Czym jest Social Commerce?

social commerce

Rozwój Internetu spowodował, że sprzedawcy mają większe pole możliwości w prowadzeniu własnego biznesu.

E-commerce przestało kojarzyć się tylko z posiadaniem własnej strony internetowej, czy z platformami marketplace. Równie dobrze sprawdzą się w tym social media. Obecnie do codziennego słownika weszło kolejne, powiązane z tym wyrażenie: social commerce. Omówimy je w poniższym artykule.

Definicja social commerce

Do tego pojęcia można zaliczyć również wszystkie zjawiska, które przy pomocy social mediów, w jakimś stopniu wpływają na decyzje zakupowe klientów.

Do działań social commerce możemy zaliczyć:

  • kreowanie pozytywnego wizerunku oraz budowanie zaufania do marki – poprzez tworzenie ciekawego i wartościowego contentu, który zwiększy zaangażowanie odbiorców,
  • budowanie społeczności zainteresowanej danym tematem – social media to idealne miejsce do tworzenia grup osób, które łączy wspólna pasja,
  • przedstawianie asortymentu sklepu – za pomocą chociażby filmów na Youtube lub rolek na Instagramie, sprzedawca może w ciekawy i oryginalny sposób zaprezentować swoje produkty lub usługi,
  • skracanie ścieżki zakupowej – możliwość zalogowania się do sklepu, za pomocą konta w social mediach, oraz linkowanie do produktów w postach, czy relacjach, znacznie skraca ścieżkę zakupową klienta i proces decyzyjny,
  • stały kontakt z odbiorcami – cechą charakterystyczną social mediów jest to, że wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym. Dzięki temu sprzedawca może na bieżąco odpowiadać na komentarze, wchodzić w dyskusje, czy reagować na wątpliwości potencjalnych klientów.

Zalety i wady social commerce

Zaletami social commerce są:

  • sprecyzowana grupa odbiorców – skupiamy wokół marki społeczność rzeczywiście zainteresowaną danym tematem,
  • możliwości technologiczne, typu np. social login – czyli możliwość zalogowania się do witryny, przy użyciu istniejącego już konta Google/Facebook/itp.,
  • ogromny zasięg mediów społecznościowych,
  • możliwość szybkiego kontrolowania wyników działań,
  • skrócony proces zakupowy– możliwość dokonywania zakupów bezpośrednio z poziomu mediów społecznościowych skraca proces zakupowy, ponieważ kupujący nie zostaje przekierowany do innej witryny, gdzie musiałby się logować i uzupełniać formularz,
  • zadowoleni klienci mogą łatwiej udostępniać i polecać markę w swoich mediach społecznościowych.

Wady social commerce to:

  • zmiany w algorytmach – mogą powodować spadek w zasięgach oraz konieczność ponownego uczenia się ich zasad,
  • negatywne opinie – prostota i dostępność social mediów sprawia, że użytkownicy chętnie dzielą się w nich swoimi opiniami o danym sklepie lub produktach – mogą być to negatywne opinie, pisane często pod wpływem emocji,
  • monitoring – tylko stały monitoring i szybkie reagowanie może ustrzec firmę przed niechcianym kryzysem wizerunkowym.

Czy social commerce i social selling oznaczają to samo?

Wiele osób może mieć trudność z rozróżnieniem tych dwóch pojęć. Należy jednak pamiętać, że nie oznaczają tego samego. Różni ich przede wszystkim cel główny. W przypadku social commerce jest to generowanie sprzedaży, gdzie przy social selling skupiamy się na budowaniu relacji z naszymi potencjalnymi klientami.

Przykłady platform wspierających social commerce

Decydując się na sprzedaż za pomocą social mediów, sprzedawca ma do wyboru kilka rozwiązań. Przyglądnijmy się najpopularniejszym z nich:

Facebook

Sprzedawcy mogą tworzyć swoje sklepy na Facebooku, gdzie prezentowany jest ich asortyment. Dodatkowo dostępna jest opcja oznaczania produktów, które są dodane do sklepu lub katalogu. Dzięki temu użytkownicy, po kliknięciu znacznika na zdjęciu lub filmie, mogą rozpocząć od razu proces zakupowy. Inne możliwości, jakie udostępnia Facebook w zakresie social commerce jest sprzedaż na Marketplace lub w grupach sprzedażowych oraz transmisje na żywo.

Instagram

Na Instagramie wiele możliwości, jest podobnych do tych, które oferuje Facebook. Z poziomu profilu firmowego należy stworzyć odpowiednią zakładkę, dzięki której, na profilu pojawi się przycisk „Zobacz sklep”. Funkcjonuje również opcja oznaczania produktów nie tylko w postach, ale też w Insta Stories.

Pinterest

Pinterest to kolejna ciekawa alternatywa dla social commerce. Aby móc sprzedawać za pomocą tej platformy, należy dołączyć do programu zweryfikowanych sprzedawców. W ten sposób zyskuje się dostęp do takich funkcji, jak np.: specjalna plakieta (informuje, że marka została sprawdzona przez zespół Pinteresta), oferty zakupowe, karta sklepu czy statystyki.

Tik Tok

Platforma uruchomiła funkcję TikTok Shop, dzięki której sprzedawcy mogą prezentować i sprzedawać swoje produkty bezpośrednio za pomocą TikToka. Dostępne są trzy sposoby na zwiększenie przychodów ze swojego sklepu: prowadząc własne transmisje na żywo, współpracując z twórcami lub agencjami działającymi na platformie, uczestnicząc w comiesięcznych kampaniach organizowanych przez TikTok Shop.

Podsumowanie

Wiele osób zgadza się ze stwierdzeniem, że social commerce zamienia się z trendu w coś oczywistego. Generacja Z i Millenialsi tylko to potwierdzają – stanowią bowiem największą grupę konsumentów, która swoje zakupy internetowe dokonuje za pomocą social mediów. Warto więc zastanowić się nad rozwojem swojego biznesu o nowe platformy sprzedażowe.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość