Wiele osób podejmuje pracę na kilku etatach z różnych powodów, może to być realizacja własnych aspiracji zawodowych, ale najczęściej przyczyna jest bardziej prozaiczna a mianowicie chodzi oczywiście o dodatkowe środki finansowe. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do naliczania kosztów uzyskania przychodów w przypadku dwóch etatów u jednego pracodawcy.
Czy dwie umowy o pracę z własnym pracodawca są możliwe?
Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zatrudnienie u jednego pracodawcy na dwa etaty jest nieco abstrakcyjne. Jednak jak się zastanowimy na spokojnie, to jak najbardziej takie przypadki są możliwe i mają miejsce. Nie ma również przepisów, które zabraniały by tego rodzaju praktyk. W kontekście naszych rozważań kluczowe będzie ustalenie, jak powinno wyglądać naliczanie kosztów uzyskania przychodów.
Pracownicze koszty uzyskania przychodów
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zamieszczone przepisy, które regulują wysokość kosztów uzyskania przychodów przysługujących z tytułu zawartego stosunku pracy. Pracownicy, którzy osiągają przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku pracy mogą skorzystać z wyższych kosztów pracowniczych, które jednak nie mogą przekroczyć łącznie:
- 4.500 zł za rok podatkowy lub
- 5.400 zł jeżeli pracownik mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy.
Dwa etaty u jednego pracodawcy a koszty uzyskania przychodów
Najczęściej do zatrudnienia pracownika na dwa etaty dochodzi w przypadku zawarcia umów na świadczenie pracy na dwóch różnych stanowiskach, na których wymagane są inne kwalifikacje. W takim przypadku można będzie uznać, że pracownika łączą z jednym pracodawcą dwa stosunki pracy i dzięki temu osoba zatrudniona będzie mogła skorzystać z podwyższonych kosztów. Nie tak dawno zapadło korzystne rozstrzygnięcie w takiej sprawie. W wydanej indywidualnej interpretacji podatkowej nr 0113-KDIPT2-3.4011.19.2022.1.KS z dnia 09 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że zawarcie dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą należy traktować na równi z umowami podpisanymi z różnymi zakładami pracy. W związku z powyższym pracownik będzie mógł wykazać w zeznaniu rocznym podwyższone koszty pracownicze w wysokości 4.500 zł lub 5.400 zł.
Jest to niewątpliwie korzystne i przełomowe rozstrzygnięcie dla wielu osób, których łączą dwie umowy o pracę z własnym pracodawcą.
Pytanie do autora:
Co w przypadku dwóch umów na takie samo stanowisko w tym samym miejscu pracy (praca dla dwóch różnych placówek pracodawcy, każda finansowana z innych środków)?
Czy też można zastosować kup w każdej umowie?
Zachęcamy do zapoznania się również z naszą inną publikacją w podobnej tematyce https://www.ifirma.pl/blog/dwa-etaty-u-jednego-pracodawcy-a-koszty-uzyskania-przychodow.html#pracownicze-koszty-uzsykania-przychodow
W sytuacjach, które budzą wątpliwości można również skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową lub wystąpić o indywidualną interpretację.