Często wykorzystywaną przez analityków metodą badania potencjału inwestycyjnego spółek jest analiza fundamentalna. Wbrew pozorom, nie jest to skomplikowane narzędzie, które może posłużyć każdemu do oceny wartości danego przedsiębiorstwa.
W tym artykule dowiesz się, jak przeprowadzić analizę fundamentalną spółki i jakie wskaźniki pozwalają na określenie jej sytuacji finansowej!
Analiza fundamentalna – co to takiego?
Analiza fundamentalna polega na zbadaniu rzeczywistej wartości oraz potencjału inwestycyjnego papierów wartościowych danej spółki. W tym celu brane są pod uwagę:
czynniki makroekonomiczne – atrakcyjność danego sektora (można go zbadać np. poprzez model 5 sił Portera) oraz ogólną sytuację rynkową;
Aby móc uzyskać pełny obraz, jak radzi sobie dana firma należy wziąć pod uwagę ilościowy i jakościowy aspekt analizy fundamentalnej. Dane ilościowe będą odnosić się głównie do wskaźników finansowych, z kolei jakościowe dotyczą np. wybranego modelu biznesowego, strategii zarządzania, kultury organizacyjnej itp.
Wyróżniamy także dwa możliwe podejścia do tego badania – odgórne (czyli scharakteryzowanie najpierw czynników makroekonomicznych, aby następnie zawężać obszar analizy aż do wewnętrznych procedur zachodzących w firmie) i oddolne (będące dokładną odwrotnością wcześniej wspomnianego).
Jak przeprowadzić analizę fundamentalną spółki?
Zapoznaj się z ogólnym wizerunkiem spółki, która Cię interesuje
Zacznij od podstawowych czynności jak prześledzenie strony internetowej firmy, jej misji, wartości, celów. Jakie produkty lub usługi oferują? Kto jest jej właścicielem, kto wchodzi w skład kadry zarządzającej? Jeśli to możliwe, znajdź również opinie byłych i obecnych klientów. Możesz spróbować zwrócić się do kontrahentów, partnerów biznesowych danego podmiotu i zapytać jak przebiegała współpraca.
Przeanalizuj sprawozdania finansowe
Spółki mają obowiązek publikacji swoich sprawozdań finansowych. To bardzo istotny zbiór informacji, do którego prześledzenia warto podejść poważnie. Albowiem przedstawione dane obrazują sytuację firmy i jej potencjał wzrostu. Zwróć uwagę m.in. na bilans, przepływy pieniężne, rachunek zysków i strat, wielkość sprzedaży.
Zweryfikuj, czy firma nie jest zadłużona
Poza dokumentacją finansową możesz także sprawdzić, czy dane przedsiębiorstwo nie figuruje w rejestrze długów. Możesz to sprawdzić, zwracając się do Biura Informacji Gospodarczej.
Zastanów się, czy warto inwestować w daną branżę
Sprawdź, jaki jest popyt na oferowane usługi, produkty danej firmy. Jeżeli sektor, w którym działa firma ma niski potencjał rozwoju, prawdopodobnie inwestycja nie będzie opłacalna. Myśl perspektywicznie i długoterminowo. Warto również zwracać uwagę na bariery wejścia do branży. Jeśli są wysokie, to konkurencja będzie tam znacznie mniejsza, więc firmie łatwiej będzie osiągnąć przewagę na rynku.
Ważne wskaźniki w analizie fundamentalnej
Na jakie wskaźniki i dane w szczególności powinieneś/-aś zwrócić uwagę przed zainwestowaniem w papiery wartościowe spółki? Są to m.in.:
Zysk na akcję (EPS) – wartość osiąganego zysku na pojedynczą akcję np. Jeżeli zysk spółki wyniósł 1 000 000 zł, a posiada 20 000 zł akcji, to EPS wynosi 50 zł. Im wyższa wartość wskaźnika, tym lepsza sytuacja przedsiębiorstwa.
Wolne przepływy pieniężne – czyli posiadana przez firmę gotówka po pokryciu wszystkich swoich wydatków. Mówimy tutaj o cashflow, który dostarcza wiele informacji o rzeczywistej rentowności firmy. Gotówka ma znaczenie w analizie fundamentalnej, ponieważ świadczy o możliwości wypłacania dywidend akcjonariuszom.
Wartość księgowa – to różnica pomiędzy aktywami a zobowiązaniami finansowymi firmy. Otrzymany wynik należy porównać z ogólną sytuacją na rynku, aby oszacować, czy akcje spółki są niedowartościowane lub przewartościowane.
Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego – czyli stosunek pożyczonego kapitału firmy (zobowiązania) do kapitału wniesionego przez akcjonariuszy. Dzięki niemu inwestorzy mogą ocenić, czy w sytuacji kłopotów finansowych spółki, będzie ona zdolna do spłacenia swoich wierzytelności.
Rentowność kapitału własnego (ROE) – określa, jakie zyski udało osiągnąć się spółce z wniesionego kapitału.
Stosunek ceny do sprzedaży – wyznacza się go na podstawie kapitalizacji rynkowej, czyli pomnożeniu zgromadzonych akcji przez ich wartość rynkową.
Wskaźnik stopy dywidendy – czyli wartość wypłacanych corocznie dywidend akcjonariuszom w odniesieniu do aktualnych cen akcji. Informuje czy są zwroty z inwestycji, a więc czy działalność firmy jest efektywna.
Analiza fundamentalna – podsumowanie
Określenie wartości akcji i opłacalności inwestycji w daną spółkę muszą być poprzedzone dokładnym rozeznaniem na rynku. Bagatelizowanie tych aspektów i podejmowanie pochopnych decyzji może prowadzić do dużych strat finansowych w przypadku np. Ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa. Dlatego też, przed zainwestowaniem jakiegokolwiek kapitału warto dokładnie przeanalizować sytuację wewnętrzną i zewnętrzną firmy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czasem wystarczy przyjrzeć się swojemu e-sklepowi świeżym okiem, by zauważyć, co naprawdę hamuje sprzedaż. Audyt sklepu internetowego to sposób, by odkryć niewidoczne problemy – od technicznych błędów po nieintuicyjną ścieżkę zakupową. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie przeprowadzić taki audyt.
Z dniem wejścia w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia przestaje obowiązywać ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa o rynku pracy to nie tylko nowy akt prawny, ale początek dużej zmiany w podejściu do rynku pracy w Polsce.
Każda zmiana w przepisach wiąże się z koniecznością dostosowania do nowych zasad i procedur. Nie inaczej jest w przypadku KSeF, bowiem w praktyce każde niedopatrzenie, czy to przekroczenie terminu, brak integracji systemu, czy nawet drobny błąd w danych faktury, może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Dlatego już teraz warto dobrze poznać zasady działania KSeF i odpowiednio przygotować firmę na nadchodzące zmiany, zanim staną się one źródłem kosztownych pomyłek.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo