Przedsiębiorcy, którym zdarzyło się zagubienie faktury zakupu mogą mieć wątpliwości, czy otrzymają od sprzedawcy jej duplikat. Od razu odpowiadamy, że oczywiście tak. O wystawianiu duplikatów faktur jest mowa w ustawie o VAT. W dzisiejszym artykule odpowiemy na dylematy związane z otrzymywaniem takich dokumentów.
Czy jest obowiązek wystawiania duplikatu faktury?
Szczegółowe informacje na temat wystawiania duplikatów faktur zostały zapisane w ustawie o podatku VAT (art. 106l). Na tej podstawie można potwierdzić, że w przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, przedsiębiorca wystawia ponownie fakturę na wniosek nabywcy. Duplikat faktury jest odzwierciedleniem danych zawartych na fakturze pierwotnej, która znajduje się u wystawcy. Dodatkowo musi zawierać oznaczenie “DUPLIKAT” i datę wystawienia duplikatu.
Czy sprzedawca może nie wystawić duplikatu?
W świetle tego, co zostało napisane powyżej, nie ma takiej możliwości, aby sprzedawca mógł odmówić wystawienia duplikatu, jeżeli faktura zaginie, ulegnie zniszczeniu. Nie ma również podstaw, aby sprzedawca żądał opłat za wystawienie tego dokumentu, o czym się nieraz słyszy.
Istnieje jednak pewien istotny wyjątek. Jeżeli forma przekazywania i otrzymania faktury elektronicznie, jest jeszcze dodatkowo udokumentowana, np. automatycznym zapisem w programie księgowym widocznym na koncie użytkownika po dokonaniu zapłaty za fakturę. W takim przypadku brak jest podstaw do żądania duplikatu faktury z powodu zniszczenia lub zaginięcia, gdyż przeczą temu dostępne dowody.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy jest obowiązek wystawiania duplikatu faktury?
Szczegółowe informacje na temat wystawiania duplikatów faktur zostały zapisane w ustawie o podatku VAT (art. 106l). Na tej podstawie można potwierdzić, że w przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, przedsiębiorca wystawia ponownie fakturę na wniosek nabywcy.
Czy możliwa jest odmowa wystawienia duplikatu faktury?
Nie ma takiej możliwości, aby sprzedawca mógł odmówić wystawienia duplikatu, jeżeli faktura zaginie, ulegnie zniszczeniu. Nie ma również podstaw, aby sprzedawca żądał opłat za wystawienie tego dokumentu, o czym się nieraz słyszy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Czy obowiązuje jakiś termin wystawienia duplikatów faktur? W moim przypadku faktury w formie papierowej zostały mi przesłane w listopadzie ub. roku, ale zaginęły i wystąpiłem do sprzedawcy o wystawienie ich duplikatów (24.05.2024) i ponownie (31.05). Nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Są mi pilnie potrzebne do rozliczenia. jak w tej sytuacji mam postąpić ?
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej weszła w życie 14 listopada 2022 roku. Od tego czasu państwa członkowskie miały 2 lata na jej wdrożenie do krajowego porządku prawnego. Jaki wpływ ma Dyrektywa na minimalne wynagrodzenie w Polsce?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Czy obowiązuje jakiś termin wystawienia duplikatów faktur? W moim przypadku faktury w formie papierowej zostały mi przesłane w listopadzie ub. roku, ale zaginęły i wystąpiłem do sprzedawcy o wystawienie ich duplikatów (24.05.2024) i ponownie (31.05). Nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Są mi pilnie potrzebne do rozliczenia. jak w tej sytuacji mam postąpić ?