Prowadzenie działalności handlowej w formie dropshippingu jest dla wielu przedsiębiorców ciekawym rozwiązaniem. Zdejmuje z ich barków nieco ciężarów związanych z fizyczną pracą z towarem. Okazuje się jednak, że dropshipping i ryczałt ewidencjonowany nie zawsze są modelami możliwymi do połączenia. Sprawdźmy dlaczego.
- 1. Dropshipping w skrócie
- 2. Dropshipping a ryczałt ewidencjonowany
Omówione zagadnienia
Dropshipping w skrócie
Model dropshippingu zakłada co do zasady brak kontaktu sprzedawcy z towarem handlowym. Zatem, przedsiębiorca zajmuje się rozprowadzaniem danych towarów, jednakże działalność ta przyjmuje jedną z dwóch form:
- Wynajem magazynu – przedsiębiorca nabywa towar handlowy od dystrybutora, a następnie odsprzedaje go swoim klientom; sam towar jest jednak wysyłany bezpośrednio od dystrybutora do ostatecznego nabywcy – przedsiębiorca nie przewozi i nie składuje towarów we własnym zakresie
- Pośrednictwo – przedsiębiorca poszukuje odbiorców danego towaru, jednakże sama sprzedaż dokonywana jest już pomiędzy dystrybutorem a ostatecznym odbiorcą – przedsiębiorca uzyskuje przychód wyłącznie z usługi pośrednictwa.
Dropshipping a ryczałt ewidencjonowany
Ryczałt ewidencjonowany jest często rozpatrywaną przez przedsiębiorców formą rozliczania podatku dochodowego – stosunkowo niskie stawki i niewielkie formalności (podstawę opodatkowania stanowi przychód) kuszą wielu. Niestety, przepisy przewidują listę usług, których wykonywanie wyłącza możliwość korzystania z ryczałtu. Pełna lista dostępna jest w Załączniku nr 2 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; natomiast w kontekście dropshippingu istotne są pozycje 9-12, dotyczące pośrednictwa w hurtowej sprzedaży towarów, oraz pozycja 25, dotycząca pozostałych usług w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Jak widać, ewentualne pośrednictwo w handlu hurtowym wyłącza wprost możliwość korzystania z ryczałtu. Natomiast – zgodnie z opinią organów skarbowych, np. interpretacją indywidualną wydaną 30 września 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPB-1-1/4510-387/15/WRz) – także pośrednictwo w handlu detalicznym podlegać będzie pod pozostałe usługi w zakresie informacji. Dlatego też ta forma dropshippingu będzie dla ryczałtowców niedostępna.
Można natomiast wnioskować, że dropshipping polegający na zakupie towaru i wyłącznie przechowywaniu go u dystrybutora nie powinien wykluczać możliwości skorzystania z ryczałtu – jest to bowiem działalność handlowa, nie pośrednictwo. Jednakże, z uwagi na niejasne stanowisko organów skarbowych, przed podjęciem takiej decyzji warto wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: