Towar lub materiał otrzymany przed fakturą a zapisy w KPiR

Zgodnie z ogólną zasadą, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty należy ewidencjonować w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu (w przypadku jej braku). Jak w takim razie należy postąpić w sytuacji, gdy przedsiębiorca otrzyma towar lub materiał przed dokumentem zakupu? Należy poczekać na fakturę, czy ująć koszt w momencie otrzymania towaru lub materiału?

Jeżeli towar lub materiał został dostarczony jeszcze przed otrzymaniem faktury dokumentującej jego zakup, wówczas zgodnie z par. 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału lub towaru handlowego. Zgodnie z przywołanym przepisem prawa, w opisie takim powinny znaleźć się m.in.:

  • imię i nazwisko (firma) oraz adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj materiału/towaru,
  • cena jednostkowa i wartość materiału/towaru.

Opis taki (oznaczony datą i zawierający podpis osoby,  która przyjęła towar/materiał) stanowi podstawę zapisu w kolumnie 10 KPiR “Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszt należy zewidencjonować w dacie otrzymania towarów handlowych lub materiałów. W momencie, gdy przedsiębiorca otrzyma fakturę, wcześniej przygotowany opis należy połączyć z dokumentem zakupu.

Różnica między zewidencjonowanym kosztem a fakturą

Może zdarzyć się sytuacja, że między przygotowanym opisem a otrzymaną fakturą wystąpi różnica (np. w wyniku przyjęcia błędnej ceny jednostkowej). W takim wypadku należy w dniu otrzymania faktury dokonać wpisu ewentualnej różnicy.

Wskazówka!
Jeżeli podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe, a towar i faktura dotarły do przedsiębiorcy w jednym miesiącu, wówczas (zgodnie z par. 16 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR) zapisu w KPiR należy dokonać na podstawie dokumentu zakupu.

Brak ewidencji kosztu przed otrzymaniem faktury – jakie skutki?

Przedsiębiorca, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, za dochód z działalności uznaje co do zasady różnicę między przychodami a kosztami uzyskania przychodów. Oznacza to, że niewykazanie otrzymanych towarów lub materiałów w dacie dostawy skutkuje zaniżeniem kosztów uzyskania przychodów, co może stanowić podstawę do uznania KPiR za nierzetelną, a ponadto prowadzi do niepoprawnej kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy za dany miesiąc.

 


Do czego służą poszczególne kolumny KPiR? Kliknij i dowiedz się więcej!

 

Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI