Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) zaczął funkcjonować od 22 grudnia 2019 r. Przekazywanie danych do RDK jest dobrowolne i bezpłatne. Z założenia RDK ma poprawić komunikację pomiędzy administracją publiczną a obywatelami. Jest to kolejny krok w kierunku odchodzenia od tradycyjnych form komunikacji przeważnie w formie papierowej na rzecz kontaktów telefonicznych i e-maili.
Do Rejestru Danych Kontaktowych swoje dane mogą przekazać osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, posiadające numer PESEL. Dane kontaktowe nie są wykorzystywane w celu kontaktu z osobami fizycznymi w zakresie związanym z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Tak wynika z przepisów o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019 poz. 2294).
Dane kontaktowe mogą być podawane do rejestru na 2 sposoby:
Jeżeli wniosek będzie przekazywany osobiście urzędnik potwierdza tożsamość wnioskodawcy poprzez okazanie dowodu osobistego lub paszportu. Bardzo ważne są dane kontaktowe w postaci numeru telefonu lub adresu e-mail, ponieważ tymi kanałami dokonuje się weryfikacji danych. Zmiana numeru telefonu lub adresu e-mail powinna być każdorazowo aktualizowana.
Poniżej znajduje się wzór wniosku o przekazanie danych do Rejestru Danych Kontaktowych. Wniosek jest jednostronicowy i zawarte są w nim podstawowe informacje o wnioskodawcy. W każdej chwili osoba, która zgłosiła swoje dane do RDK może zawnioskować o ich usunięcie.
W czasach nielegalnego wykorzystywania danych osobowych każdy z nas zastanawia się czy dane, które przekazujemy różnego rodzaju instytucjom są bezpieczne? Minister do spraw cyfryzacji zapewnia, że przekazywane dane są w pełni bezpieczne. Dostęp do RDK mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy, którzy uzyskali odpowiednie certyfikaty. Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Takie zapewnienia znajdują się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
Każdy pełnoletni obywatel mający zdolność do czynności prawnych może dokonać wpisu do RDK, a więc tym samym takiego wpisu może dokonać każdy przedsiębiorca. Pamiętajmy jednak, że przekazane dane na ten moment będą wykorzystane do powiadamiania np.: o upływie terminu ważności dowodu osobistego czy paszportu, o zbliżającym się badaniu technicznym pojazdu, o przysługujących świadczeniach. W przepisach jest jasny zapis, że dane nie będą wykorzystywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Na podany adres e-mail nie będą przekazywane żadne dokumenty tylko informacje o upływie ich ważności czy możliwości odbioru, informacja o rozpatrzonych wnioskach lub potrzebie ich uzupełnienia o dodatkowe dane. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że przekazane dane nie będą wykorzystywane do działań marketingowych lub ankietowych.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…