Analiza strategiczna

Fuzja – czym jest? Korzyści i zagrożenia związane z fuzją

Na jakiej zasadzie działa i czy będzie ona faktycznie opłacalna dla Twojego biznesu? O tym poniżej!

Fuzja – co to takiego?

Umowa fuzji polega na nawiązaniu współpracy przed dwie odrębne firmy i na jej podstawie, stworzeniu nowego podmiotu gospodarczego. Cele takiej decyzji mogą być różne, choć mają cechę wspólną – powinny przynieść wymierne korzyści takie jak np. większe zyski, rozszerzenie oferty produktowej lub skali działania, obniżenie kosztów itd. Fuzja jest zazwyczaj zawierana pomiędzy przedsiębiorstwami na podobnym etapie rozwoju.

Rodzaje fuzji

Możemy wyróżnić kilka rodzajów fuzji, które są uzależnione od przedmiotu przyszłych działań połączonych firm. Są to:

Konglomerat

Jest nawiązywany pomiędzy spółkami z całkowicie innych sektorów lub obszarów geograficznych. Przeważnie takie połączenie ma za zadanie dywersyfikację oferty albo zwiększenie swojego zasięgu terytorialnego. Umożliwia to dotarcie do nowych grup konsumentów, zwiększenie swoich udziałów na rynku, a także wydajności pracy.

Keiretsu

Tzw. keiretsu było japońską grupą spółek, które po II wojnie światowej zaczęły kupować swoje udziały, nawiązywać między sobą alianse strategiczne. W jego skład wchodziło m.in. przedsiębiorstwo transportowe Mitsubishi Corporation (będącej zarządcą całego konglomeratu), Mitsubishi Heavy Industries (zajmujące się przemysłem zbrojeniowym) oraz Mitsubishi UFJ Financial Group (należące do sektora bankowości).

Disney

Jako inny przykład konglomeratu rozrywkowo-medialnego można przytoczyć The Walt Disney Company. Jego wzrost nastąpił w szczególności na skutek fuzji z m.in. wytwórnią filmową Pixar, która umożliwiła firmie wykorzystanie ich nowoczesnego zaplecza technologicznego w swoich produkcjach.

Fuzja pozioma

Dotyczy konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z tej samej branży. Poprzez taką formę koopetycji, mają one szansę na objęcie dominującej pozycji w stosunkach handlowych.

Facebook Inc.

Platforma Facebook zdołała nawiązać współpracę z innymi, popularnymi przedstawicielami mediów społecznościowych – Messenger, Instagram czy Whatsapp. W wyniku fuzji, aplikacje wdrożyły wspólny sposób zabezpieczenia prywatności użytkowników oraz mogły zostać ze sobą zintegrowane i dodatkowo.

Heinz i Kraft

Na skutek tego przejęcia powstało Kraft Heinz Corporation, którego głównym celem było urozmaicenie portfela nowoutworzonego przedsiębiorstwa, osiągnięciu nadwyżki finansowej, dzięki tzw. dojnym krowom i wycofanie nierentownych produktów.

Fuzja pionowa

W tym przypadku, wybrane firmy decydują się na połączenie swoich procesów operacyjnych w obrębie łańcucha dostaw (np. przedsiębiorstwo przemysłowe z przedsiębiorstwem handlowym). Takie rozwiązanie głównie pozytywnie wpływa na zmniejszenie kosztów, w wyniku ograniczenia ilości pośredników.

Ikea i lasy w Rumunii

W 2015, Ikea postanowiła nabyć tereny leśne w Rumunii, co miało znacząco ułatwić im dostęp do kluczowego dla nich surowca do wytwarzania mebli – drewno oraz wprowadzić politykę zrównoważonego rozwoju.

Rozszerzenie rynku

Fuzja zawierana przez przedsiębiorstwa, oferujące podobne kategorie produktów, aby móc wkroczyć na nowe rynki. Celem takiej współpracy jest głównie zwiększenie liczby klientów i osiągnięcie lepszych zysków, dzięki ekspansji.

AB InBev

Połączenie trzech producentów browarniczych Anheuser-Busch z USA, Interbrew z Belgii oraz Ambev z Brazylii zaowocowało stworzeniem międzynarodowego koncernu, dzięki któremu możliwe było poszerzenie swojego zasięgu terytorialnego.

Jak przeprowadzić fuzję swojej firmy?

