Wiele firm występujących w roli pracodawcy, wykorzystuje prywatne pojazdy swoich pracowników do wykonywania zadań służbowych. Przepisy regulują tego typu sytuacje, zostały wprowadzone m.in. limity tzw. kilometrówki. W dzisiejszej publikacji napiszemy kilka słów na temat wyższych stawek kilometrówki.
Używanie samochodu prywatnego do celów służbowych
Przepisy w żaden sposób nie zabraniają wykorzystywania prywatnych pojazdów pracowników do celów prowadzonej działalności gospodarczej pracodawcy. Oczywiście powinno się to odbywać za obopólną zgodą i na warunkach wynikających z podpisanej umowy. Ustawodawca wydał również stosowne Rozporządzenie, w którym zostały ustalone zasady dokonywania zwrotu kosztów użytkowania m.in. samochodów osobowych. Rozporządzenie obowiązuje od 2002 roku i od 15 lat nie było zmieniane.
Od 1 stycznia 2022 roku do ustalania wysokości stawki ryczałtu samochodowego nie używa się pojęcia pojemność silnika, a ważna jest jego moc. Obecnie kwota ryczałtu wynosi:
- 250 zł – dla samochodów o mocy silnika do 60 kW,
- 400 zł – dla pozostałych samochodów.
Stawki za użytkowanie pojazdów są nieadekwatne do obecnie obowiązującego poziomu cen, dlatego też skierowana została interpelacja do Ministra Finansów w tej sprawie.
Czy będą wyższe stawki kilometrówki?
W interpelacji nr 32317 z dnia 17 marca 2022 roku zadano pytanie, czy możliwe jest urealnienie stawek za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych i jakie powinny być ich wysokości żeby odpowiadały one sytuacji makroekonomicznej w Polsce.
W odpowiedzi podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów przekazał następującą informację:
- jeżeli chodzi o wysokość stawek kilometrówki, to w ocenie MF zależy ona od szeregu czynników związanych z eksploatacją samochodów takich jak np.: wiek, wartość, stan techniczny, intensywność eksploatacji, rodzaj napędu, itp.,
- drugą kwestią powinno być ustalenie „koszyka” kosztów eksploatacji pojazdu prywatnego, który ma być wykorzystywany również do celów służbowych.
Podsekretarz stanu podsumował, że przygotowanie wspólnego stanowiska z Ministerstwem Infrastruktury i innymi resortami pozwoli wypracować satysfakcjonujące wszystkie strony rozwiązanie. Na dzień dzisiejszy nie zapadły żadne konstruktywne decyzje w tej sprawie.