



Podróbki są dziś wszędzie. Można je znaleźć nie tylko na bazarach i straganach w Polsce czy za granicą, ale coraz częściej także w Internecie. Rozwój e-commerce sprawił, że sprzedaż podrobionych produktów stała się poważnym problemem nie tylko dla właścicieli marek, ale też dla samych konsumentów.
Podrobione produkty coraz częściej pojawiają się na popularnych platformach sprzedażowych takich jak Allegro, OLX, Vinted, Facebook Marketplace czy Amazon – nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy próbują zarobić na cudzej renomie. Należy mieć świadomość, że za sprzedaż podróbek grożą konsekwencje prawne – zarówno cywilne, jak i karne!
Sprzedaż podrobionych produktów jest niezwykle powszechna, ponieważ łączy w sobie kilka „korzyści”, które przyciągają zarówno sprzedających, jak i kupujących. Po pierwsze, cena podrobionych produktów jest znacznie niższa niż tych oryginalnych, co sprawia, że są one bardziej dostępne dla klientów. Po drugie, łatwiejsza dostępność. Podróbki często można kupić szybko i bez większych formalności, także przez Internet czy na lokalnych (często zagranicznych) bazarach. Po trzecie, dla sprzedających sprzedaż podróbek to możliwość szybkiego i łatwego zarobku bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z oryginalną produkcją czy dystrybucją. Z kolei dla klientów zakup podróbki często zaspokaja potrzebę posiadania modnego, markowego produktu lub spełnienia oczekiwań estetycznych i funkcjonalnych, często bez świadomości, że kupują towar niższej jakości i nieoryginalny. Wskutek tych „korzyści” rynek sprzedażowy rozwija się pomimo obowiązujących przepisów prawa.
Czym są produkty podrobione? W potocznym rozumieniu, są to zasadniczo towary oznaczone fałszywym znakiem towarowym, czyli produkty noszące logo lub inne oznaczenia dokładnie takie jak oryginalne, ale bez zgody właściciela marki. Najczęściej można je spotkać platformach sprzedażowych, aukcjach internetowych, bazarach czy ulicznych straganach. Jednakże należy mieć na uwadze, że sprzedaż takich podróbek jest nielegalna i grożą za nią sankcje prawne, takie jak grzywna, a nawet kara pozbawienia wolności.
W ramach przypomnienia – z przepisów art. 120 i nast. ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej wynika, że kilka istotnych wniosków.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, czym jest znak towarowy i co chroni, to przeczytaj ten artykuł.
Co więcej, w Prawie własności przemysłowej, w przepisie art. 120 ust. 3 pkt 3 ustawodawca wyjaśnił pojęcie znaków towarowych podrobionych przez co należy rozumieć „użyte bezprawnie znaki identyczne lub takie, które nie mogą być odróżnione w zwykłych warunkach obrotu od znaków zarejestrowanych, dla towarów objętych prawem ochronnym”.
Z powyższej regulacji wynika, że za znak towarowy podrobiony uznaje się:
Tym samym podrobiony znak towarowy to taki, który został użyty bez zgody właściciela i wygląda tak samo albo bardzo podobnie do oryginału do tego stopnia, że w zwykłych warunkach sprzedaży nie da się ich odróżnić. Zatem jeśli ktoś sprzedaje produkt z takim znakiem, popełnia przestępstwo, nawet jeśli mówi klientowi wprost, że to podróbka. Nie ma znaczenia, czy kupujący ma świadomość, że kupuje podrobiony produkt. Liczy się sam fakt użycia cudzego znaku bez pozwolenia. W przypadku znaków tylko podobnych, czyli nie identycznych, również można ponieść odpowiedzialność, ponieważ istnieje ryzyko, że ktoś pomyli podróbkę z oryginałem.
Co ważniejsze, nie tylko sprzedawca odpowiada za podróbki. Odpowiedzialność może ponieść także każdy, kto pośrednio umożliwia taką sprzedaż, przykładowo właściciel galerii handlowej, który wynajmuje lokale usługowe sprzedawcom z podróbkami, albo właściciel platformy internetowej, która pozwala na sprzedaż fałszywych produktów.
Za naruszenie znaku towarowego uważa się nie tylko sprzedaż podróbek, ale też:
Sprzedaż podrobionych produktów wiąże się z poważnymi konsekwencjami – zarówno cywilnymi karnymi.
W przepisie art. 305 Prawa własności przemysłowej uregulowano konsekwencje za oznaczanie towarów podrobionym znakiem towarowym. Zgodnie z tą regulacją:
Z powyższej regulacji wynika, że:
Grozi za to kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat.
Tym samym powyższe przepisy pokazują, że nie trzeba prowadzić dużego sklepu z podróbkami, żeby ponieść odpowiedzialność karną. Wystarczy nawet jedna sprzedaż podrobionego produktu, np. markowej torebki na platformie sprzedażowej takiej jak Vinted, żeby naruszyć prawo i narazić się na grzywnę, ograniczenie wolności lub karę więzienia.
Sytuacje staje się poważniejsza, jeśli ktoś zarabia na tym regularnie, np. sprzedaje podróbki hurtowo. Wówczas jest to traktowane jako cięższe przestępstwo, za które grozi nawet do 5 lat pozbawienia wolności.
Sprzedaż podróbek może prowadzić do wystąpienia przez właściciela prawa do znaku towarowego lub wzoru przemysłowego z powództwem cywilnym, w którym może żądać:
W zależności od zaistniałych okoliczności dostępne są różne procedury i środki prawne, które mogą zostać podjęte zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców. Znajomość właściwych kanałów zgłoszeń oraz kompetentnych organów jest kluczowa dla skutecznego przeciwdziałania obrotowi podrobionymi produktami oraz ochrony praw właścicieli znaków towarowych. Poniżej przedstawiamy instytucje, które odpowiedzialne są za nadzór i zwalczanie nielegalnego obrotu podrobionymi produktami oraz do których można kierować zgłoszenia dotyczące sprzedaży podróbek:
Sprzedaż podróbek w sieci wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi i szkodzi zarówno konsumentom, jak i legalnym producentom. Internet nie zapewnia anonimowości, bowiem każda oferta może zostać zidentyfikowana i zgłoszona odpowiednim instytucjom. W przypadku natrafienia na podróbkę lub podejrzaną ofertę warto poinformować o tym platformę sprzedażową, UOKiK, policję lub właściciela marki. Takie działania wspierają walkę z nielegalnym handlem i pomagają chronić prawa wszystkich uczestników rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.