Pracodawcy, mają szereg dodatkowych obowiązków informacyjnych w związku z zatrudnianiem pracowników. Jednym z nich jest przekazanie informacji ZUS ZSWA do 31 marca 2022 roku, o czym napiszemy w dzisiejszej publikacji.
Kto składa zgłoszenie ZUS ZSWA?
Formularz ZUS ZSWA jest składany przez pracodawców, którzy zatrudniają pracowników, wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za których były opłacane obowiązkowo składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Przedsiębiorcy zatrudniający takich pracowników mają dodatkowo obowiązek:
prowadzenia ewidencji osób pracujących w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
opłacania składek na FEP. W podstawie wymiaru składki znajdują się kwoty przyjęte do wyliczania ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Wysokość składki na FEP wynosi 1,5% podstawy wymiaru.
Zgłoszenie ZUS ZSWA składa się odrębnie za każdego pracownika.
Termin na przekazanie ZUS ZSWA za rok 2021 – 31 marca 2022 roku
Zgłoszenia ZUS ZSWA jest składane przez pracodawcę w terminie do 31 marca każdego roku, poza pewnymi wyjątkami:
Jeśli pracownik występuje z wnioskiem o przyznanie emerytury pomostowej, wówczas należy dokonać zgłoszenia do ZUS danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w danym roku kalendarzowym w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Jeśli ZUS ZSWA nie został jeszcze przekazy to w terminie przekazania.
W przypadku upadłości lub likwidacji płatnika składek zgłoszenie danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w danym roku kalendarzowym przekazuje do ZUS nie później niż w dniu przekazania dokumentu wyrejestrowania płatnika składek. Jeśli upadłość lub likwidacja nastąpiła przed przekazaniem rocznego ZUS ZSWA, to wówczas w terminie 7 dni od ogłoszenia upadłości lub likwidacji.
Sposób przekazania ZUS ZSWA
Na stronie ZUS opublikowany został poradnik, w którym szczegółowo opisano jak wypełnić i skorygować ZUS ZSWA. Przekazanie dokumentu ZUS ZSWA jest możliwe:
przez PUE ZUS,
program płatnik,
osobiście lub pocztą,
z programu iFirma, można wysłać druk elektronicznie z serwisu wchodząc na Profil pracownika.
Dokument wysyłany elektronicznie może być autoryzowany podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Płatnicy zatrudniający mniej niż 5 pracowników mogą przekazać dokument w formie papierowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprowadzanie towarów do Polski stało się dziś czymś powszechnym. Rynek rozwija się błyskawicznie, pojawiają się nowe marki, produkty i rozwiązania, które często dostępne są wyłącznie za granicą. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na import zarówno na małą skalę, jak i w ramach dużych kontraktów handlowych.
Podatek od spadków i darowizn w 2026 roku budzi duże zainteresowanie zwłaszcza wśród osób planujących przekazanie majątku bliskim albo u tych, którzy sami otrzymali spadek czy darowiznę. Warto pamiętać, że od 1 lipca 2023 r. obowiązują nowe przepisy, które wprowadziły wyższe kwoty wolne od podatku oraz zmodyfikowane stawki.
Podczas budowania sklepu internetowego trzeba zwrócić uwagę na jego funkcjonalność. Automatyzacje niektórych procesów, szczególnie dostaw, ułatwią kupującym nawigację po serwisie, a sprzedawcom pozwolą zaoszczędzić czas. Zobacz, jak wybrać kuriera do sklepu internetowego.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo