zająć się imiennymi raportami, takimi jak np. ZUS RCA, RSA oraz RZA.
Deklaracje ZUS powinny być złożone i opłacone do 10 dnia za każdy poprzedni miesiąc, o ile przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników. W pozostałych przypadkach – ma na to czas do 15-ego dnia miesiąca.
ZUS RCA jak wypełnić – zestawienie składek na ubezpieczenie społeczne
Początkowy etap polega na podaniu danych identyfikacyjnych w części I – Dane organizacyjne. Podczas uzupełniania formularza warto zwrócić uwagę na to, aby identyfikator raportu ZUS RCA był tożsamy z identyfikatorem, który został wcześniej podany w deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Pozwoli to uniknąć częstych pomyłek popełnianych przez osoby wypełniające ten formularz.
Druga część deklaracji wymaga podania szczegółowych danych identyfikacyjnych, takich jak:
– numer NIP nadany przez Urząd Skarbowy,
– numer REGON nadany przez Główny Urząd Statystyczny,
Jeżeli jesteś osobą fizyczną występującą jako płatnik składek – wówczas wpisujesz swój numer PESEL oraz numer i serię dowodu osobistego lub paszportu.
W rubryce 06 należy podać nazwę skróconą płatnika, kolejne pola wskazujesz w sytuacji, gdy jesteś płatnikiem składek – osobą fizyczną.
Część III dotyczy danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej, należy wskazać tu imię i nazwisko, PESEL, numer i seria dowodu lub paszportu potwierdzającego tożsamość.
Część III B pozwala na uzupełnienie składek na ubezpieczenia społeczne.
Występując w roli płatnika składek masz obowiązek naliczenia składek o odpowiedniej wysokości zgodnie ze stopami procentowymi, które zostały określone w ramach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Część III C to zestawienie należnych składek na ubezpieczenie zdrowotne – w polu 2. – kwota należnej składki finansowana przez płatnika składek należy zwrócić uwagę, by wykazać też kwotę składki finansowaną z budżetu państwa, jeśli płatnik otrzymuje taką dotację.
Cześć III D wypełniania jest tylko w przypadku składania korekt dokumentów, w których płatnik wykazał świadczenia finansowane z budżetu państwa należne za okres do dnia 31 sierpnia 2006 r.
W części IV A – D podaje się dane kolejnych osób ubezpieczonych lub tej samej osoby ubezpieczonej, jeśli rozliczenie następuje z różnymi tytułami ubezpieczenia.
Druk ZUS RCA kończy oświadczenie płatnika składek, z miejscem na datę i podpis oraz pieczęć płatnika składek.
Jak przedstawia się finansowanie składek?
W przypadku ubezpieczenia emerytalnego jest to 19,52% podstawy, w kwestii ubezpieczenia rentowego – 8% podstawy wymiaru z 1.02.2012 r. Niższe oprocentowanie dotyczy składek na ubezpieczenie chorobowe – jest to bowiem 2,45% podstawy wymiaru i jest całkowicie finansowane przez ubezpieczonego, a na ubezpieczenie wypadkowe – to 1,67% podstawy wymiaru.
ZUS RCA – o czym szczególnie warto pamiętać?
Podczas ustalania podstawy wymiaru składek w ramach ubezpieczenia wypadkowego oraz chorobowego nie wskazuje się ograniczeń wspomnianych w kwestii podstawy wymiaru składek w ramach ubezpieczeń emerytalnych oraz rentowych.
Kolejna sprawa dotyczy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe tych osób, które przystąpiły do niego w sposób dobrowolny. Comiesięcznie nie może ono przekraczać 250% uśrednionego miesięcznego wynagrodzenia uzyskanego w minionym kwartale.
Ubezpieczony pracownik jest dodatkowo objęty także ubezpieczeniem zdrowotnym, dzięki któremu może korzystać z przysługujących mu świadczeń leczniczych. Wysokość składki zdrowotnej ulega opłacaniu od przychodu uzyskiwanego przez pracownika, jaki otrzymał w ciągu miesiąca, który jest zredukowany o wysokość składek na ubezpieczenia emerytalne, chorobowe oraz rentowe.
Autor ifirma.pl
Zespół IFIRMA
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Autor ifirma.pl
Zespół IFIRMA
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.