Zatrudnianie pracowników generuje określone zadania dla pracodawcy. Wiemy, że ma on wiele obowiązków z tym związanych, jednym z nich jest wypłata wynagrodzenia za pracę i przestrzeganie przepisów Kodeksu pracy, ale czy to na pewno wszystko? W dzisiejszych czasach coraz trudniej pozyskać dobrego pracownika, nawet oferując mu tzw. godziwe wynagrodzenie. Rodzi się więc pytanie, czego oczekują pracownicy? Może potrzebują nowych form zachęty do podejmowania zatrudnienia u tego a nie innego przedsiębiorcy. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie mogą być przykładowe rodzaje benefitów dla pracowników, z których chętnie korzystają.
Benefity pracownicze a motywacja do pracy
Bardzo często podkreśla się, że pracownicy poszukujący pracy zwracają szczególną uwagę na wysokość wynagrodzenia. Na pewno ma to bardzo duże znaczenie, jednak jak się okazuje nie tylko o to chodzi. Mamy przecież często takie sytuacje, że oferowane wynagrodzenie jest takie samo w dwóch różnych firmach, jednak “coś” decyduje o tym, że wybiera się tę a nie inną pracę. Wiele czynników będzie pewnie miało na to wpływ i trudno je tutaj wszystkie wymienić. Często mówi się o tzw. motywacji do pracy, jako pozafinansowym narzędziu. Zbudowanie modelu współpracy opartej dodatkowo na pozapłacowych motywatorach wymaga niemałego zaangażowania i dużej pomysłowości od pracodawcy. Każdemu pracownikowi zależy m.in. na:
dobrej atmosferze w pracy,
poczuciu przynależności do firmy,
poczuciu bezpieczeństwa zatrudnienia,
sprawiedliwym wynagradzaniu,
dobrej komunikacji w firmie,
jasnym systemie zarządzania.
Te i inne czynniki sprawiają, że pracownik czuje więź z firmą, w której jest zatrudniony, identyfikuje się z nią, jest zaangażowany i lojalny. Dodatkowym bodźcem dla pracownika mogą być tzw. benefity i o nich napiszemy poniżej.
Jakie mamy rodzaje benefitów dla pracowników?
Pod pojęciem benefitu kryje się właśnie taka pozapłacowa forma świadczenia dedykowanego dla pracowników. Wiele z takich rozwiązań było stosowanych znacznie wcześniej w innych krajach, z czasem zaczęli je stosować również pracodawcy w Polsce. Najbardziej popularne spośród zostały wymienione w zestawieniu poniżej.
Przykładowe rodzaje benefitów dla pracowników:
Pakiety medyczne
Ubezpieczenia grupowe
Pakiety sportowe
Samochód służbowy
Zwrot kosztów dojazdu do pracy
Telefon komórkowy w abonamencie
Służbowy sprzęt, np. laptop, tablet, komputer
Prenumerata czasopism specjalistycznych
Mieszkanie służbowe
Zwrot kosztów kształcenia
Bony, kupony podarunkowe
Paczki świąteczne
Dofinansowanie do wypoczynku
Elastyczna organizacja czasu pracy
Bony żywieniowe
Kursy nauki języków obcych
Szkolenia podwyższające kwalifikacje i umiejętności, z możliwością uzyskania certyfikatu
Pracodawcy powinni wiedzieć, że najczęściej takie benefity, jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne, muszą zostać odpowiednio wycenione i znajdą się w podstawie do opodatkowania podatkiem dochodowym. Więcej informacji na ten temat można przeczytać w podlinkowanej publikacji.
Bony żywieniowe – tego oczekują pracownicy
Bardzo wysoka inflacja, a więc znaczący wzrost kosztów wyżywienia przyczynił się do tego, że coraz więcej pracowników jest zainteresowanych dofinansowaniem do posiłków oferowanych przez pracodawcę. Oczywiście mowa jest o wyżywieniu poza obowiązkami pracodawcy wynikającymi z przepisów bhp. Taka zachęta motywacyjna jak najbardziej może być stosowana przez przedsiębiorców zatrudniających pracowników. Również w tym przypadku nie można zapominać o obowiązujących zasadach rozliczania na gruncie podatku PIT i składek ZUS. Od 1 marca 2022 r. zmieniony został limit takiego dofinansowania na kwotę 300 zł, który korzysta ze zwolnienia od składek na ubezpieczenia społeczne. Według sondażu przeprowadzonego na zlecenie Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) ok. 80% badanych respondentów uważa, że finansowanie lub współfinansowanie posiłków w pracy byłoby znaczącym motywatorem dla pracowników. Ta informacja powinna być sygnałem dla pracodawcy, że musi szukać nowych form zachęty dla pracowników, których coraz trudniej pozyskać na rynku. Być może oferowanie dofinansowania do wyżywienia będzie krokiem w dobrym kierunku, firmy zatrudniające pracowników powinny to poważnie rozważyć.
Benefity dla pracowników – podsumowanie
Każdy rodzaj oferowanego benefitu będzie stanowił element zachęty do pracy u tego a nie innego pracodawcy. Podkreśla się jednak, że tego typu motywatory są bardziej dostępne w przypadku średnich i dużych firm. Mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy nie zawsze mogą sobie pozwolić na przekazanie takich benefitów dla pracowników, co stawia ich w mniej uprzywilejowanej pozycji na rynku pracodawcy. Żyjemy w czasach bardzo dynamicznych, gdzie wszystko zmienia się bardzo szybko, to dotyczy również oczekiwań pracowniczych. Zauważalna jest zmiana priorytetów, którymi kierują się osoby poszukujące pracy. Poza wynagrodzeniem oferowanym przez pracodawcę, coraz częściej pracownicy oczekują dodatkowych, pozapłacowych form wynagradzania. Wyzwania stojące przed firmami zatrudniającymi pracowników są coraz trudniejsze, pracownicy stawiają wyższą poprzeczkę, co zmusza do kreatywności i wprowadzania nowatorskich rozwiązań przez pracodawców.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co to są benefity pracownicze?
Pod pojęciem benefitu kryje się pozapłacowa forma świadczenia dedykowanego dla pracowników. Wiele z takich rozwiązań było stosowanych znacznie wcześniej w innych krajach, z czasem zaczęli je stosować również pracodawcy w Polsce. Najbardziej popularne spośród zostały wymienione w naszym artykule.
Benefity pracownicze - dlaczego warto?
W dzisiejszych czasach coraz trudniej pozyskać dobrego pracownika, nawet oferując mu tzw. godziwe wynagrodzenie. Każdy rodzaj oferowanego benefitu będzie stanowił element zachęty do pracy u tego a nie innego pracodawcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo