Właściwe oznaczanie faktur sprzedaży i zakupu w nowym JPK jeszcze nie raz będzie tematem dyskusji. Przyporządkowanie kodów GTU na fakturach sprzedaży wymaga niewątpliwie znajomości specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej. Pomocą w tym mogą być opracowania odpowiedzi na stronach Ministerstwa Finansów. Jednak mimo wszystko zawsze może zdarzyć się sytuacja, w której się pomylimy. Co trzeba będzie zrobić w takiej sytuacji?
Korygowanie plików JPK_V7
Popełnienie błędu jest rzeczą ludzką, ale wiadomo również, że w takich sytuacjach najlepiej jak najszybciej naprawić taki błąd przez złożenie korekty plików JPK_V7. Oczywiście taka autokorekta powinna być dokonana niezwłocznie, a jeżeli błąd zostanie wychwycony przez urząd skarbowy, wówczas przedsiębiorca ma 14 dni na dokonanie korekty. W przeciwnym wypadku zgodnie z obowiązującymi przepisami może ponieść konsekwencje finansowe.
Oczywiście korekta może dotyczyć zarówno błędnego oznaczenia kodów GTU, ale również innych obowiązkowych oznaczeń, o których jest mowa w rozporządzeniu w sprawie zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT.
W jaki sposób skorygować błędny kod GTU?
Korygowanie błędnego kodu GTU może mieć miejsce w sytuacji, gdy w części ewidencyjnej:
w ogóle nie wskazano tego kodu,
podano kod pomimo braku takiego obowiązku,
podano niewłaściwe oznaczenie kodowe.
W takich sytuacjach należy dokonać korekty oznaczeń GTU. Jeśli korekta nie wpłynie na wysokość kwot podatku należnego, dokonuje się korekty jedynie w części ewidencyjnej.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie Ministerstwa Finansów korekty błędnych oznaczeń kodami GTU dokonuje się na 2 sposoby:
Całkowite zastępowanie wpisu błędnego prawidłowym. Ten sposób jest preferowany, kiedy korekta następuje jeszcze przed złożeniem pierwotnego pliku, który zawiera błąd.
Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych:
pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”,
drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU.
Ten sposób korygowania błędnych zapisów w oznaczeniach kodowych GTU można stosować bez względu na ilość oznaczeń, w których popełniono błędy. Pamiętajmy, że oznaczenie kodami GTU odbywa się na poziomie części ewidencyjnej VAT, nie ma obowiązku zamieszczania kodu na fakturze, a co za tym idzie jej korygowania.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
“Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych: pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”, drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU….”
Ale technicznie jak to ma wyglądać? Zapis stornujący to na kolejnym numerze faktury czy na tym samym numerze i kolejny prawidłowy ten sam numer. Prowadzę na platformie MF e-mikrofirma i nie ma przykładu
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
“Pozostawianie błędnego zapisu i dodanie dwóch kolejnych: pierwszy stornujący zawierający identyczne dane, również błędne oznaczenia GTU i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach „K”, drugi, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU….”
Ale technicznie jak to ma wyglądać? Zapis stornujący to na kolejnym numerze faktury czy na tym samym numerze i kolejny prawidłowy ten sam numer. Prowadzę na platformie MF e-mikrofirma i nie ma przykładu