Copywriter a działalność gospodarcza – czy trzeba rejestrować firmę?
Ponadczasowa moc słowa znajduje swoje odzwierciedlenie również we współczesnych, mocno zdigitalizowanych realiach. Wciąż rośnie liczba osób interesujących się copywritingiem i jego zastosowaniem w różnego rodzaju branżach.
Jednak, czym tak naprawdę zajmuje się copywriter i jak legalnie może czerpać z tego korzyści, rozwijając własną działalność nierejestrowaną?
Działalność nierejestrowana to dobra opcja dla początkujących copywriterów. Osoby rozpoczynające pracę w copywritingu mogą legalnie działać bez rejestracji firmy, pod warunkiem że ich miesięczny przychód nie przekracza 75% minimalnego wynagrodzenia.
Dla copywritera kluczowe jest posiadanie dobrze przygotowanego portfolio, które prezentuje jego umiejętności i przyciąga potencjalnych klientów.
Każdy copywriter powinien dobrze przemyśleć wbór formy działalności. Przy decyzji warto uwzględnić skalę planowanej pracy oraz preferencje dotyczące formalności i rozliczeń.
Ograniczając się do dosłownego tłumaczenia nazwy tej profesji, wiele osób błędnie utożsamia ją wyłącznie z kopiowaniem, co znacznie spłyca wymiar obowiązków copywritera. W rzeczywistości odpowiada on bowiem za kreowanie różnego rodzaju treści, również tych internetowych.
W efekcie copywriting można sprowadzić do poziomu kreatywnej pracy nad tworzeniem rozmaitych opisów oraz nazw – na przykład produktów, scenariuszy, postów na media społecznościowe, a także haseł reklamowych, raportów, tekstów, artykułów czy e-booków.
Podstawę stanowi tutaj kluczowa umiejętność dobrego pisania. To właśnie ona umożliwia pracę copywritera, który oczywiście, w zależności od konkretnych potrzeb i tematyki, powinien wyróżniać się także dodatkową wiedzą w określonym zakresie.
Jak jednak rozumieć samo pojęcie – dobre pisanie? Bez wątpienia copywriting wymaga lekkiego pióra oraz wszechstronnej poprawności językowej. Dodatkowo copywriter powinien być w stanie wciągnąć odbiorcę w prezentowaną historię czy zachęcić go do realizacji konkretnych czynności.
Na tym etapie warto podkreślić również znaczną różnorodność pracy copywritera, co pozwala na wyróżnienie odrębnych specjalizacji w tej dziedzinie, jak na przykład copywriter SEO, kreatywny, content writer czy nawet social media copywriter.
Copywriting – jak zacząć?
Kluczowym elementem w tym zawodzie staje się ćwiczenie warsztatu. Najlepszym treningiem jest więc po prostu pisanie. Obecnie w internecie można znaleźć wiele kursów i szkoleń przybliżających zasady skutecznego copywritingu, które pomagają skupić się na udoskonalaniu najistotniejszych aspektów.
Pomocna okazuje się też wiedza z zakresu SEO pomagająca optymalnie dobierać tematy oraz frazy kluczowe. Oprócz samego warsztatu pisarskiego warto też postawić na dokładną selekcję tematów, wybierając swoją niszę tematyczną. W ten sposób łatwiej budować autorytet eksperta w danej dziedzinie, zwiększając wartość tworzonych treści.
Współcześnie, zdominowana przez freelancerów, branża copywritingowa łączy się z budowaniem własnej marki, w dużej mierze wykorzystując do tego potencjał internetu i mediów społecznościowych. W tym ujęciu niezbędne jest rozwijanie kontaktów biznesowych.
Pierwszych zainteresowanych klientów można znaleźć na specjalnych portalach ze zleceniami – Useme, Good Content, na grupach branżowych – na przykład na Facebooku czy poprzez bezpośredni kontakt z poszczególnymi agencjami reklamowymi lub marketingowymi.
Równolegle najlepszą wizytówką każdego copywritera powinno być jego portfolio – zbiór zrealizowanych dotychczas projektów. Dlatego też, tak istotne jest umiejętne wybranie i przedstawienie najlepszych prac, które, w zaledwie kilka chwil, będą w stanie przekonać potencjalnego klienta, pokazując mu twórczy potencjał.
Copywriter a działalność nierejestrowana
Wybierając zawód copywritera, należy zastanowić się także nad samą formą prowadzonej działalności. Rzadko zdarza się, że copywriterzy już od początku decydują się na założenie własnej działalności gospodarczej.
Wysoka dynamika zawodu i często jego wyłącznie dorywczy charakter sprawiają, że o wiele popularniejszym rozwiązaniem staje się wybór działalności nierejestrowanej. Jest to szczególnie dobry pomysł na start, gdy zależy nam na sprawdzeniu własnych sił w tej branży.
Działalność nierejestrowana to duże ułatwienie dla copywriterów, którzy mogą w ten sposób działać całkowicie legalnie bez konieczności zakładania własnej firmy. Ograniczeniem jest jednak wysokość przychodu – obecnie limit wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia. W momencie gdy zostanie on przekroczony, pojawia się obowiązek rejestracji działalności gospodarczej.
Działalność nierejestrowana jest więc dobrą opcją dla copywriterów skupiających się na pracy na nie aż tak szeroką skalę. Wybór takiej formy przynosi wiele ułatwień, co, już od samego początku, umożliwia pełne poświęcenie uwagi na realizację konkretnych zleceń.
Dodatkowo prowadzący działalność nierejestrowaną copywriterzy nie mają obowiązku opłacania składek ZUS, społecznych czy zdrowotnych. Duże udogodnienie stanowią również ułatwienia w kwestii rozliczania PIT oraz możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży. Wszystkie przychody i koszty uzyskania przychodów wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-36.
Podsumowanie
Zawód copywritera niesie za sobą wiele możliwości, dając szansę na przemianę zamiłowania do pisania w opłacalny biznes. Istnieje jednak kilka elementów, o które warto zadbać już od samego początku – akceptowalny zakres tematyczny, formy kontaktu z potencjalnymi klientami czy charakter samych zleceń.
Ważną kwestią jest też forma prowadzenia działalności. W większości przypadków najkorzystniejszym rozwiązaniem okazuje się działalność nierejestrowana, która, zapewniając liczne udogodnienia, sprzyja rozwojowi twórczej aktywności copywriterów.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Klient nie musi znać dokładnej nazwy produktu, żeby móc go kupić. Wystarczy, że potrafi opisać, o co mu chodzi, a wyszukiwanie semantyczne produktów zamienia ten opis w trafne wyniki. W tym artykule pokażemy, jak wdrożyć AI w e-commerce, żeby wyszukiwarka w Twoim e-sklepie zaczęła pomagać sprzedawać.
Częste, a zwłaszcza dłuższe przebywanie na zwolnieniu lekarskim może budzić niepokój pracownika i rodzić szereg pytań, np. czy pracodawca może w tym czasie wypowiedzieć umowę? Jak wygląda ochrona przed zwolnieniem w czasie L4? I co dzieje się, gdy umowa kończy się podczas choroby?
W świecie social mediów, w którym królują Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn, łatwo przeoczyć potencjał drzemiący w mniej oczywistych kanałach komunikacji. Tymczasem w 2025 roku marki coraz częściej zerkają w stronę platform niszowych – takich jak X (dawniej Twitter), Pinterest, Twitch, Reddit, Quora czy Wykop – nie tylko po to, by się wyróżnić, ale przede wszystkim, by skuteczniej docierać do zaangażowanych i lojalnych społeczności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo