DSA czyli Akt o usługach cyfrowych – co reguluje nowa konstytucja Internetu?
Zapoznaj się z istotnymi regulacjami wpływającymi na wszystkich użytkowników internetu, a w szczególności na osoby, które posiadają swoje strony internetowe.
Od dnia 17 lutego 2024 roku obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE, tzw. akt o usługach cyfrowych. DSA reguluje m.in. kwestię związaną z bezpieczeństwem w Internecie oraz odpowiedzialność dostawców usług za rozpowszechniane przez nich treści.
Założenia reprezentowane przez akt o usługach cyfrowych (DSA)
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na główne założenia aktu o usługach cyfrowych, które prawodawca europejski zamieścił w motywach do omawianego rozporządzenia, tj.:
[…] Konieczna jest harmonizacja warunków świadczenia usług pośrednich na całym rynku wewnętrznym, aby zapewnić przedsiębiorstwom dostęp do nowych rynków i możliwości czerpania korzyści z rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu większego wyboru konsumentom i innym odbiorcom usług. Do celów niniejszego rozporządzenia za „odbiorców usługi” uważa się użytkowników biznesowych, konsumentów i innych użytkowników [por. motyw 2];
Odpowiedzialne zachowanie i działanie z należytą starannością dostawców usług pośrednich ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego, przewidywalnego i godnego zaufania środowiska internetowego oraz dla umożliwienia obywatelom Unii i innym osobom korzystania z przysługujących im praw podstawowych zagwarantowanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej „Kartą”), w szczególności z wolności wypowiedzi i informacji, wolności prowadzenia działalności gospodarczej, prawa do niedyskryminacji, a także z wysokiego poziomu ochrony konsumentów [por. motyw 3];
Dlatego też, w celu ochrony rynku wewnętrznego i poprawienia jego funkcjonowania należy ustanowić zestaw jednolitych, skutecznych i proporcjonalnych obowiązkowych zasad na poziomie Unii. Niniejsze rozporządzenie zapewnia warunki umożliwiające wprowadzanie innowacyjnych usług cyfrowych na rynku wewnętrznym i zwiększanie ich skali […] [por. motyw 4];
Niniejsze rozporządzenie w pełni harmonizuje przepisy mające zastosowanie do usług pośrednich na rynku wewnętrznym w celu zapewnienia bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, przeciwdziałania rozpowszechnianiu nielegalnych treści w internecie oraz zagrożeniom społecznym, jakie może stwarzać rozpowszechnianie dezinformacji lub innych treści, w którym to środowisku prawa podstawowe zapisane w Karcie są skutecznie chronione, a innowacje są wspierane [por. motyw 9].
Wobec powyższego, akt o usługach cyfrowych ma zagwarantować odbiorcom usług cyfrowych bezpieczne, przewidywalne i budzące zaufanie środowiska internetowego korzystanie z dostępnych w Internecie usług cyfrowych.
Z treścią aktu o usługach cyfrowych zapoznasz się tutaj.
Co reguluje akt o usługach cyfrowych?
W przepisie art. 1 aktu o usługach cyfrowych wskazano, że celem rozporządzenia jest przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które ułatwia innowacje i w którym skutecznie chronione są prawa podstawowe zapisane w karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym zasada ochrony konsumentów.
Dodatkowo prawodawca europejski w rozporządzeniu ustanowił zharmonizowane przepisy dotyczące świadczenia usług pośrednich na rynku wewnętrznym. Przede wszystkim ustanowiono w szczególności:
przepisy dotyczące szczególnych obowiązków w zakresie należytej staranności dostosowane do określonych szczególnych kategorii dostawców usług pośrednich;
przepisy dotyczące wdrażania i egzekwowania niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do współpracy i koordynacji między właściwymi organami.
Kolejne rozdziały regulują kwestie związane z następującymi zagadnieniami, tj.:
odpowiedzialnością dostawców usług pośrednich;
obowiązkami w zakresie należytej staranności na potrzeby przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego;
wdrażaniem, współpracą, sankcjami i egzekwowaniem przestrzegania przepisów aktu o usługach cyfrowych.
Odpowiedzialność dostawców usług cyfrowych
W zakresie usług pośrednich wymienia się trzy podstawowe kategorie, tj.:
zwykły przekaz;
„caching”;
„hosting”.
Zwykły przekaz:
dotyczy transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi lub na zapewnieniu dostępu do sieci telekomunikacyjnej;
dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności za przekazywane lub uzyskiwane informacje, pod warunkiem że:
nie jest inicjatorem transmisji;
nie wybiera odbiorcy transmisji;
nie wybiera ani nie modyfikuje informacji zawartych w transmisji.
„Caching”:
polega na transmisji w sicie telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi;
dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności z tytułu automatycznego, pośredniego i krótkotrwałego przechowywania tej informacji, dokonywanego wyłącznie w celu usprawnienia lub lepszego zabezpieczenia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców usługi, pod warunkiem że dostawca:
nie modyfikuje informacji;
przestrzega warunków dostępu do informacji;
przestrzega zasad dotyczących aktualizowania informacji określonych w sposób szeroko uznany i stosowany w branży;
nie zakłóca zgodnego z prawem posługiwania się technologią szeroko uznaną i stosowaną w branży w celu uzyskania danych o korzystaniu z informacji;
podejmuje bezzwłocznie odpowiednie działania w celu usunięcia przechowywanych informacji lub uniemożliwienia dostępu do nich, gdy uzyska faktyczną wiedzę, że informacje zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został uniemożliwiony, albo gdy organy sądowe lub administracyjne nakazały usunięcie informacji lub uniemożliwienie dostępu do niej.
Hosting:
polega na przechowywaniu informacji przekazanych przez odbiorcę usługi dostawca usług;
dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności za informacje przechowywane na wniosek odbiorcy usługi, pod warunkiem że dostawca:
nie ma faktycznej wiedzy o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach, a w odniesieniu do roszczeń odszkodowawczych – nie wie o stanie faktycznym lub okolicznościach, które w sposób oczywisty świadczą o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach;
podejmuje bezzwłocznie odpowiednie działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści, gdy uzyska taką wiedzę.
Obowiązki dostawców usług cyfrowych
Do najważniejszych obowiązków dostawców usług pośrednich należą:
wyznaczenie punktów kontaktowych dla organów państw członkowskich, Komisji i Rady Usług Cyfrowych;
wyznaczanie punktów kontaktowych dla odbiorców usług;
wyznaczenie na piśmie osoby prawnej lub fizycznej do działania w charakterze przedstawiciela prawnego danego dostawcy usług pośrednich, który nie ma siedziby w Unii Europejskiej;
sporządzenie warunków korzystania z oferowanych usług;
wykonywanie obowiązków sprawozdawczych w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach usług pośrednich.
Obowiązki dostawców usług hostingu, w tym platform internetowych:
wdrażanie mechanizmów zgłaszania obecności w ich usłudze określonych informacji i działania, które uważane są za nielegalne treści;
zawiadamianie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Obowiązki dostawców platform internetowych:
zapewnienie dostępu do wewnętrznego systemu rozpoznawania skarg;
zapewnienie możliwości do pozasądowego rozstrzygania sporów;
wyznaczenie zaufanych podmiotów sygnalizujących;
podejmowanie środków przeciwko nadużywaniu i ochronie przed nadużywaniami;
wykonywanie obowiązków sprawozdawczych w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach platform internetowych;
projektowanie i organizacja interfejsów internetowych;
prezentowanie reklam na platformach internetowych w taki sposób, że odbiorca będzie w stanie stwierdzić, że przykładowo dana treść stanowi reklamę oraz w kogo imieniu jest prezentowana reklama;
zapewnienie przejrzystości systemu rekomendacji;
zapewnienie ochrony małoletnich w Internecie.
Obowiązki dostawców platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość:
identyfikowalność przedsiębiorców;
zapewnienie zgodności w fazie projektowania;
Obowiązki dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym:
ocena ryzyka;
zmniejszanie ryzyka;
zastosowanie mechanizmu reagowania kryzysowego;
przeprowadzenie niezależnego audytu;
zapewnienie systemu rekomendacji;
dodatkowa przejrzystość reklam internetowych;
dostęp do danych i kontrola danych;
ustanowienie komórki nadzoru przestrzegania niniejszego rozporządzenia;
pełnienie obowiązków sprawozdawczych w zakresie przejrzystości;
uiszczanie opłata nadzorcza.
Sankcje
Zadaniem państw członkowskich jest ustanowienie regulacji dotyczących sankcji mających zastosowanie w razie naruszeń przepisów aktu o usługach cyfrowych przez dostawców usług pośrednich podlegających ich kompetencji oraz przyjmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich wykonania.
Dodatkowo prawodawca europejski przewiduje następujące możliwości, tj.:
prawo do wniesienia skargi – zgodnie z art. 53 aktu o usługach cyfrowych:
Odbiorcom usługi, a także wszelkim podmiotom, organizacjom i zrzeszeniom upoważnionym do wykonywania w ich imieniu praw przyznanych niniejszym rozporządzeniem, przysługuje prawo do wniesienia skargi na dostawców usług pośrednich w związku z zarzucanym naruszeniem niniejszego rozporządzenia do koordynatora ds. usług cyfrowych państwa członkowskiego, w którym znajduje się lub ma siedzibę odbiorca usługi.
odszkodowanie – zgodnie z art. 54 aktu o usługach cyfrowych:
Odbiorcy usługi mają prawo dochodzić od dostawców usług pośrednich, zgodnie z prawem Unii i prawem krajowym, odszkodowania za wszelkie szkody lub straty poniesione w wyniku naruszenia przez tych dostawców ich obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
grzywny – zgodnie z art. 74 ust. 1 aktu o usługach cyfrowych:
Komisja może w drodze decyzji, o której mowa w art. 73, nałożyć na danego dostawcę bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej grzywny, których wysokość nie może przekraczać 6% jego łącznego światowego rocznego obrotu uzyskanego w poprzednim roku obrotowym, jeżeli Komisja stwierdzi, że dostawca ten umyślnie lub w wyniku zaniedbania:
nie zastosował się do decyzji zarządzającej środki tymczasowe, wydanej na podstawie art. 70; lub
nie wykonał zobowiązania, które uznano za wiążące w drodze decyzji na podstawie art. 71.
Podsumowanie
Akt o usługach cyfrowych (DSA) obowiązuje od dnia 17 lutego 2024 roku i swoim zakresem regulacji nakłada na dostawców usług cyfrowych szereg obowiązków. Kwestia związana z bezpieczeństwem w Internecie jest w dzisiejszych czasach bardzo istotna, dlatego akt o usługach cyfrowych reguluje również kwestie związane z odpowiedzialnością dostawców usług cyfrowych za publikowane treści, gdy treści te będą miały charakter nielegalny i zagrażający bezpieczeństwu cyfrowemu.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się nad darowizną samochodu wykupionego po leasingu operacyjnym? W dzisiejszym artykule opiszemy, jak do tego tematu mają się przepisy podatkowe.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Od 17 kwietnia 2025 roku w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy zakazujące fotografowania, filmowania oraz wszelkiego innego utrwalania wizerunku obiektów uznanych za kluczowe dla bezpieczeństwa narodowego i obronności państwa. Zakaz obejmuje m.in. jednostki wojskowe oraz infrastrukturę krytyczną, jednak nie ma on charakteru bezwzględnego – w uzasadnionych przypadkach możliwe jest uzyskanie specjalnego zezwolenia, które umożliwia wykonanie zdjęcia lub nagrania takich obiektów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo