Sektor małych i średnich przedsiębiorstw ma istotny udział w pobudzaniu postępu gospodarczego Polski. To właśnie one często są inicjatorami zmian i innowacji w danych dziedzinach oraz tworzą miejsca pracy. Realia jednak pokazują, że firmy zmagają się z wieloma trudnościami na swojej drodze m.in. ograniczonymi zasobami finansowymi, co często ogranicza ich zakres działania.
Chcesz dowiedzieć się, jak wypełnić lukę kapitałową i pozyskać potrzebne środki do rozwoju? O tym poniżej!
Czym jest luka kapitałowa?
Lukę kapitałową można traktować jako brak kapitału, środków finansowych na działalność danej firmy. Występuje ona na każdym etapie prowadzenia własnego biznesu, choć można przyjąć, iż najczęściej występuje na jego początku.
Najczęściej problem ten dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw. Przyczynami są zazwyczaj:
uwarunkowania gospodarcze,
duże bariery wejścia do branży,
możliwa niechęć do udzielania kredytów przez banki,
brak doświadczenia właścicieli,
niepewna historia działalności,
początkowo niewielkie przychody,
niemożność spełnienia wymagań niezbędnych do pozyskania kapitału ze środków publicznych,
podejście inwestorów, którzy zazwyczaj wolą wspierać inicjatywy, z dużą szansą powodzenia lub w jakimś stopniu zweryfikowane – przy początkujących biznesach ryzyko jest znacznie wyższe, gdyż nie wiadomo, czy rynek pozytywnie przyjmie oferowane rozwiązania. Jest to częsta sytuacja w przypadku start-upów.
Jak wypełnić lukę kapitałową?
Istnieje wiele możliwości sfinansowania potrzeb biznesowych firmy. Są to m.in.:
Private equity
Inwestycje w ramach funduszu private equity oprócz wykupywania akcji, udziałów wybranej firmy mogą obejmować udzielenie pożyczki, emisję obligacji itd. Podmiotami, które mogą zaangażować w ramach funduszu private equity są różnego rodzaju organizacje, instytucje finansowe, firmy czy prywatni inwestorzy. Najczęstszymi przedsięwzięciami, na które przeznacza się kapitał dotyczą wsparcia procesu fuzji i przejęć, działań optymalizujących koszty (np. wdrożenie praktyk lean managementu), zmiany w strukturze organizacyjnej, zakup nieruchomości, sprzętu.
Anioły biznesu
Kolejną możliwością jest skorzystanie z pomocy tzw. aniołów biznesów. Są to zazwyczaj prywatni inwestorzy, biznesmeni, którzy oferują pomoc finansową małym, rozwijającym się przedsiębiorstwom i start-upom. Oprócz uzyskania korzyści finansowej z takiej współpracy, firmy mogą liczyć na doradztwo strategiczne oraz poszerzenie kontaktów handlowych. Warunkiem jest jednak przekazanie określonej części udziałów przedsiębiorstwa. Warto samemu wychodzić z inicjatywą i poszukiwać osób wśród zorganizowanych sieciach aniołów biznesu – EBAN czy Cobin Angels. Co jakiś czas są również organizowane konkursy dla start-upów i innowatorów, gdzie można zaprezentować swoje pomysły i zyskać zainteresowanie inwestorów.
Crowdfunding
Określane także finansowaniem społecznościowym. Odbywa się na specjalnie utworzonych portalach crowdfundingowych, gdzie można umieścić ofertę swojego projektu, pomysłu biznesowego. Np. crowdfunding udziałowy umożliwia wsparcie wykorzystując giełdowe instrumenty finansowe (emitowanie akcji, obligacji). Inwestorzy, którzy często dążą do dywersyfikacji swojego portfela inwestycyjnego, również mogą chętnie korzystać z takiego rozwiązania.
Fundusze UE
W wypełnieniu luki kapitałowej mogą pomóc także fundusze w ramach projektów Unii Europejskiej. Przykładowo między 2021-2027 powołano program Inteligentny Rozwój. Jest to odpowiedź na na wybuch epidemii i wynikający z niej zastój gospodarczy. Dodatkowo udzielane jest wsparcie finansowe w ramach prac badawczo-rozwojowych i ich komercjalizacji, rozwoju nowoczesnych technologii, kształcenia personelu i współpracy między różnymi podmiotami. W celu upłynnienia finansów przedsiębiorstw oferowane są nieoprocentowane pożyczki. Fundusz oferuje usługi STEP lub Innovation Coach, dzięki którym możesz zaprezentować swoje pomysły i rozwiązania biznesowe. Jeżeli spotka się on pozytywną oceną, możliwe jest otrzymanie dalszych zaleceń umożliwiających wdrożenie oraz niezbędne środki pieniężne na wyznaczone cele.
Rynek NewConnect
Inną opcją jest wejście na Rynek NewConnect, który został stworzony przez Giełdę Papierów Wartościowych i działa poza regulowanym obrotem giełdowym. Dzięki temu małe i średnie firmy mają szansę realizować swoje projekty i pozyskiwać fundusze na dalsze inwestycje. Chcąc zadebiutować na tym rynku również należy spełnić określone wymogi m.in. przygotowanie dokumentacji o działalności do wglądu dla inwestorów, zmiana statusu prawnego spółki przed wejściem na giełdę (jeśli to konieczne), bycie emitentem akcji, korzystanie z usług doradców zajmujących się tym tematem. Udział na takim rynku zwiększa autentyczność i pozycję firmy w oczach inwestorów oraz szansę na uzyskanie wsparcia, nawiązanie relacji biznesowych. Jednakże porównując to z „tradycyjnym” rynkiem kapitałowym to bariery wejścia są znacznie bardziej liberalne i przystępne w szczególności dla początkujących przedsiębiorców.
Podsumowanie
Warto dodać, że przed przystąpieniem do poszukiwań dodatkowych nakładów u inwestorów, programów pomocowych, należy przyjrzeć się sytuacji w firmie pod względem dokumentacji i osiąganych wartościach wskaźników finansowych. Dopiero zapoznając się z twardymi danymi, będziesz w stanie ocenić, czy rzeczywiście zmagasz się z luką kapitałową i w jakich obszarach występują nieprawidłowości. Znając szerszą perspektywę, łatwiej będzie Ci określić czego potrzebujesz i będziesz wiedział/-a do jakich instytucji zwrócić się o pomoc.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy do sprzedaży online potrzebujesz własnego e-sklepu? Nie zawsze. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają prowadzić sprzedaż przez internet bez inwestowania we własną infrastrukturę e-commerce. Mowa między innymi o marketplace’ach i nowoczesnych platformach. Przyjrzyjmy się kilku popularnym.
Zastanawiasz się, co się zmienia w rozliczeniu samochodów firmowych od 2026 roku? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat nowych limitów amortyzacji i zmian w rozliczaniu leasingu.
Szybsze strony, większa elastyczność i sprzedaż w wielu kanałach – brzmi jak marzenie właściciela sklepu internetowego. Headless e-commerce obiecuje właśnie takie możliwości, ale nie zawsze jest złotym rozwiązaniem. Dowiedz, jak działa ten model, jakie ma zalety i w jakich sytuacjach opłaca się w niego inwestować.
O coworkingu słyszy się w ostatnich latach coraz więcej. Jako elastyczne rozwiązanie dla przedstawicieli różnych branż przestrzenie coworkingowe wciąż znajdują nowych zwolenników poszukujących alternatywy profesjonalnego biura w atrakcyjnej cenie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo