|
|
3 minut czytania

Brak numeru PESEL spowoduje wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG

Przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1 stycznia 2012, którzy dokonali jakiejkolwiek aktualizacji wpisu do ewidencji działalności gospodarczej będą mieli w CEIDG uzupełniony numer PESEL.

Brak numeru PESEL w CEIDG

Do dnia 19 maja 2018 przedsiębiorcy, którzy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie mają podanego numeru PESEL powinni zaktualizować wpis o ten numer. W przeciwnym wypadku zostaną wykreśleni z ewidencji na mocy ustawy z dnia 25 września 2015 o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw. Przepis art. 61 ww. ustawy dał podatnikom dwuletni termin na uzupełnienie wpisu o numer PESEL. Przepis wszedł w życie 19 maja 2016 roku.

Planujesz założenie firmy?

Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.

Kogo dotyczy brak numeru PESEL

Taka sytuacja zasadniczo obejmuje podatników, którzy założyli firmę przed 2004 rokiem. W poprzednim okresie rejestracji nie było obowiązku podawania numeru PESEL. Wówczas organem ewidencyjnym była Gmina. Problem braku numeru PESEL we wpisie wynika z migracji danych z ewidencji gminnych do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, którą przeprowadzono w 2011 roku.

Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw miała umożliwić wykreślenie z systemu CEIDG ewentualnych wpisów, które nie pozwalały zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie dostępnych danych. Resort przedsiębiorczości informuje, że wykreślenie obejmie wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych i od lat pozostają „uśpione”. Zdaniem resortu, „aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że pomyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji”.

Aktualizacja danych w CEIDG

Przedsiębiorcy, którzy dokonali jakiejkolwiek aktualizacji wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej będą już mieli uzupełniony wpis o numer PESEL. System CEIDG nie pozwala na wprowadzenie zmian bez numeru PESEL.

Wydawać by się mogło, że nowe prawo przedsiębiorców uchyliło ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, jednak nie dotyczy to omawianego przypadku. Nie uchylono ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a tym samym przepisu, o którym mowa.

Na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się jak sprawdzić czy PESEL jest na ich wpisie.

Jak sprawdzić, czy PESEL jest na wpisie?

  1. Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak – już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.
  2. Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja “wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL”. Jeśli jest – udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
  3. Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma – od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.

Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.”

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie