Świadczenie usług doradczych ma bardzo obszerne znaczenie. Określenie “doradztwo” odnosi się do szeregu różnego rodzaju usług doradczych. Mogą to być np. usługi podatkowe, prawne, finansowe, zarządcze, biznesowe, zawodowe, informatyczne, gospodarcze. W zależności od rodzaju świadczonego doradztwa w jego zakres będą wchodziły różne czynności. Dlatego nie ma możliwości stworzenia definicji uniwersalnej, która odnosiłaby się do każdego rodzaju doradztwa.
Jak można zdefiniować usługę doradztwa podatkowego?
Ogólnie pod pojęciem doradztwa kryje się udzielanie fachowych porad, opinii i wyjaśnień w danej dziedzinie. W przypadku doradztwa podatkowego można posiłkować się ustawą o doradztwie podatkowym, w której możemy przeczytać: Czynności doradztwa podatkowego obejmują:
- Udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.
- Prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie.
- Sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.
- Reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1. 1a.
Jakie problemy powinien rozwiązać doradca?
Z uwagi na różnego rodzaju usługi doradcze z jakimi możemy mieć do czynienia spróbujmy znaleźć dla nich wspólną płaszczyznę. W przypadku każdej usługi ważny jest efekt końcowy, a więc co zyskamy korzystając z usługi doradczej? Osoba korzystająca z usługi doradztwa szuka odpowiedzi na nurtujące ją pytania, a doradca z racji swojej funkcji powinien przygotować materiały, w których znajdzie się rozwiązanie/wyjaśnienie problemu.
Zebrane dane powinny obejmować:
- Diagnozę obecnej sytuacji/problemu.
- Lokalizację zagrożenia.
- Metody zminimalizowania lub uniknięcia strat.
- Plan naprawczy – szczegóły rozwiązania problemu.
- Wdrożenie rozwiązań.
- Zakończenie procesu.
Jak definiuje usługi doradcze Ministerstwo Finansów?
Przy okazji wejścia w życie nowego pliku JPK_V7 na stronie MF pojawiła się lista pytań i odpowiedzi wśród nich znalazło się pytanie odnośnie oznaczenia kodem GTU_12 usług o charakterze niematerialnym, które obejmują również usługi doradcze. W odpowiedzi na wątpliwości przedsiębiorców MF wskazało, że do usług doradczych powinno się stosować następujące kody PKD:
62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19.
Ta informacja powinna posłużyć pomocniczo do scharakteryzowania usługi doradczej na potrzeby podatkowe.
Przedstawione materiały mają jedynie charakter poglądowy. Opracowania dokonano w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę. Każdy przedsiębiorca, który posługuje się kodami PKD wymienionymi powyżej powinien znaleźć odpowiedź na pytanie czy świadczy usługi doradcze. Sam fakt zgłoszenia do CEIDG kodów PKD nie wywołuje skutków podatkowych tylko wykonywanie takich usług w prowadzonej działalności. Taka informacja ma kluczowe znaczenie pod kątem rozliczeń podatkowych, przede wszystkim czy przedsiębiorca może skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT z art. 113 ust. 1 i 9. W przypadku wątpliwości każdy podatnik ma prawo skierować zapytanie o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.