Przeprowadzenie fuzji przedsiębiorstwa to zwykle rozbudowane i skomplikowane operacje, które zwykle wymagają asysty doświadczonego doradcy prawnego, biznesowego. Zakres działań, które należy podjąć przed zawarciem układu obejmuje:

  1. Zbadaj strukturę wybranych spółek, podmiotów
  2. Upewnij się, iż wiesz z czym wiążą się określone rodzaje i charakterystykę podmiotów prawnych, z którymi chcesz współpracować. Albowiem od tego zależy, jakie wymogi i kroki musisz podjąć, aby przejść fuzję. Miej na uwadze, przyszłe zobowiązania podatkowe nowoutworzonej spółki, aby były one dla Ciebie korzystne.

  3. Oceń sytuację finansową
  4. W biznesie, kluczową rolę odgrywają finanse – procesy fuzji są jednym z wielu dowodów. Z tego względu, warto przeanalizować najważniejsze wskaźniki finansowe przez podjęciem współpracy. Szczególnie istotne będą dane o zobowiązaniach lub długach przedsiębiorstw. Dokumentacja, którą powinieneś/-aś się zainteresować obejmuje bilanse, sprawozdania, zestawienia przepływów pieniężnych, rachunki zysków i strat. W trakcie rozmów negocjacyjnych z pewnością zostanie poruszony temat wyceny wartości przedsiębiorstwa, ponieważ jest to jeden z czynników decydujących o opłacalności fuzji. Do tego celu warto skorzystać z pomocy np. księgowego lub doradcy, aby zidentyfikował ewentualne zagrożenia i określił potencjał całej operacji.

    Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na czym polega i jak wykonać wycenę wartości przedsiębiorstwa, zajrzyj do tego artykułu!

  5. Wybierz kierownictwo nowej firmy
  6. Powstała jednostka musi mieć wybranego właściciela lub zarząd, które będą pełniły rolę reprezentacyjną i decyzyjną. Niekiedy staje się to problematyczną kwestią, gdy przedstawiciele spółek nie będą zgodni co do nowej struktury organizacyjnej. Możliwe, że niezbędne będą negocjacje.

  7. Określ kulturę organizacyjną
  8. Każda firma ma swój własny styl komunikacji, normy i wartości, którymi się kieruje. Chcąc bezproblemowo przejść fuzję, powinieneś/-aś mieć to na uwadze i dostosowując dynamikę grupy do potrzeb. W ten sposób unikniesz zbędnych konfliktów.

  9. Opracuj komunikację marketingową
  10. Wchodzące na rynek przedsiębiorstwo potrzebuje również odpowiedniej strategii komunikacji. Warto wcześniej uzgodnić jak powinna ona wyglądać – tworzymy nową markę czy przejmujemy branding jednej ze spółek, a może zastosujemy jeszcze inne rozwiązanie?

  11. Dbaj o transparentność procesu
  12. Wszelkie zmiany, a zwłaszcza tak znaczące jak fuzja firmy, mogą budzić wątpliwości pracowników albo drugiej strony negocjacji handlowych. Kadra może obawiać się zwolnień na poczet oszczędności potrzebnych na przyszłe inwestycje, natomiast przyszli partnerzy – np. oszustw księgowych maskujących zadłużenia firmy. Z racji tego, przykładaj dużą uwagę na kwestii przejrzystości i swojej wiarygodności, aby cała procedura zakończyła się pomyślnie.

    Fuzja – korzyści i zagrożenia

    Proces reorganizacji niesie ze sobą wiele skutków, które z jednej strony działają na korzyść podmiotów, ale również ma swoje wady.

Fuzja a przejęcie

Fuzje i przejęcia należą do jednych z działań korporacyjnych – obie polegają na łączeniu się spółek, jednakże procesy te mają zupełnie innych charakter. Mianowicie, przejęcie firmy skutkuje tym, iż jeden z podmiotów traci swoją osobowość prawną na rzecz drugiego. Niekiedy mają miejsce tzw. wrogie przejęcia, czyli uzyskanie kontroli nad spółką bez zgody (kupując jej akcje) właścicieli.

Natomiast fuzje skoncentrowane są na osiąganiu korzyści ekonomicznych. Jeżeli są one poprzedzone wnikliwymi badaniami due diligence oraz należycie przeprowadzone, mogą okazać się szansą na dynamiczny rozwój firmy.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu