Brak numeru PESEL spowoduje wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG
Przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1 stycznia 2012, którzy dokonali jakiejkolwiek aktualizacji wpisu do ewidencji działalności gospodarczej będą mieli w CEIDG uzupełniony numer PESEL.
Do dnia 19 maja 2018 przedsiębiorcy, którzy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie mają podanego numeru PESEL powinni zaktualizować wpis o ten numer. W przeciwnym wypadku zostaną wykreśleni z ewidencji na mocy ustawy z dnia 25 września 2015 o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw. Przepis art. 61 ww. ustawy dał podatnikom dwuletni termin na uzupełnienie wpisu o numer PESEL. Przepis wszedł w życie 19 maja 2016 roku.
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Kogo dotyczy brak numeru PESEL
Taka sytuacja zasadniczo obejmuje podatników, którzy założyli firmę przed 2004 rokiem. W poprzednim okresie rejestracji nie było obowiązku podawania numeru PESEL. Wówczas organem ewidencyjnym była Gmina. Problem braku numeru PESEL we wpisie wynika z migracji danych z ewidencji gminnych do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, którą przeprowadzono w 2011 roku.
Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw miała umożliwić wykreślenie z systemu CEIDG ewentualnych wpisów, które nie pozwalały zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie dostępnych danych. Resort przedsiębiorczości informuje, że wykreślenie obejmie wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych i od lat pozostają „uśpione”. Zdaniem resortu, „aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że pomyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji”.
Aktualizacja danych w CEIDG
Przedsiębiorcy, którzy dokonali jakiejkolwiek aktualizacji wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej będą już mieli uzupełniony wpis o numer PESEL. System CEIDG nie pozwala na wprowadzenie zmian bez numeru PESEL.
Wydawać by się mogło, że nowe prawo przedsiębiorców uchyliło ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, jednak nie dotyczy to omawianego przypadku. Nie uchylono ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a tym samym przepisu, o którym mowa.
Jeśli Twoja firma była założona przed 1 stycznia 2012 roku i została przeniesiona do CEIDG z gminnej ewidencji – upewnij się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go na nim nie ma i nie uzupełnisz go do 19 maja 2018 roku – wpis będzie podlegał wykreśleniu z urzędu.
Jak sprawdzić, czy PESEL jest na wpisie?
Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak – już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.
Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja “wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL”. Jeśli jest – udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma – od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.
Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.”
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Facebook – mimo rosnącej konkurencji ze strony TikToka, LinkedIna czy YouTube’a – nadal pozostaje jednym z najpotężniejszych narzędzi do prowadzenia działań reklamowych w internecie.
Według HubSpot aż 82% konsumentów darzy większym zaufaniem firmy, których liderzy aktywnie działają w mediach społecznościowych. Marka osobista to jednak coś więcej – jej siła oddziałuje zarówno na klientów, jak i na pracowników. Jak budować ją w świadomy sposób?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców ze względu na stosunkowo prostą formę prowadzenia działalności oraz ograniczoną odpowiedzialność wspólników za zobowiązania firmy. Mimo licznych zalet w praktyce pojawiają się pytania, na które trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Zastanawiasz się jak odliczyć składkę zdrowotną – w kosztach czy pomniejszając dochód? W dzisiejszym artykule napiszemy, jak rozliczanie składki zdrowotnej może wpływać na ulgę IP BOX.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo