Kiedy na gruncie przepisów prawa podatkowego zakup biletu lotniczego może rodzić obowiązek rozliczenia importu usług? Jakie stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe? Kliknij i dowiedz się więcej na temat konieczności rozliczenia importu usług przy zakupie usługi transportu lotniczego!
Zakup biletów lotniczych stanowi nabycie usługi i w tych kategoriach należy rozpatrywać taką transakcję na gruncie podatku od towarów i usług. Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tego typu świadczeń jest przewoźnik, nabywca natomiast może bez ograniczeń odliczać wykazany na fakturze polski VAT (oczywiście, jeżeli występuje związek tego wydatku z działalnością opodatkowaną). Może jednak zdarzyć się wyjątek od tej zasady.
Bilet lotniczy od przewoźnika niezarejestrowanego do VAT w Polsce
Jeżeli polski przedsiębiorca kupi bilet lotniczy na trasę przebiegającą przez terytorium Polski od zagranicznego przewoźnika, który nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, wówczas może być zobowiązany do rozliczenia importu usług. Jeżeli jest to lot krajowy, wówczas każdorazowo zastosowanie znajdzie stawka 8%, jeśli natomiast można go zakwalifikować do transportu międzynarodowego, wówczas właściwą stawką będzie 0%.
Transport narodowy od zagranicznego przewoźnika a import usług – wątpliwości organów podatkowych
Odmienne zdanie w zakresie rozliczania zakupu usług transportu międzynarodowego (Polska – zagranica, zagranica – Polska) od przewoźnika nieposiadającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności prezentują organy podatkowe, które wskazują, iż w takim wypadku nabywca nie ma obowiązku rozliczenia importu usług i tym samym rozliczania VAT należnego od zakupionego biletu lotniczego. Przykład może stanowić tu interpretacja indywidualna z 30 października 2013 roku wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. akt: IBPP4/443-353/13/PK) , w której czytamy:
Wnioskodawca, dokonując zakupu biletów lotniczych staje się nabywcą usługi, wykonanej przez zagranicznego przewoźnika. Zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek jej opodatkowania, bowiem ustawodawca w żaden sposób nie wiąże tego obowiązku z nabywcą usługi – nie występuje w przedmiotowej sprawie import usług (…). W przypadku świadczenia ww. usługi, to usługodawca (przewoźnik) jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku. Podsumowując powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku, kiedy zagraniczny przewoźnik nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, po stronie Wnioskodawcy nie występuje import usług. (…)
Co ważne, ww. stanowisko nie wynika jednak z żadnych przepisów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie firmy, to nie tylko sprzedaż produktów czy usług, ale także szereg innych działań opierających się na współpracy z różnymi partnerami biznesowymi.
Umowa sprzedaży to jedna z najczęściej zawieranych umów cywilnoprawnych. Skutki jej zawarcia mają istotne znaczenie na wielu płaszczyznach prawa, w tym prawa podatkowego. Jednym z takich podatków jest podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który ciąży na podatniku w przypadku sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Jednakże co w przypadku, gdy umowa została zawarta, podatek PCC został zapłacony, a w między czasie okazało się, że umowa sprzedaży jest nieważna? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule.
Każdy projekt, niezależnie od jego skali i branży, wiąże się z określonymi oczekiwaniami ze strony interesariuszy, klientów, zespołu projektowego czy kadry zarządzającej. Kluczowym wyzwaniem jest nie tylko spełnienie konkretnych założeń, ale także odpowiednie zdefiniowanie celów, ich komunikowanie i kontrolowanie na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo