Nie ma chyba osoby, która od czasu do czasu nie zastanawia się jak będą wyglądały jej świadczenia emerytalne w przyszłości. Informacje, które do nas docierają nie napawają optymizmem. Co jakiś czas pojawia się nowy pomysł, który ma zachęcać, w szczególności młode osoby, do oszczędzania na przyszłą emeryturę, jedną z takich propozycji są Pracownicze Plany Kapitałowe. W dzisiejszej publikacji napiszemy czym jest autozapis PPK i kiedy jest dokonywany.
Co warto wiedzieć o Pracowniczych Planach Kapitałowych
Przy wprowadzaniu nowych rozwiązań w życie nie może zabraknąć podstawy prawnej, którą w tym przypadku jest ustawa o PPK, która zaczęła obowiązywać od dnia 1 stycznia 2019 r. Program został utworzony z myślą o pracownikach i ma celu zachęcić ich do gromadzenia oszczędności, które można wypłacić po osiągnięciu wieku 60 lat. Środki gromadzone na koncie PPK pochodzą z trzech źródeł:
Pracownika,
Pracodawcy,
Budżetu Państwa.
Podstawowe informacje na temat wdrożenia programu PPK zostały zawarte w podlinkowanej publikacji.
Ustawa o PPK precyzuje kto i na jakich zasadach może zostać beneficjentem PPK, brane jest pod uwagę m.in. kryterium wiekowe.
W programie PPK uczestniczą osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę, umów cywilnoprawnych, o ile objęte są obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym i spełniają pozostałe założenia ustawowe :
w wieku 18-55 lat – z automatu, chyba że zrezygnuje,
w wieku 55-70 lat – na wniosek pracownika
Co to jest autozapis PPK?
Kluczowe będzie zdefiniowanie, jak należy rozumieć autozapis PPK. Otóż już wcześniej napisaliśmy, że uczestnikiem programu z automatu staje się pracownik w wieku 18-55 lat, o ile nie złożył deklaracji rezygnacji. W praktyce oznacza to, że jeśli pracodawca nie otrzyma informacji o rezygnacji, to dokonuje zapisu automatycznego do PPK i to właśnie jest ten “autozapis”.
Autozapis powtarzany jest cyklicznie co 4 lata i oznacza automatyczne zapisanie do programu PPK wszystkich uprawnionych pracowników w wieku od 18 do 55 lat
Autozapis PPK – ważne informacje
Poniżej opiszemy kilka informacji, które dotyczą autozapisu do PPK i powinni je znać wszyscy pracodawcy zatrudniający pracowników, bez względu na rozmiar i formę organizacją prowadzonej działalności gospodarczej.
Autozapis obejmuje pracowników w wieku 18-55 lat, także tych, którzy przy pierwszym autozapisie złożyli rezygnację
Autozapis ponawiany jest w cyklach 4-letnich
Pierwszy ponowny autozapis miał miejsce w 2023 roku, kolejne będą odpowiednio w 2027, 2031, 2035 itd.
Każdy ponowny autozapis obejmuje pracowników, którzy mieszczą się w przedziale wiekowym 18-55 lat, nawet jeśli wcześniej dokonali rezygnacji. Pracownik ma prawo zrezygnować z oszczędzania w PPK, deklaracja o rezygnacji z PPK może być złożona w każdej chwili, ale też można odwołać rezygnację
Ważne!
Ponowny autozapis obejmuje również mikroprzedsiębiorcę, u którego wszyscy pracownicy złożyli rezygnację. O tym kiedy mikroprzedsiębiorca może nie rozliczać PPK pisaliśmy o tym w podlinkowanej publikacji
Ważne!
Bez względu na okresy wdrożenia programu PPK, które są widoczne w podlinkowanej publikacji, termin ponownego autozapisu jest taki sam dla wszystkich podmiotów zatrudniających pracowników
Harmonogram autozapisu dokonywanego w 2023 roku znajduje się w podlinkowanej publikacji.
Autozapis PPK w 2024 roku
Zgodnie z tym co do tej pory ustaliliśmy terminy dokonywania autozapisu PPK są ustalone odgórnie, obowiązuje cykl 4-letni. Pierwszy okres ponownego automatycznego zapisu przypadał na 2023 rok, w którym minęło 4 lata od pierwszego ustawowego terminu wdrożenia, który przypadał na 1 stycznia 2019 roku i obejmował firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Ostatni etap obowiązkowego wdrożenia PPK przypadał na 1 stycznia 2021 roku, w którym do PPK przystąpili mikroprzedsiębiorcy i jednostki sektora finansów publicznych. Podane dla zobrazowania daty obowiązkowego pierwszego i ostatniego terminu wdrożenia pokazują, że nie ma znaczenia, w którym roku program był wdrożony, to i tak cykliczny autozapis będzie odbywał się w tym samym czasie.
Ważne! Kolejny autozapis PPK przypada na 2027 rok. Pracodawcy będą wówczas zobowiązani stosownie wcześniej poinformować pracowników, którzy złożyli wcześniej deklarację o rezygnacji o wznowieniu wpłat do PPK
W 2024 roku nie ma więc szczególnych obowiązków, o których powinni pamiętać pracodawcy. Jak co roku pracownicy mogą swobodnie decydować o przystąpieniu bądź rezygnacji z PPK.
Autozapis 2024 – podsumowanie
Z pracowniczych Planów Kapitałowych mogą skorzystać wszyscy pracownicy zdefiniowani w ustawie o PPK. Przystąpienie do PPK jest dobrowolne, w każdej chwili pracownik może zrezygnować z udziału, ale również przystąpić do programu. Autozapis obejmuje pracowników w wybranym przedziale wiekowym pomiędzy 18 a 55 lat. Pracownicy, którzy ukończyli 55 lat, ale nie ukończyli 70 lat mogą przystąpić do PPK jedynie na wniosek. Autozapis dokonywany jest w okresach cyklicznych co 4 lata, termin jest jednakowy dla wszystkich pracodawców zatrudniających pracowników, bez względu na ustawowy termin przystąpienia do PPK. Pierwszy autozapis miał miejsce w 2023 roku, kolejny będzie w 2027 roku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Według mnie autozapisy nie są złym rozwiązaniem. Niestety wciąż wiele osób rezygnuje z programu. tymczasem jest to tak naprawde czysty zysk. To tak jakby świadomie odmawiać przyjęcia premii ze strony państwa i pracodawcy co miesiąc
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wielu osobom kojarzy się z koniecznością posiadania znacznego kapitału na start: wynajmu biura, zakupu sprzętu czy zatrudnienia pracowników. Jednak rzeczywistość 2025 roku pokazuje, że to już przeszłość.
Księga udziałów w spółce z o.o. to dokument wewnętrzny spółki, w którym rejestruje się wszystkich wspólników oraz informacje o przysługujących im udziałach. Prowadzenie księgi udziałów jest obowiązkową czynnością zarządu, a jej aktualność ma kluczowe znaczenie nie tylko dla wspólników, ale również i sądu rejestrowego.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Według mnie autozapisy nie są złym rozwiązaniem. Niestety wciąż wiele osób rezygnuje z programu. tymczasem jest to tak naprawde czysty zysk. To tak jakby świadomie odmawiać przyjęcia premii ze strony państwa i pracodawcy co miesiąc